Prøver å sette sammen min egen oppskrift

Jeg planlegger en American IPA - 50 liter, brygget med BB60. Jeg har aldri før satt sammen min egen oppskrift, og har derfor noen spørsmål rundt dette. Jeg har brukt Beersmith som hjelpemiddel, men er ikke 100% trygg på at instillingene er helt riktige til mitt oppsett. Uansett, under ser dere planen min:

------

OG: 1.064
FG: 1.014
Alkohol: 6,5%
IBU: 59
Farge: 26 EBC

Malt:
10,0 kg Maris Otter 6 EBC
2,0 kg Munich 20 EBC
0,65 kg Caramel/Crystal 120 EBC
0,65 kg Crystal Rye 190 EBC
Totalt: 13,0kg

Humle:
45g Simcoe 60 min
15g Simcoe 30 min
15g Chinook 30 min
30g Simcoe 15 min
30g Chinook 15 min
30g Simcoe 0 min
20g Simcoe tørrhumle dag 8
20g Chinook tørrhumle dag 8
20g Amarillo tørrhumle dag 8
Totalt 225g

Gjær:
WLP001 (gjærstarter)

Mesking:
65 grader i 65 min
77 grader i 5 min (utmesk)

Koking:
90 minutter. Evt. ønsket SG.

6g sukker ved flasking.

------

Hvordan vet jeg hva verdien på SG før kok bør være, noen formel?

Ser sammensettingen bra/fornuftig ut?

Er mesketiden og temperatur grei?

Osv..
 
Sist redigert:
Avkok er noe man lærer litt etter hvert, men jeg gjetter på at pre-boil bør ligge 6-10 under ønsket OG alt etter avkoket ditt. På mitt system må jeg ligge ca. 10 under ved 90min kok.

Sånn øvrig er det kanskje litt snaut med humle? Estimert IBU (og OG/BU forholdet) er fin etter min smak, men jeg pleier f.eks. å tørrhumle med rundt 2 gram per liter, og det tror jeg er litt konservativt :) her kan sikkert humlehodene komme med sine innspill, men noe mer smak/aroma-humle og tørrhumling blir nok ikke feil (dertil nedjustering av bitterhumle selvfølgelig).

Sånn ellers ser det fint ut, du kan vurdere å meske enda litt lenger for bedre meskeutbytte, men bagateller.
 
Avkok er noe man lærer litt etter hvert, men jeg gjetter på at pre-boil bør ligge 6-10 under ønsket OG alt etter avkoket ditt. På mitt system må jeg ligge ca. 10 under ved 90min kok.

Sånn øvrig er det kanskje litt snaut med humle? Estimert IBU (og OG/BU forholdet) er fin etter min smak, men jeg pleier f.eks. å tørrhumle med rundt 2 gram per liter, og det tror jeg er litt konservativt :) her kan sikkert humlehodene komme med sine innspill, men noe mer smak/aroma-humle og tørrhumling blir nok ikke feil (dertil nedjustering av bitterhumle selvfølgelig).

Sånn ellers ser det fint ut, du kan vurdere å meske enda litt lenger for bedre meskeutbytte, men bagateller.

Hvis jeg forstod deg riktig, så skal SG/Pre-boil i denne oppskriften måle mellom 54-58. Når jeg da oppnår dette kan jeg starte nedtellingen på 90 min?

Kanskje jeg kan nedjustere bitterhumlen til 30g, og oppjustere aroma humlene litt. Tørrhumlene kan jeg også justeres til 30g pr. humle.

Kanskje jeg kan øke meskingen på 65 grader fra 65- til 75 min da heller? Grunnen til at jeg tok kun 65 min på 65 grader var fordi det tar 20-30 min å øke temperaturen til mer enn 75 grader.
 
Man finner vel utstyrsprofil til BB60 for bruk i Beersmith. Har du tatt en slik i bruk og sett hva BS anslår som preboil SG?
 
Dataen ser fornuftig ut ellers, så reiner med at pre-boil, hvor det står 1.055 også er i nærheten av riktig. Det stemmer bra med det du sier. (se vedlegg)
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-09-05-23-09-51.png
    Screenshot_2015-09-05-23-09-51.png
    146,2 KB · Sett: 31
Hvis jeg forstod deg riktig, så skal SG/Pre-boil i denne oppskriften måle mellom 54-58. Når jeg da oppnår dette kan jeg starte nedtellingen på 90 min?

