Puffet hvetemalt

Tenkte å brygge en Midtvinters-ale (winter warmer) og i denne oppskriften står det 100g puffet hvetemalt. Dette kan jeg ikke finne noe sted.
Er det noen som vet hvor jeg kan finne dette, eventuelt noe annet som kan brukes i stedet.
Finner forøvrig både puffet hvete og puffet ris i butikk.
 
Det er mulig, men i den norske utgaven i boka "Brygg ditt eget øl" av Greg Hughes står det i oppskriften side 150 at det skal brukes 100g puffet hvetemalt.
 
Etter besøk på 10-15 butikker fant jeg til slutt puffet hvete på Kiwi. Men, er det virkelig dette som skal brukes, og ikke "torrified wheat" som er foreslått, eller "flaked wheat"?
Noen som vet hva den engelske oppskriften sier?
 
Såframt den puffede hveten ikke er tilsatt noe som helst, så kan jeg ikke skjønne at den ikke skal kunne brukes. Den kan ikke lages uten å ha vært gjennom en form for koking, så stivelsen er gelatinisert. Men du kan sikkert like gjerne bruke "flaked wheat", og det som selges som "torrified wheat". Alt er jo umaltet, men gelatinisert. Det du ikke kan bruke for å få den samme effekten, er hvetemalt. (Men det er visst alt sagt her.)

Du kan for den sakens skyld godt bruke hvetegryn/hel hvete/knust hvete, også, men da må du koke dem først. Eller hvetemel. Lag fløyelsgrøt på vann:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp