prøver meg på et søtt mørkt øl .. kan noen se litt?

Tideman

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg prøver å lære meg litt å lage oppskrifter. Her har jeg satt sammen noe som virket fornuftig i hodet mitt hehe

Jeg vil ha et søtt øl med litt lakris og vanilje. lakris tenker jeg humlen bidrar med (vil ikke ha for mye) og 2 vaniljestenger.

Er det noe som ikke virker her? i såfal hva og hvorfor?
denne havner på ca 8 til 8,3% og mellom 1.019 og 1.021 FG (teoretisk)
Praktisk bruker jeg å havne litt lavere så mulig jeg justerer 0,5 til 1 grad opp på meskingen.
Har proteinrestet på 51 noe for seg?

Har innsett at eneste måten å lære på er å prøve.

Jeg har PH strips og tenker at hvis PH går under 5 at jeg kan tilsette bakepulver? eller har jeg missforstått her..?
Kan dette fungere og kan det fungere som et juleøl? eller er jeg på vidda?
Fila er pdf

På forhånd tusen takk for hjelp.

PS Navnet er ikke satt, så midlertidig heter det mørket haha
 

Vedlegg

  • mørket.pdf
    107,7 KB · Sett: 119
Har ikke aning om det du spør om, men oppskrifta kom ut med et veldig pent oppsett på papirformat [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ville vært forsiktig med å bruke vaniljestenger i oppsett med mye kraner, krinker og kroker. Frøene setter seg overalt.
Vanilje-ekstrakt er en enklere løsning for vanilje-smaken.
 
Du får ikke mye lakris fra bare humla
det må du bruke mørk malt for å oppnå, og det ser ikke ut som du har nok av det
 
Du får ikke mye lakris fra bare humla
det må du bruke mørk malt for å oppnå, og det ser ikke ut som du har nok av det

Jeg ønsker bare et hint av det, Vil da en stjerneanis siste 5 minutter gi et hint eller blir det for kraftig? Kanskje holder det med 1/4 av en anis? Eller vil det være bedre å bruke lakrisrot eller lakrisstang? i såfal hvor mye? Det skal jo bare være så vidt det kan enses at det er der.
 
Det er vel generelt slikt at man bør være forsiktig med kryddermengder i øl. Det kan fort bli overveldende. Noen krydder er veldig kraftige som eksempel stjerneanis og nellik. Krydder har ingen fett å balansere mot som i mat. Kan være en fordel å trekke te av krydder og tilsette under gjæring evt mot slutten. Kanskje lettere å smake til da.
 
Det er vel generelt slikt at man bør være forsiktig med kryddermengder i øl. Det kan fort bli overveldende. Noen krydder er veldig kraftige som eksempel stjerneanis og nellik. Krydder har ingen fett å balansere mot som i mat. Kan være en fordel å trekke te av krydder og tilsette under gjæring evt mot slutten. Kanskje lettere å smake til da.

Jeg vet det er vanskelig med krydder. Jeg kommer til å være særdeles forsiktig med krydret. Det blir nok antakeligvis bare 1 til 2 armer av en stjerneanis siste 5 min av kok. Tror jeg kommer til å lage ett "ekstrakt" av stjerneanis på sikt. Lettere å gjenskape og forklare på den måten.
 
Så dem har vaniljeekstrakt på Meny butikken her. Men den er jo full av disse frøene. Hvordan gjør dere for å bli kvitt dem? Koste pokker meg 150kr for en bitteliten flaske .....
Og hvor mye skal man bruke? 2 cl ?
 
For se hva jeg ender opp med å gjøre. Nå kan jeg sette hele bryggekjelen i oppvaskmaskina hvis jeg ønsker det så mulig jeg bare lar stenger med frø og alt gå med. kuleraner og pumpen kan demonteres så burde gå greit. Men hvor lenge burde dem være med i koken?
 
Tilbake
Topp