Prøve seg på Imperial Stout

Jeg tenker å prøve meg på en Imperial Stout før jul en gang. Jeg baserer meg på NM 05 SS2 - Imperial Stout - Geir Ove Grønmo
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,607.0.html for å lage dette:

20 liters brygg

3000 g Lys muntons maltekstrakt
1700 g Mørk muntons maltekstrakt
400 g Roasted barley
200 g Sjokolademalt
200 g Krystallmalt
300 g Sukker

Humle: Jeg tenker å koke ca. 12 liter, da det blir vanskelig med mer med den kjelen jeg bruker nå.
30 g Northern Brewer pellets i 90 min
25 g Fuggles pellets i 60 min
40 g Fuggles pellets i 15 min
10 g Fuggles pellets i 5 min

Gjær: Det er kanskje her jeg trenger mest råd, siden en trenger rimelig høy alkoholprosent i en Imperial Stout. Planen er å lage et julebrygg på Wyeast 1318 London Ale III, for deretter å bruke slurryen til bryggingen av Imperial Stouten. Jeg tenker også å tilsette noe Wyeast gjærnæring (min forståelse er at 1/2 teskjeer bør holde).

Kommentarer og råd mottas med takk.
 
Jeg tipper at denne mørke maltekstrakten introduserer en del fylte i ølet som du ikke ville fått dersom du bare ville brukt lys maltekstrakt i brygget. Det kan være en idé å minske mengden med krystallmalt litt for å kompensere for det, med mindre du liker litt fylde i ImpStouten din :)
 
Fylde er stort sett bra, og jeg liker ofte å servere denne typen øl svært avkjølt til dessert eller lignende. Hva med utgjæring? Er det noe en bør ha i bakhodet når det gjelder dette?
 
Tilbake
Topp