Prosjekt: Kokekjele i rustfritt stål

GeirH

 
Nå når vi har kommet oss gjennom 4-5 meget vellykkede ekstraktbrygg ved hjelp av en 16-liters kasserolle der vi kun har kokt 12 liter, og tilsatt resten som kokt vann begynner det å bli på tide å utvide utstyrssortementet med en større kokekjele. For å ha mulighet til å brygge inntil 50 liter bestemte vi oss for et kar som rommer 70 liter.

Etter å ha søkt litt rundt kom jeg over denne på ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/BURCO-WATER-BOILER-HEATING-ELEMENT-SEALS-LOCK-NUT-/220379082989?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item334f9df0ed
- et 2,5 kW varmeelement til under 200 kroner (ca 225,- inkludert frakt), så jeg bestilt to slike til meg selv for å forhåpentligvis ha nok effekt til å koke opp 50 liter vørter.

Jeg jobber på en yrkesskole, så jeg tenkte å få elevene her til å skjære til og sveise en kjele i 2mm rustfritt stål. Det ser ut til at dette blir betraktelig billigere enn å kjøpe en ferdig kasserolle. En annen kjenning av meg her var også interessert i en tilsvarende kjele, bare noe mindre. Etter litt leking med googles SketchUp har jeg lagd tegninger for en 70-liters og en 40-liters kjele. 70-literen blir ca 40 cm i diameter, og 55 cm høy, mens 40-literen blir ca 34 cm i diameter, og 45 cm høy. Det er nok med en plate på 1x2 meter til delene, som inkluderer bunn, sidevegg og lokk. Mulg jeg kommer til å isolere denne utvendig med ett eller annet isolasjonsmateriale etterhvert. I 70-literen er det da tenkt to varmeelementer, og ett i 40-literen.

Tenkte jeg kunne dele dette med dere her inne i tilfelle det er noen andre som kunne tenke seg å gjøre noe lignende, eller komme med eventuelle innvendinger :)

Jeg kommer med flere bilder underveis.
 

Vedlegg

  • BeggeToSammensatt.jpg
    BeggeToSammensatt.jpg
    107,7 KB · Sett: 1.333
  • BeggeToUtrstrakt.jpg
    BeggeToUtrstrakt.jpg
    82,1 KB · Sett: 1.325
  • Utlegg.jpg
    Utlegg.jpg
    129,1 KB · Sett: 1.325
Ville ikke det enkleste for deg være å bruke en gammel varmtvannsbereder som utgangspunkt?
Disse finner du ofte gratis på gjenbruksstasjoner eller i returcontainer utenfor virksomheter i rørleggerbransjen.
Da trenger du vel bare å lage topp og bunn og har ferdig innfesting til element(Er du heldig virker det som er der)
 
Hva slags varmeelementer har du tenkt å bruke? Hvis det er slik vanlige vv-elementer, er det en fordel å ha dem liggende, slik at de dekkes av vørter tidligere. Så fort elementene er dekket med vørter, er det bare å fise på med effekt.
Anbefaler deg å ha en kuleventil i bunn for uttapping av vørteren.
Ellers et stilig prosjekt, skulle gjerne ha hatt en slik en :)
 
Ebay-linken øverst i innlegget er til varmeelementet. Det er ment for montering i bunn, to stykker side ved side i 70-literen og ett i midten på 40-literen, så jeg må montere føtter på dem også i tillegg. Og jeg hadde planlagt en ventil i bunnen til uttapping av vørter rett i gjæringskaret, ja. Er det noe poeng i å ikke montere denne så langt ned som mulig?

Angående vvs-bereder - joda, jeg hadde tenkt tanken, men dette blir ikke så fryktlig dyrt uansett (tipper ca en tusenlapp for plata som er nok til to kjeler, pluss 225,- per varmeelement), og jeg måtte uansett kjøpt stål til topp og bunn i en bereder, så like greit å lage alt fra scratch ;-)
 
Har en kjele laga av vv bereder men har ikke laga flat bunn i den, kan disse elementene monteres i bunn av kjelen eller blir krummingen for stor til å få det tett?
 