Kanskje jeg kan nedjustere bitterhumlen til 30g, og oppjustere aroma humlene litt. Tørrhumlene kan jeg også justeres til 30g pr. humle.

Kanskje jeg kan øke meskingen på 65 grader fra 65- til 75 min da heller? Grunnen til at jeg tok kun 65 min på 65 grader var fordi det tar 20-30 min å øke temperaturen til mer enn 75 grader.
Er farlig for meg å si "ja, sånn er det", avkok kan være veldig forskjellig. Som Håvard sier: sjekk om Beersmith har en profil for ditt utstyr. Uansett: en pre-boil på 54-58 blir høyst sannsynlig rimelig nære der du ønsker å være.

Innspillet om lenger mesk er rett og slett fordi jeg opplever merkbar bedring selv da (fra 60min), men det er ikke nødvendig - bare en måte å kanskje tyne litt ekstra meskeutbytte.
 
Brygger på BB60. Med 90 minutters kok øker min OG med 9 punkter, altså 6 punkter pr time. Jeg velger å ha lokket på gløtt slik at jeg oppnår rullende kok med full effekt uten isolasjon.
 
Jeg mener jeg koker vekk ca 6 liter pr. time på BB60'en min. Bruker ikke lokk, og får god "rullende kok". (Triller vekk komfyren og koker under kjøkkenvifta.)
 
Brygger på BB60. Med 90 minutters kok øker min OG med 9 punkter, altså 6 punkter pr time. Jeg velger å ha lokket på gløtt slik at jeg oppnår rullende kok med full effekt uten isolasjon.
Ok, betryggende. Det virke som at appen spiller på lag med det dere mener er fornuftig. Så hvis SG/Pre-boil er lavere enn 55, bare koker jeg til jeg oppnår ønsket SG, og deretter starter nedtellingen fra 90 min. Hva om SG skulle være høyere enn ønsket, kan jeg da gjøre noe? Tilsette rent vann?
 
Vet ikke hva du er ute etter mht valg av humlene, men jeg mener at både Simcoe og Chinook er begge "harpiksaktige" så du vil sannsyligvis få ganske kraftig "granbarsmak"...For et mer komplementerende og sammensatt smaksbilde ville jeg byttet med noe Amarillo I senkokingen og skippet en av harpiks humlene I tørrhumlingen...
 
Vet ikke hva du er ute etter mht valg av humlene, men jeg mener at både Simcoe og Chinook er begge "harpiksaktige" så du vil sannsyligvis få ganske kraftig "granbarsmak"...For et mer komplementerende og sammensatt smaksbilde ville jeg byttet med noe Amarillo I senkokingen og skippet en av harpiks humlene I tørrhumlingen...
Takk for godt tips. Jeg brygget en single hop Simcoe nylig, og likte godt den smaken. Amarillo har jeg ikke smakt på før. Kan du beskrive den litt? Kanskje jeg burde byttet den ut med Chinook/Simcoe på slutten av kokingen.
 
Nydelig aromahumle, toner av sitrus og tropisker frukter, perfekt sammen med Simcoe etter min smak...
 
Har nå gjort en del endringer på humlefronten samt forlenget mesketiden litt:
------
OG: 1.064
FG: 1.014
Alkohol: 6,5%
IBU: 45
Farge: 26 EBC

Malt:
10,0 kg Maris Otter 6 EBC
2,0 kg Munich 20 EBC
0,65 kg Caramel/Crystal 120 EBC
0,65 kg Crystal Rye 190 EBC
Totalt: 13,0kg

Humle:
30g Simcoe 60 min
40g Simcoe 30 min
45g Amarillo 15 min
45g Amarillo 0 min
30g Simcoe tørrhumle dag 8
110g Amarillo tørrhumle dag 8
Totalt 300g

Gjær:
WLP001 (gjærstarter)

Mesking:
65 grader i 65-75 min
77 grader i 5 min (utmesk)

Koking:
90 minutter. Evt. oppnådd ønsket SG.

6g sukker ved flasking.
------

Hva tenker dere om disse justeringene?
 
For god humlebalanse ville jeg kjørt med likt av begge på 30, 15 og 0 min (1-1.5g/l) avhengig av hvor kraftig humlet en ønsker)...og typisk ca 30-50% av IBUen I 60min humlen
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp