Proteinfri spraymalt?

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei alle bryggere!

Er det noen grunner for at man ikke kan bruke proteinfri spraymalt i startere? Evt. i vørter forøvrig?

Regner med at det er noen kloke svar på dette også!

De hadde bare proteinfri spraymalt på vin&bar,men det er kanskje en fordel å bruke proteinfri?


Kenneth
 
Jeg kan ikke se en eneste grunn til at proteinfri spraymalt ikke skal kunne fungere utmerket i en starter, og det fungerer helt sikkert også greit i vørter – men der er det kanskje en mulighet for at du kanskje kan ende opp med et øl med litt dårlig skum. Det burde ikke være grunn nok til ikke å forsøke.
 
Hadde ikke prøvd før, og gikk ut ifra at det var ett fett. Men nå har jeg en 4 liter starter med belgisk gjær og proteinfri stående på andre dagen. Det som slår meg er at starteren har skummet mye mindre enn før. Jeg har ikke i noe foam cotroll, ei heller magnetrører, bare risting. Tror dette er min nye starterekstrakt!
 
Konge! Det er nok ikke så rart siden (endel) proteiner er overflateaktive molekyler og det stabiliserer bobler (som såpe). Det eneste som kan være et problem er at gjæren ikke har tilgang på proteiner, men om det har noe å si vet jeg ikke. Her må det en biolog på banen som kan fortelle om gjær kan/må nyttegjøre seg av proteiner :)
 
Tilbake
Topp