Sverre K skrev:
Har en kjele laga av vv bereder men har ikke laga flat bunn i den, kan disse elementene monteres i bunn av kjelen eller blir krummingen for stor til å få det tett?
Jeg bestilte elementene på onsdags kveld, og de ble sendt i går formiddag, så jeg kan ta mål for deg når de kommer fram.
 
Jeg tror 70 liters kjele er for lite til å lage 50litersbrygg.

Tenk at en har ca 10%avdamping pr time man koker.  Før koking har du nok 60-65 liter. For å ungå at det koker over ville jeg nok hatt 15cm opp til kanten av kjelen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det går nok det, har koket noen og 50 liter i en Ø45 cm/70 liter

Det kan nok gå bra, men hvis en skal lage en tank fra bunnen av kan en likegodt lage den slik at en ikke trenger å være redd for at det koker over. At tanken er 10cm høyere en planlagt har ingen betydning for kostnader eller tiden det tar å lage tanken.
 
Kokekjelen i "Terrassebryggeriet" fra Stana (www.brygging.no) er på 75 liter, 40cm diameter, 60cm høy. Synes dette holder akkurat, men en 5cm ekstra i høyden hadde nok hindret noen overkok. Der er tappekrana satt 5-10 cm over bunnen, som gjør det veldig greit å tappe ut vørteren uten trub og humlerester, og mot slutten vipper jeg den opp for å få med de siste literne, med relativt god kontroll over hva som blir med over i gjæringskar.

EDIT: Bilde.
 

Vedlegg

  • bryggeapperat.gif
    bryggeapperat.gif
    43,1 KB · Sett: 1.159
Ramsvatn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det går nok det, har koket noen og 50 liter i en Ø45 cm/70 liter


Det kan nok gå bra, men hvis en skal lage en tank fra bunnen av kan en likegodt lage den slik at en ikke trenger å være redd for at det koker over. At tanken er 10cm høyere en planlagt har ingen betydning for kostnader eller tiden det tar å lage tanken.


Helt klart, det er det jeg selv har gjort :)
Vet ikke om målene på kjelen er tynt ut av platen han har.
 
Kan hende jeg klarer å presse noen ekstra liter ut av stålplata, men det blir ikke veldig mange siden vi er to som spleiser på en hel plate... Han som skal ha 40-literen skal jo koke 25 liter, så han har strengt tatt mer å gå på. Kanskje jeg kan "stjele" litt fra han, men når jeg bare flytter litt om på bunnene og toppene uten å endre på målene hans, ser jeg at jeg kan utvide diameteren på den store med etpar cm, som gir et totalvolum på 76 liter. Det skal ikke store forandringene til for å få noen ekstra liter...

I dag brygger jeg jo 22-23 liter hver gang, så jeg hadde tenkt å utvide med en ekstra gjæringsbøtte, og ikke kjøpe en stor en på 60 liter. Da kommer jeg nok mest sannsynlig til å beregne ut fra 44-46 liter vørter, som betyr at jeg starter med i overkant av 50 liter før koking, så det burde strengt tatt holde.
 
Er ikke 36 liters kjeler ganske standard på 25-liters brygg?

Jeg gjærer 2x25 liter etter koking på ovennevnte kokekjel, ofte ved bruk av ulike gjærtyper.
 
Jeg har en 32-liter som jeg har benyttet til 25-liters brygg. Det er et absolutt minimum, så jeg kan varmt anbefale en 36-liters. På den måten har man litt ekstra å gå på.
 
GeirH skrev:
Etter å ha søkt litt rundt kom jeg over denne på ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/BURCO-WATER-BOILER-HEATING-ELEMENT-SEALS-LOCK-NUT-/220379082989?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item334f9df0ed
- et 2,5 kW varmeelement til under 200 kroner (ca 225,- inkludert frakt), så jeg bestilt to slike til meg selv for å forhåpentligvis ha nok effekt til å koke opp 50 liter vørter.
Jeg har montert et slik  element i min kokekjele. det er en termostat som skrur elementet av ved ca 97 grader. dette står ikke oppgitt noen steder. forargelsen var stor når vørteren ikke ville koke :cheeky:
man må lodde en lask mellom bena på den sorte plastknotten som sitter foran den ene fasetilkoplingen på selve elementet
 
Tilbake
Topp