1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Prøve seg på Imperial Stout

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av ErlendA, 25 Sep 2009.

1. ErlendA

ErlendA
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tenker å prøve meg på en Imperial Stout før jul en gang. Jeg baserer meg på NM 05 SS2 - Imperial Stout - Geir Ove Grønmo
    http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,607.0.html for å lage dette:

20 liters brygg

3000 g Lys muntons maltekstrakt
    1700 g Mørk muntons maltekstrakt
    400 g Roasted barley
    200 g Sjokolademalt
    200 g Krystallmalt
    300 g Sukker

Humle: Jeg tenker å koke ca. 12 liter, da det blir vanskelig med mer med den kjelen jeg bruker nå.
    30 g Northern Brewer pellets i 90 min
    25 g Fuggles pellets i 60 min
    40 g Fuggles pellets i 15 min
    10 g Fuggles pellets i 5 min

Gjær: Det er kanskje her jeg trenger mest råd, siden en trenger rimelig høy alkoholprosent i en Imperial Stout. Planen er å lage et julebrygg på Wyeast 1318 London Ale III, for deretter å bruke slurryen til bryggingen av Imperial Stouten. Jeg tenker også å tilsette noe Wyeast gjærnæring (min forståelse er at 1/2 teskjeer bør holde).

Kommentarer og råd mottas med takk.

2. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tipper at denne mørke maltekstrakten introduserer en del fylte i ølet som du ikke ville fått dersom du bare ville brukt lys maltekstrakt i brygget. Det kan være en idé å minske mengden med krystallmalt litt for å kompensere for det, med mindre du liker litt fylde i ImpStouten din :)

3. ErlendA

ErlendA
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fylde er stort sett bra, og jeg liker ofte å servere denne typen øl svært avkjølt til dessert eller lignende. Hva med utgjæring? Er det noe en bør ha i bakhodet når det gjelder dette?

Del denne siden