Prosjekt: Bygge piko-bryggeri fra grunnen av

Nord

 
Vet ikke om dette er interessant for noen, men forsøker likevel.
Det dukker jo stadig opp nybegynnere som kan få mye hjelp fra denne tråden.

Jeg er selv nybegynner, med unntak av et par ekstrakt-brygg som gav mersmak.
Jeg har derfor lyst å ta skrittet videre, og begynne med malt-brygging.

Jeg har tidligere ymtet at jeg ville kjøpe kjøkkenbryggeriet fra brygging.no
Dette virker som et greit sett å begynne med, men synes det er litt mey penger å svi av, da jeg tror interessen kommer til å ta av.
Grunnen til at jeg har lagt kjøkkenbryggeriet på is (Foreløpig) er at jeg leser mye bra her inne, og er arvelig belastet for å lage ting selv......
Det er veldig mange løsninger på bryggerier her.

Jeg er helt i startgropa, så kommentarer mottas med stor takk, slik at jeg kan komme igang.
Jeg har fått mange lysglimt i løpet av dagen, men mulig jeg har missforstått etter mage timer på leting etter det rette.
Bla: Skal meskevannet sirkulere (ut i bunn, inn i topp), eller skal mesken stå i ro i en time, for så å bruke overislingsanlegget med rent vann for å skylle gjennom til jeg har ferdig bryggevolum (+ noen liter til fordampning).

Bryggeri 1:
Varmtvannstank for oppvarming av vann til mesk
-->
Kjølebag med overislingsanlegg  og silbunn med hevertprinsipp
-->
Varmtvannstank(2) for koking
Kjøler må jeg ha, og tror jeg har falt for platekjøler, men andre ideer er ønskelig.


Bryggeri 2:
Kjølebag med varmt vann for mesk
-->
Kjølebag med overislingsanlegg  og silbunn med hevertprinsipp
-->
Kjele for koking
Her trengs også kjøler


Det er noe slik jeg har i tankene.
Når det kommer til ventiler osv har jeg ikke bestemt meg.
Trenger jeg pumper? Det er jo moro med utstyr også, så lenge en har kontroll. Evt hvaslags pumper? Hastighet? Får tak i mye slikt utstyr gjennom jobben (laboratorie)

Det hele er tenkt å bygge inn i et mobilt stativ, helst med hjul. Slik at jeg kan rulle ut når fatene nærmer seg tomme.
Foreløpig har jeg ikke behov for større brygg enn 20 liter, men ønsker å ha muligheten å brygge opp til hvertfall 50 liter, kanskje 100.
Vil det by på problemer? Leste i Hjemmebrygging at de store mesketankene gav for stor grunn/overflate til at det var anbefalt. Leste også i en tråd nå nettop at det ikke burde være problemer, men overkill. Erfaringer?
Bilder kommer til å komme så fort jeg starter, slik at om noen i samme posisjon som meg lett kan forstå og etterlikne ideer osv.

Takker!
 
Har ikke tenkt på youtube engang...
Skal sette meg ned i ro og mak.

I mellomtiden har jeg tenkt en del på bryggeriene, og tror jeg faller på bryggeri 2, med 2 kjølebagger.
Kjølebaggen som holder vannet for mesken skal inneholde vann et par grader over ønsket mesketemperatur, da jeg kan se or meg litt temperaturfall mellom meskekaret og vannet.

Hvilke størrelser på kjølebaggene er å anbefale?
Jeg ser Cabelas selger på 70 og 58 qt. Vurderer sterkt den på 70, men må da vite at denne ikke blir for stor for de små batchene jeg skal meske.

Jeg sliter fortsatt med å få bestemt meg for kjøler.
Noen som har erfaring med platekjøler, og vil fortelle om dette?
Som nevnt andre steds, er kobberprisene eksplodert, så kan like gjerne gå til anskafelse av en slik i stedet for å styre selv med kobberrør.
Kokekjele blir enten vv-beholder eller en stor kjele som normalt, antakelig med gassbluss.
 
Jo YouTube har mye nyttig info.

