Prosjekt flaskefyller

Amarillo

Norbrygg-medlem
Da var første testkjøring med min automatiske flaskefyller gjort. :)
270 flasker fyllt med litt justering underveis. Den virker på den måten at en flotørventil i et kar med øl bestemmer hvor mye flaskene fylles. Ett eller to gjæringskar kobles direkte på ventilen og fyller karet til et visst nivå. Flaskene fylles med hevertprinsippet og flowen stopper automatisk når nivået i flasken er det samme som i karet. Den er bygget av deler fra ebay, finn og deler jeg hadde hjemme.

Flaskene fylles sakte, men ettersom fire flasker fylles samtidig er det alltid en eller to som er fulle og kan korkes. Den lave flowen gjør at oksygen ikke blandes inn i ølet.

Fornøyd med hvordan den fungerte, men skal justere på et par ting før versjon 2.
Noen som har bygget noe lignende?



20150520_162051.jpg 20150520_162113.jpg 20150520_162301.jpg 20150507_105137.jpg
 
Proff utførelse og gode løsninger. Det slår meg at det blir enda mer å vaske, og lagre når det ikke er i bruk. Jeg ser at de som selges har en patent der man henger flaska i kragen på flaskehalsen. Da kan man fylle flasker med ulik høyde uten omstilling. Del gjerne erfaringer når dere har brukt den noen ganger.
 
Det stemmer, minuset er at det blir mer å sterilisere på forhånd og mer å vaske etterpå. Det er derfor ikke så aktuelt å bruke denne med kun ett gjæringskar. Minst to, helst fire.

Lange flasker er ikke noe problem, det er bare å legge noe under så høyden stemmer med høyden på flaskene.
 
Jeg har brukt en sånn bakke i rustfritt stål som brukes til å varme/holde mat varm på storkjøkken, det står fortsatt 'Blandaball' på lokket :)
 
Hvis du hadde fått det oksygenfritt ville jeg kjøpt patentet ditt med en gang :) Men kult at du har maskimert effektiviteten av klassisk flaskefylling, alt som gjør mye på en gang og er DIY er sjef :)
 
Proff utførelse og gode løsninger. Det slår meg at det blir enda mer å vaske, og lagre når det ikke er i bruk. Jeg ser at de som selges har en patent der man henger flaska i kragen på flaskehalsen. Da kan man fylle flasker med ulik høyde uten omstilling. Del gjerne erfaringer når dere har brukt den noen ganger.
Har du noen linker til flaskefyllere som fungerer? Har laga en sjøl, mottrykk, ser så langt bra ut. Finner ikke noe lignende på nett.
 
Har laga en sjøl, mottrykk, ser så langt bra ut. Finner ikke noe lignende på nett.

Legg gjerne ut bilder av ditt prosjekt. :)

Jeg holder på med versjon 2 av min nå, prinsippet blir det samme, men forandrer på noen småting og bruker bedre deler. Blant annet Blichmann Autosparge som flottørventil, regner med den er mer nøyaktig enn den kina-flottøren jeg brukte sist, og så har den silikonslange som kan legges i bunnen på karet. Blir også enklere tilkobling for å minimere muligheten for at luft blir liggende i koblingen og blande seg med ølet.
 
Legg gjerne ut bilder av ditt prosjekt. :)

Jeg holder på med versjon 2 av min nå, prinsippet blir det samme, men forandrer på noen småting og bruker bedre deler. Blant annet Blichmann Autosparge som flottørventil, regner med den er mer nøyaktig enn den kina-flottøren jeg brukte sist, og så har den silikonslange som kan legges i bunnen på karet. Blir også enklere tilkobling for å minimere muligheten for at luft blir liggende i koblingen og blande seg med ølet.

Blichmann ventilen vår er ikke veldigt nøyaktig, ei heller veldigt tett når det er litt pådrag. Funker perfekt til sparging men ville ikke brukt beskrivelsen nøyaktig på noe som helst måte
 
Blichmann ventilen vår er ikke veldigt nøyaktig, ei heller veldigt tett når det er litt pådrag. Funker perfekt til sparging men ville ikke brukt beskrivelsen nøyaktig på noe som helst måte

Ok, håper den er nøyaktig nok, det blir veldig lite trykk på min når jeg ikke bruker pumpe, men kun tyngdekraft. Time will show.
 
Er ikke trykk på inn-siden jag tenker på... hvis det en "fullt" åpen kommer det og ut væske andre steder än der det skall (vi bruker og bare tyngdekraft for trykk), men dette blir nok ikke så stort problem for deg.
men den sliter litt med at stenge helt noen ganger. Men det er jo bare å prøve, den er jo ikke så veldigt dyr og skall vare grei at bli kvitt hvis den ikke funker for deg :)
 
Tilbake
Topp