pt100 fra Ebay

Hei,

jeg skal kjøpe meg en pt100 eller to til bruk med PID og tenkte å kjøpe dem fra ebay. Ser at det er mange å velge i mellom. Kan jeg regne med god nøyaktighet fra alt så lenge det heter pt100, eller er det noe jeg bør være obs på?

Espen
 
De er rimelig nøyaktige, og når du bruker pt100 får du gjerne 0.1 grads oppløsning på temperaturkontrolleren også. Men det er sikkert lurt å kalibrere proben. Piden lar deg justere offset. Kalibrer den i det temperaturområdet du vil ha den nøyaktig.
 
Clas Ohlson termometrene er de beste jeg har. Har to stykker og de viser nøyaktig det samme, og viser riktig temp ved både 0 grader (is/vann som smelter), og 100 grader (vann som koker). Tror de er nøyaktige nok.
Responsen (tidskonstanten) på pt100-probene er lengere enn CO termometerene. De bruker lenger tid før de angir riktig temperatur.
 
Husk å bestill liquid tight/proof. Jeg bestillte noen fra ebay, og de lakk. Måtte bestille fra auber instr. 33$ eksl. Frakt.
 
Haha, den koster nesten like mye som sensoren!  :)

Noen som vet om billigere? Tror nesten heller jeg kjøper et gjengesett... Har et allerede men det er bare M-gjenger...
 
EspenL skrev:
Haha, den koster nesten like mye som sensoren!  :)

Noen som vet om billigere? Tror nesten heller jeg kjøper et gjengesett... Har et allerede men det er bare M-gjenger...

Min leiting etter det samme viste meg at sånt kosta. TESS skulle ha 67,- og andre jeg fant på ebay kosta omtrent det samme når frakta ble lagt til. Men si ifra om du finner noe billigere. Enig i at det virker uforholdsmessig dyrt i forhold til sensoren.
 
Siden jeg allerede kommer til å lodde noe kobber, så tror jeg at jeg lodder igjen ene enden av en T-kobling med et tykt stykke kobber og lager gjenger i den istedet. Kjøper heller et gjengesett for tommer til $25.

Men skal gi en lyd om jeg finner noe annet.
 
Merk at det er røyrgjernger det er snakk om på sensoren til magne1972 og ikkje 1/4" maskingjenger. Det er normalt ikkje gjengetappar for røyrgjenger med i vanlege gjengesett, bortsett fra av og til er det med ein 1/8" NPT eller BSP tap. Denne er ofte berre egna til å friske opp øydelade gjenger med, noko som ofte skjer på for eksempel oljetrykksensorar då det verserar 1/8" NPT og BSP om eit anna. Som nevnt tidlegare er ikkje desse standarane i utgangspunktet kompatible, men 1/2" og 3/4" BSP og NPT har lik gjengestigning og tilnærma lik diameter så dei går om eit anna til vårt bruk.

Skal du gjenge opp eit adapter sjølv anbefalar eg så absolutt å kjøpe sensor med M8-gjenger (8mm metriske standardgjenger). Det er mykje lettare å få til enn koniske røyrgjenger, vere seg NPT eller BSP. Med mindre du har eit skikkeleg utstyrt maskinverkstad sjølvsagt.
 
Hmm, det har jeg ikke tilgang til og sensorene er allerede i posten. Da blir det enten dyr mutter fra ebay eller så må jeg til med silikon eller epoxy...

Takker for innspill  :)
 
Tilbake
Topp