Selv har jeg ikke erfaring med platekjølere, men flere av de som er medlemmer her benytter slike med stort hell :biersmile:

Jeg har kun erfaring med motstrøms-kjøler og "dypp" kjøler i rustfritt. Så langt er vel erfaringen at aromaen blir langt bedre med dyppkjøler... For å oppnå samme
resultat med motstrømskjøler må jeg ofte ty til tørrhumling  ^-^

Ellers benytter jeg dette bryggesettet;   http://lundteknik.dk/nimbus.html    - Også kjent som Petit komplett minibryggeri

Erfaringene så langt er bare positive. Enste minus er at det tar *#¤ lang tid å koke opp 25L med et element på 2KW så jeg benyttet en "grilltenner" som mellomløsning en tid.
Nå tar jeg imidlertid bare av 10L i egen gryte og koker på komfyren  ;)

Gryta har et forholdsvis lite gitterfilter på tappekranen og jeg anbefaler IKKE humlepellets ! Hel blomst går veldig bra.
Motstrømskjøleren tar ned vørter fra kok til 20 grader på 18-20min. Samme gjør dyppkjøleren.

Pumpa (fra Totton) og rims-systemet er fantastisk. Systemet ligger stort sett på 72-76% effektivitet. Termostatstyringen er mekanisk, men nøyaktig nok til å holde seg innen ± 1 grad,
når en er kjent med den. (60 sek boost på 1 grad tempdropp tar mesken opp til samme nivå)

Håper du finner noe som passer deg og ditt behov. Er en nevenyttig kan en få til det utroligste. Kasserte VV-tanker får du gratis fra VVS-utsalg i alle størrelser.
kanskje har du noen som sveiser rustfritt i nærheten også. Gass gir god effekt, men er lite egnelig innomhus.... Men det finnes gode el-elementer i handelen også.

Blir spennede å se hva du kommer frem til.

Selv er jeg litt nyskjerrig på mesking i større kvanta også. Da blir det definitivt kjølebag tenologi da det faller ganske rimelig og er bunnsolide greier  :brygging:
 
Petit-bryggeriet var også vurdert, men syntes det ble for dyrt.
Ønsker å gjøre dette så billig som mulig, men alikevell få over middels utstyr, så da må man ote ty til over dammen. Selv med dagens kurs er mange ting veldig billig.

Har bestilt meg nå 2 kjølebokser fra Cabelas.
Det ble Coleman Marine 100 og 35 QT
Det utgjør ca 95 og 33 liter

Den store skal brukes for å holde vann til mesken, mens den lille skal utgjøre meskekaret for små batcher på intill 25 liter.
Sum: 1176,-

Jegg skal legge ut komplett handleliste og totalsum når alt er ferdig.
Tror ikke det blir så halvgærnt.

Må vel avgårde og ordne med kobberrør til silbunn og overislingsanlegg.
 
Jan Morten skrev:
Selv er jeg litt nyskjerrig på mesking i større kvanta også. Da blir det definitivt kjølebag tenologi da det faller ganske rimelig og er bunnsolide greier  :brygging:

Hvorfor ikke en VVB til dette også, evt. med element i bunnen til oppvarming og vedlikeholdsvarming, jeg synes det er greit opplegg, tilnermet gratis også.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jan Morten skrev:
Selv er jeg litt nyskjerrig på mesking i større kvanta også. Da blir det definitivt kjølebag tenologi da det faller ganske rimelig og er bunnsolide greier  :brygging:
Hvorfor ikke en VVB til dette også, evt. med element i bunnen til oppvarming og vedlikeholdsvarming, jeg synes det er greit opplegg, tilnermet gratis også.

Jo har faktisk vert inne på tanken tidligere, men fornemmer at elementene ikke er helt billig. På 75-100 liter trenger man kansje i nærheten av 4kw. Har noen oversikt over priser på slike?
Så er det plassering og tilgjengelighet for renhold etc.....
Her trenger jeg endel info før jeg tar en avgjørelse  :-\
 
Jan Morten skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jan Morten skrev:
Selv er jeg litt nyskjerrig på mesking i større kvanta også. Da blir det definitivt kjølebag tenologi da det faller ganske rimelig og er bunnsolide greier  :brygging:
Hvorfor ikke en VVB til dette også, evt. med element i bunnen til oppvarming og vedlikeholdsvarming, jeg synes det er greit opplegg, tilnermet gratis også.

Jo har faktisk vert inne på tanken tidligere, men fornemmer at elementene ikke er helt billig. På 75-100 liter trenger man kanskje i nærheten av 4kw. Har noen oversikt over priser på slike?
Så er det plassering og tilgjengelighet for renhold etc.....
Her trenger jeg endel info før jeg tar en avgjørelse  :-\

Elementer er like gratis som VVB, det står gjerne element i berederen du henter som er iorden, også i Turnamatmaskiner er det 2 Kw element, dette får du til å ligge helt i bunnen av meske eller kokekjel. Karamellisering var jeg litt usikker på i mesketanken men har ikke registrert det men jeg har stort flow på resirkuleringen og det betyr like mye som effekten på elementet.
 
Da har jeg fått tak i en VVB.
120  liter 2kW.

Hva bør jeg bruke denne til?
Jeg åpnet opp og fant ut at den originale tempføleren kan stilles på maks 85 grader.
Kan denne bypasses? Slik at den evt kan brukes som kokekjele?
Det jeg da står igjenn med er  mesketank eller som varmtvannsforyning. Eller bør vannet til meskingen kokes først?
Hvis den skal brukes som varmvannsforsyning, er det da nødvendig å kappe av toppen på den?

Jeg har tatt vare på isolasjonen, slik at den evt kan brukes.

Tips ønskelig!
Jeg har forøvrig fått tips om at butikken har fått i oppdrag å skifte ut 120 og 200 liters tanker i et borettslag rett rundt hjørnet, så muligheten for å hente flere er til stede.
 
Har selv ingen erfaring med VV tanker, men kommer gjærne med min mening ::)

Tror jeg ville gått for å lage en koke kjele.
Men hvist du har tengt til å benytte deg av VV tanker for både skyllevann, meskekar og koking, blir det egentlig det samme
tror ikke det skal vere noe problem å koble ut termostaten som følger med.

Til skyllevann er det nokk greit med det elementet (går kanskje å bruke termostaten som følger med hvist den er nøyaktig), men skall du bruke den til kok på mer en 30l må du nokk ha mer enn 2kw.

Vannet til mesking trenger ikke å kokes før du bruker det.
Før kok trenger du bare å tenke på att ting skall være rent, først etter kok må alt dessinfiseres.

Sikkert noen med erfaring som kan komme med mer utfyllende svar.
 
Da tror jeg at jeg skal bruke denne til kok.
Uansett så må disse rengjøres. Da er det vel best å åpne det hele, og lage et lokk ut av den øvre delen.

Når det kommer til elementene, kan jeg nok bytte ut dette og plukke av ett i fra de på 200 liter (Hvis de er sterkere), eller montere inn enda en på 2kW.

Noen som har tips til rengjøring av disse?
Saltsyreløsning kan vel gjøre susen. Type 3,5%?
 
Du har jo nok til mesk, vann og kokekjel, jeg foretrekker å kappe vanntanken ogsp for å få den rengjort, det gjør du med saltsyre eller fosforsyre som begge tynnes ut, jo tynnere jo lengre tid tar det.
Noen bruker termostaten på vanntanken (den til skyllevann) også kalt HLT, men på kokekjelen kan den ikke brukes. Termostaten ligger utenpå kjelen (vanligvis) den raskeste måten å koble den ut på er å løfte den litt fra berederen ,evt. idolere med papir bak den.
Skal prøve å få tatt bilde av den og forklare hva som er hva.
 
Hva mener du med at jeg har nok til mesk, vann og kokekjel?
Gi meg gjerne en litt detaljert på hvordan jeg skal gå frem, både når det gjelder vann, mesk og kok.

Legger ved noen bilder som kan kludres på om det er til hjelp. :)
Hvor er det mest hensiktsmessig å kutte, f.eks? Gjerne også dette med temp.sikringen.
 
