Prosedyre for BIAB-brygging

Hei!

Jeg skal straks sette mitt første brygg, og dette er noe jeg har planlagt noen måneder nå. Har lest litt frem og tilbake, og bestemte meg for å lage en skikkelig "oppskrift"/prosedyre over bryggedagen, for at jeg ikke skal glemme noe vesentlig, og fordi jeg er en veldig strukturert person, som liker å gjøre ting skikkelig. Jeg vil jo lage best mulig øl ut ifra forutsetningene som mulig.
Jeg skal brygge et BIAB sett fra bryggselv; http://www.bryggselv.no/products/american-ipa-allgrain-lsett-25l 

Her er prosedyren jeg har lagd :

1. Finn fram alt utstyr som skal brukes;

Gjæringsbøtte
Star-san
40 l gryte
Termometer
Hydrometer
Målekolbe
En stor tresleiv
Kjølespiral

Malt + meskepose
Humle + humlepose
Tørrgjær

2. Fyll i ca. 25 liter vann i gryta og kok opp.

3.
Fyll 10 l rent romtemperert vann i gjæringsbøtta, sammen med bittelitt over 0,5 OZ star-san. Rør til løsningen er helt blandet.

4. Sett alt som skal desinfiseres i bøtta. (Tresleiv, målekolbe osv)

5. Når vannet har kokt noen minutter, setter vi ned effekten til temperaturen på vannet er ca. 75 grader.

6. Ha maltposen oppi gryta, og tilsett forsiktig all malten, mens en rører rundt for å bløtlegge alt av malten.

7. Når all malten har blitt bløtlagt, og det ikke er klumper, skal lokket på, og malten skal meskes ved ca. 68 grader i 70 minutt. (Temperaturlogg føres hvert 5. minutt)

8. Kok opp ca. 6 liter vann som brukes til skylling

9. Når meskinga er ferdig føres meskeposen med innhold over i en bøtte for skylling.

10. Når det meste av væsken fra meskeposen har rent ut, tar en skyllevannet og heller jevnt over, for å få ut resterende sukker.

11. Tøm vørteren du har fått skyllt ut oppi gryta.

12. Vørteren skal nå kokes i 90 minutter. (Husk å sette klokke!)

13. Humle tilsettes etter følgende intervaller:

Pose 1 tilsettes etter – 30 minutter (60 min igjen av koketid)
Pose 2 tilsettes etter – 75 minutter (15 minutt igjen av koketid)
Pose 3 tilsettes etter – 88 minutter (2 minutt igjen av koketid)
((Pose 4 tilsettes i gjæringskar fra dag 7))
14. Når det gjenstår 10 minutt av kokingen, settes spiralkjøler i gryta for desinfisering
- og 2 dl vann settes til koking, for så å kjøles ned til ca. 27 grader umiddelbart etterpå

15. Når vørteren har kokt 90 minutt fjernes humleposene.

16. Gryta tas av varmeelement og kjøling v.h.a kjølespiralen startes umiddelbart.

Det skal røres under kjølingen for å få raskere kjøing!

17. Når de 2 dl med kokt vann har nådd 27 grader strøs 2 pk tørrgjær (Safeale US-05) i vannet.
Dette skal stå i 15 minutter i ro, helt sterilt.

18. Når vørteren har nådd gjæringstemperatur (ca. romtemperatur), tas kjølespiralen ut, og OG måles (og registreres på vedlegg)

19. Mix så gjærløsningen forsiktig så det blir en jevn og fin løsning, og la det stå ytterligere 15 minutter med jevnlig forsiktig røring.

20. I det gjærløsningen skal hvile siste rest, fjernes desinfisert utstyr fra gjæringsbøtta, og bøtta desinfiseres ved å riste star-san løsningen rundt i bøtta.

21. Hell ut star-san løsningen fra gjæringsbøtta.

22. Tøm vørteren fra gryta nedi gjæringsbøtta.

23. Ta på lokket, og rist godt, for å få mest mulig O2 inn i vørteren.

24. Tilsett så den rehydrerte gjæren i vørteren, og rør forsiktig.

25. Sett på lokket og gjærlås med sprit i.

26. La det gjære i 14 dager.
(HUSK Å TILSETT TØRRHUMLE FRA DAG 7)
_____________________________________________________________________

Jeg føler jeg har plukket ut litt av det "beste" fra mange steder, og sett det litt sammen slik jeg føler det er naturlig.

