Pt100 viser feil

Jeg har føleren koblet på en kontakt om må korrigere hver gang jeg plugger den inn. En billig temp kontakt, så jeg regner med at motstanden i den gjør dette. Gullkontakter må bli det neste.

Så lenge man bruker en motstansføler som PT100 som skal gi 100 Ohm ved 0 grader må man kompensere for motstanden fra føler til instrument. Lengde på ledning, kontakter osv har motstand. Og som Dag henviser til kan man kalibrere sånn ca riktig med isvann og kokende vann. Og man må ta hensyn til lufttrykk pga høyde over havet og værforandringer.

Pt100 følere leveres i flere kategorier. A og B, og prisen varierer etter nøyaktighet. Jeg måtte kjøpe et kalibrert stavtermometer i jobbsammneheng. Kostet 2500,- for 20 år siden. Så pris og kvalitet henger nok sammen her også.
Jeg har gort det så enkelt at jeg har kjøpt 4 digitale termometere på ebay og sjekker som linken over. 3 av dem var innenfor en halv grad, og jeg justerer pid mot disse.
Er nok litt nerd på området, jobber med kalibrering av bedriftens måleutstyr.
Og når man begynner å analysere målinger mht repeterbarhet og reproduserbarhet så er det mange feilkilder å ta tak i.
Det beste er nok å følge jungelordet. Er ikke mesken på riktig tempreratur, mål en annen plasss.
Litt om rtd her. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer

Hmm. Eg er berre ein "datamann" med ein del sideinteresser (ja - når sant skal seiast så er det ikkje så få) og sjølv om eg i 9 år har arbeidd i ei bedrift som dreiv stort med installasjon av instrumenteringsutstyr kan eg ikkje med handa på hjarta sei at eg akkurat kan så mykje om det.

Men - det eg reagerar litt på er skildringa av PT100 og kompensasjon. Eg innbillar meg at det du skildrar er ein PT100 med 2 leiarar - noko som vel ikkje er det vanlegaste blant oss som bryggjer?

PT100 fins det fleire variantar av: med 2 ledningar, med 3 ledningar (det oppfattar eg som det vanlege) og med 4 ledningar.

Om ein skal ta den med 3 ledningar så er det slik at 2 av dei (med same farge) koblar ein på pid kontrollaren der det er vist ein motstand. Såvidt eg har forstått blir dei brukt for å måla motstanden i ledningane. Så blir den siste brukt for sjølve målinga. Når motstanden i ledningane med same farge er kjent så kan målinga automatisk korrigerast. Dermed vil PID kontrollaren korrigera for om det er 2 meter eller 50 meter med ledning frå pidkontrollaren till sensoren. Og dette funkar jo om motstanden er lik i dei 3 leiarane. Det som sjølvsagt ikkje ligg i korreksjon er om det er kvalitetsforskjellar på PT100 sensoren sjølv - altså kor nøyaktig den er.

Personleg så støttar eg meg litt på dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer - spesielt avsnittet om "wiring configurations"..

Det stemmer at jeg beskriver føler med 2 ledere. Som oftest er det det som følger med instrumenter fra ebay i nedre prisklasse.
Jeg er heller ingen spesialist på temperaturmåling eller følere, men når man begynner å fordype seg i målinger og nøyaktighet er det utrolig mye som påvirker resultatet.
Og vi er vel begge inne på at kvalitet og pris har en viss sammenheng her også.
Så tror jeg det kan være fornuftig å finne ut av hvilken nøyaktighet man faktisk faktisk trenger. Et instrument med mekanisk viser fra 0-100, eller et med 2 desimalers oppløsning og nøyaktighet.

Tilbake
Topp