Har du sett på disse ?
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1096.0 http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1099.0
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1092.0
Du antydet at du hadde tilgang på to beredere til, derfor mener jeg du har en tank til HLT,mesk og kok, hvis du har plass nok.
Du må vite hvor mye du skal brygge før du kpper berederne.
Større HLT og kokekjel bør/må du ha flere elementer i.
Til HLT anbefaler jeg du bruker elementer fra en turnamat/elto halvautomattisk vaskemaskin( jeg skal også nruke dette i kokekjelen hvis jeg får tak i flere, bruker no 3 stk i HLT) disse er greie å feste når du har fått stort nok hull, du trenger ikke mer enn det, kanskje litt silicon, de blir også liggende  nede i bunnen av kjelen.
Det ble kanskje litt dårlig svar på det egentlige spørsmålet, men tenk gjennom saken og fyr løs igjen, jeg tør garantere du kommer i mål.
 
Er ikke helt inn i 3-fas.
Det er ikke 3-fas jeg har på berederen min.

Har forøvrig bestemt meg for følgende oppsett:

VVB jeg har nå til oppvarming av bryggervann.
Termostaten skal byttes ut med en som er mer nøyaktig, slik at jeg kan stille inn ønsket mesketemperatur.
Noen som har tips til termostater? Kan muligens bruke en slik som står i stikkontakt, og slår seg av ved en viss temp.
Hvis det er nøyaktig nok. Bør vel være +/- 1 grad?

Herifra skal det gå en slange ned i meskekaret.
Her skal jeg benytte de to kjøleboksene jeg har bestilt. For hhv stor og liten batch. For min del blir den for liten batch mest brukt. Brygger jeg 20 liter øl, har jeg nok i et par måneder. Har også kun to cornelius-fat, så heller et utvalg med mindre volum, slik at gjester kan velge hva de vil ha. Imponerer vel mer når en har et utvalg! :p

Kokekaret blir nok mest sansynlig en kjele, eller noe annet lurt om folk har tips.
Denne skal være drevet på gass.

Når det kommer til ventiler var jeg innom den lokale ventil-pusheren og så på noen.
Hvilket materiale skal jeg velge? Selv påstod jeg at jeg måtte ha rustfritt, men jeg har jo egentlig ikke peiling.
Hva er galt med f.eks. ventiler i messing?

Blir å kjøpe 10 meter (2*5 meter) med kobberrør på Biltema for å lage en kjøler.
Hvilken dimmensjon skal dette røret være på?


Det var alt foreløpig. Håper noen kan komme med svar.
 
3 fas er til litt større bryggeri, da med 3 elementer i HLT og kokekjele, satser du 20 liter trenger du ikke det.

Termostat, jeg bruker et helt eget system men tror noen bruker UT100 eller PID regulator, søk på UT100 og PID, både her og på ebay.

Bruker du egen termostat på berederen stiller du termostaten på berederen på maks så slipper du å koble noe av det elektriske.

Til kokekjele kapper du en bereder og beholder ytterkappen uten isolasjon som varmeskjold for å spare gass.

Jeg bruker kun messing ventiler, fra COOP, CO og BT, men kvaliteten på disse er ikke den beste så jeg har byttet noen.

Til kjøler bruker jeg 2 x 5 meter 12 mm, detter det ingen kjøpekjøler som konkurerer med, men du må se på hva du får plass til i din kjele, noen bruker 8 mm, noen 10 mm.
 
Dette var jo en billig innretning.

Jeg har nå satt tilbake isolasjonen på VVB, og laget hull i toppen.
Tror den skal holde meskevannet stabilt med en PID. Forresten et kjempesmart instrument.

Kan du forklare kokekjelen litt nærmere? Den VVB jeg har nå har en kappe av plast. Antar du mener en annen modell?
Har du skjøtet dine kobberrør slik at du får 1*10 meter, eller har du laget 2 kveiler?
Venter med å lage denne til jeg har kokekjelen uansett.
 
Enkel ommbygging av VVB til kokekjel.
4 ledninger flyttes etter pilen, evt de to skruer etter blå pil løsnes og ternostaten flyttes litt ut fra berederen så den ikke føler den rette temperaturen ved å evt. legge noe imellom.
 
Tilbake
Topp