Prosjekt: Bygge piko-bryggeri fra grunnen av

Nord

 
Vet ikke om dette er interessant for noen, men forsøker likevel.
Det dukker jo stadig opp nybegynnere som kan få mye hjelp fra denne tråden.

Jeg er selv nybegynner, med unntak av et par ekstrakt-brygg som gav mersmak.
Jeg har derfor lyst å ta skrittet videre, og begynne med malt-brygging.

Jeg har tidligere ymtet at jeg ville kjøpe kjøkkenbryggeriet fra brygging.no
Dette virker som et greit sett å begynne med, men synes det er litt mey penger å svi av, da jeg tror interessen kommer til å ta av.
Grunnen til at jeg har lagt kjøkkenbryggeriet på is (Foreløpig) er at jeg leser mye bra her inne, og er arvelig belastet for å lage ting selv......
Det er veldig mange løsninger på bryggerier her.

Jeg er helt i startgropa, så kommentarer mottas med stor takk, slik at jeg kan komme igang.
Jeg har fått mange lysglimt i løpet av dagen, men mulig jeg har missforstått etter mage timer på leting etter det rette.
Bla: Skal meskevannet sirkulere (ut i bunn, inn i topp), eller skal mesken stå i ro i en time, for så å bruke overislingsanlegget med rent vann for å skylle gjennom til jeg har ferdig bryggevolum (+ noen liter til fordampning).

Bryggeri 1:
Varmtvannstank for oppvarming av vann til mesk
-->
Kjølebag med overislingsanlegg  og silbunn med hevertprinsipp
-->
Varmtvannstank(2) for koking
Kjøler må jeg ha, og tror jeg har falt for platekjøler, men andre ideer er ønskelig.


Bryggeri 2:
Kjølebag med varmt vann for mesk
-->
Kjølebag med overislingsanlegg  og silbunn med hevertprinsipp
-->
Kjele for koking
Her trengs også kjøler


Det er noe slik jeg har i tankene.
Når det kommer til ventiler osv har jeg ikke bestemt meg.
Trenger jeg pumper? Det er jo moro med utstyr også, så lenge en har kontroll. Evt hvaslags pumper? Hastighet? Får tak i mye slikt utstyr gjennom jobben (laboratorie)

Det hele er tenkt å bygge inn i et mobilt stativ, helst med hjul. Slik at jeg kan rulle ut når fatene nærmer seg tomme.