Lista ble jo så enkel at hvem så helst kan følge den, men det er slik en prosedyre skal være  :laugh:

Så, er det noen vesentlige ting jeg mangler, som dere kan føye inn? Evt. endre på noe av oppsettet ?

All hjelp mottas med takk!
 
Når det gjeld mesketid, koketid og humletilsetting vil jo dette variere frå brygg til brygg, og bryggar til bryggar, men det er ei god prosedyre. Eg ville nok lagt til eit punkt der gravity målast nokre gongar undervegs, td ved dag 7 og dag 14. Siste punkt i prosedyra får vera å hugse å drikke opp brygget, og hugse og setja nytt før ein går tom.
 
Hvorfor skal du koke opp vannet og så kjøle det ned igjen? Det er unødvendig, og du sparer mye tid på bare å varme opp til rett temperatur direkte.
 
Wallentinsen skrev:
75 grader er nok litt i varmeste laget. Varm opp vann til ca. 4-5 grader over ønsket mesketemp.
Med mitt utstyr, så er tommelfingerregelen 6 grader over mesketemp, trekk kjele av platen (Jeg bruker ikke induksjon), tilsett malt.
Da ender jeg 8 grader under tempen jeg startet med, men pga at bunnen og deler av metallet i kjelen er ganske varmt (og holder tydeligvis godt på varmen), så stiger mesketempen med 2 grader, og stabiliserer seg der.
 
Hei.

Jeg er akkurat i samme situasjon, og skal sette mitt første brygg i morgen.
Har satt opp tilsvarende liste (helt lik), men fant ut at det var en ting jeg hadde glemt - varme opp gjæren (pitching?).
Etter ulike søk på nettet ser det ut som det er svært varierende om folk gjør dette, eller rett og slett heller det rett opp i gjæringsdunken.  Usikker på hva jeg skal gjøre selv.... Har du noen gode referanser til dette?

Eneste jeg stusser på er dette med humlepose - trodde det var littt "ut" - med mindre man hadde oppi humleblomst.

Skriv gjerne en post om hvordan det gikk - noe uforutsett du ikke hadde på listen, feks..

Lykke til.
 
Gahr skrev:
Hvorfor skal du koke opp vannet og så kjøle det ned igjen? Det er unødvendig, og du sparer mye tid på bare å varme opp til rett temperatur direkte.

Ettersom jeg har forstått det, så er ikke 75 grader varmt nok til å sterilisere vannet.

Men, spiller det ingen rolle dette sålenge vørteren skal kokes etterpå?
 
Det spiller ingen rolle. Alt kokes etterpå. Det er ikke vanlig praksis å koke først.
 
Duckboot skrev:
Wallentinsen skrev:
75 grader er nok litt i varmeste laget. Varm opp vann til ca. 4-5 grader over ønsket mesketemp.
Med mitt utstyr, så er tommelfingerregelen 6 grader over mesketemp, trekk kjele av platen (Jeg bruker ikke induksjon), tilsett malt.
Da ender jeg 8 grader under tempen jeg startet med, men pga at bunnen og deler av metallet i kjelen er ganske varmt (og holder tydeligvis godt på varmen), så stiger mesketempen med 2 grader, og stabiliserer seg der.

Så meskinga holder jevn temperatur hele meskeperioden (60 min + ) uten at det blir tilført jevnlig svak varme?
 
Stig Aa. skrev:
men fant ut at det var en ting jeg hadde glemt - varme opp gjæren (pitching?).

Er litt usikker på hva du mener her. Hvis du mener varme opp til romtemperatur så er du på rett spor.
Har du laget en starter så er det greit å ta den ut av kjøleskapet når du begynner å brygge, forsiktig tømme ut det meste av vørteren på toppen (dekantere) og la den stå i romtemperatur til du skal tilsette den.
Det samme gjelder hvis du har flytende gjær på glass, den bør også ha romtemperatur før pitching.

Pitching betyr rett og slett å tilsette gjæren til vørteren.
 
Amarillo skrev:
Stig Aa. skrev:
men fant ut at det var en ting jeg hadde glemt - varme opp gjæren (pitching?).

Er litt usikker på hva du mener her. Hvis du mener varme opp til romtemperatur så er du på rett spor.

Ja, jeg mener dette med å varme opp tørrgjæren i vann - er det vanlig, og hva er prosedyren (hvilke temperatur - tid etc)
 
Meskeposen blir enorm etter du har mesket. Det er utrolig slitsomt å holde den for å skylle. Det jeg har sett folk gjøre er å bruke en frittstående stige og henge posen under den slik at den drypper fritt ned i karet og så skylle over den. Det gjør jeg ihvertfall. ;-)
 
Jøpps. Takk for respons, og div. tips og triks.

Lurer litt på det jeg skrev lenger opp i tråden om mesking;

Så meskinga holder jevn temperatur hele meskeperioden (60 min + ) uten at det blir tilført jevnlig svak varme? 

Mao kan jeg bare trekke den av plata når temperaturen er nådd, og isolere den med liggeunderlag etc så vil den holde på varmen i en hel time??


Ellers, er det good to go???  :)
 
Jeg bruker lav varme for å holde mesketemp.Dvs komfyr på 1-2.Vil tro dette avheger av gryta din,eks: tykkere gods vil holde bedre på temp.Isolerer du så hjelper jo det.Her må du bli kjent med systemet ditt.Jeg bruker lav temp og sirkulerer jevnlig for å holde jevn temp i hele gryta.Min gryte er av veldig tynt gods og dette har funket fint for meg.Smart med punktvis prosedyre,skulle gjerne hatt det på mitt første brygg:)Lykke til!
 
Mjødmannen skrev:
Jøpps. Takk for respons, og div. tips og triks.

Lurer litt på det jeg skrev lenger opp i tråden om mesking;

Så meskinga holder jevn temperatur hele meskeperioden (60 min + ) uten at det blir tilført jevnlig svak varme? 

Mao kan jeg bare trekke den av plata når temperaturen er nådd, og isolere den med liggeunderlag etc så vil den holde på varmen i en hel time??


Ellers, er det good to go???  :)

Ja, det er såpass treghet (hvis det er greit isolert) i varmeutvekslingen at det fint holder 60-90 minutter uten altfor store temperaturtap.

Isoler før du starter oppvarming, og behold det på til du har avkjølt etter kok.

Det er ihvertfall det jeg har gjort frem til nå, med greit hell.
Men, med små kjeler er varmetapet mye større enn med store kjeler (I denne sammenheng 15L vs 30L)
På 15L som jeg startet med, så måtte jeg ta i bruk dyne rundt for å holde på varmen, mens med 30L så holder et liggeunderlag helt fint.
 
N-4760 skrev:
Jeg bruker lav varme for å holde mesketemp.Dvs komfyr på 1-2.Vil tro dette avheger av gryta din,eks: tykkere gods vil holde bedre på temp.Isolerer du så hjelper jo det.Her må du bli kjent med systemet ditt.Jeg bruker lav temp og sirkulerer jevnlig for å holde jevn temp i hele gryta.Min gryte er av veldig tynt gods og dette har funket fint for meg.Smart med punktvis prosedyre,skulle gjerne hatt det på mitt første brygg:)Lykke til!
Ja, se der - Litt annerledes enn slik jeg gjør det. Jeg tror trådstarter får prøve seg litt frem her.
Sagt på godt norsk: YMMV.
 
Når jeg skyller legger jeg en rist over gryta,setter på en beholder med perforert bunn som jeg har meskeposen i.Så skyller jeg stille og rolig slik at dette drypper oppi gryta.Lite søl og kontrollert skylling.
 
Problemet mitt når jeg har forsøkt uten tilføring av ekstern varme m/isolering,og jeg så har rørt forsiktig/sirulert så har temp sunket en del.Derfor velger jeg nå å ikke isolere og heller tilføre svak varm og sirkulere jevnlig.Men er jo som vi ser flere veier til Rom:)
 
N-4760 skrev:
Problemet mitt når jeg har forsøkt uten tilføring av ekstern varme m/isolering,og jeg så har rørt forsiktig/sirulert så har temp sunket en del.Derfor velger jeg nå å ikke isolere og heller tilføre svak varm og sirkulere jevnlig.Men er jo som vi ser flere veier til Rom:)
Jeg rører ikke under meskingen, det er nok forskjellen ja.
Straks man rører, så faller tempen kjapt, siden avdampning stiger, og lokket ikke er på.
 
Tilbake
Topp