Pumpe erfaringer med BB60?

Eg har tenkt å montere en pumpe på min BB60 og lurte på om noen som har gjort det kunne gi meg noen råd.


Har dere montert en form for dusjhode på «utslangen» eller lar dere den renne rett i meskekaret? (tenkte nå for sirkulering av mesken)

Olbrygging selger jo en pumpe og et slangesett som eg regner med passer til BB60, har noen erfaring med å bruke denne pumpen til å lage en whirpool? Er den sterk nok?

Og sist men ikke minst, bazookafilter ja/nei?
 
Den jeg kjøpte for vel ett år siden fungerte i alle fall greit. Men du må jo ha en aller annen måte å få vannet skånsomt ut på toppen av mesken, slik at det ikke lager seg ganger i den som vannet kan følge, for da forsvinner jo hele poenget med sirkuleringen og/eller skyllingen. Tror det funker dårlig å legge slangen oppi.

Regn med at det fine filteret går tett en gang eller to. Det er ikke noe stort problem å fikse det underveis.

Jeg har slutta å sirkulere; ser ikke vitsen med det. Rører litt av og til, og får utmerket effektivitet; 82-86% ved batch sparging. Så jeg trenger ikke pumpa; den ligger i skuffen. Mindre styr og mindre søl.

Bazooka har jeg ingen erfaring med, men hvorfor ikke? Problemet er vel eventuelt at den kan tette seg under trykket av mye malt? jeg bruker en liten konkav falskbunn, og er helt lykkelig med den.
 
Så lenge du har 2-3cm med vørter over maltsenga, så er kanalisering ikke noe problem. Pumpa er sterk nok til å få en grei whirlpool effekt. Kjølingen vil uansett gå betraktelig fortere.
 
Ok, men du må få festet slangen på en måte så du er sikker på at ikke vannstrømmen begynnner å grave, vel? Jeg holdt på en del med det der.

Kjøling? Nå snakker du om etter koking?
 
Bruker min pumpe kun til kjøling/whirlpool. Bazokafilter, både ja og nei. Har lite erfaring med denne, men med mye humle og uten humlepose så tettes filteret slik at det går fryktelig lang til å få tappet ut øllet. Tror det er en fordel, og kanskje et must med humlepose på humlesterkt øl når du bruker bazokafilter.
 
Så lenge du har 2-3cm med vørter over maltsenga, så er kanalisering ikke noe problem. Pumpa er sterk nok til å få en grei whirlpool effekt. Kjølingen vil uansett gå betraktelig fortere.

I mitt hode var det vel mest sirkulasjon under oppvarming hvor denne kunne komme mest til nytte, i mitt hode så burde eg få en litt mer effektiv oppvarming og kanskje også mer kontroll på oppvarmingen.

Og også under kjøling selvfølgelig, der whirpoolen kom inn, Brukte du slangen Gle1 eller laget du en metall "avslutning"
 
I mitt hode var det vel mest sirkulasjon under oppvarming hvor denne kunne komme mest til nytte, i mitt hode så burde eg få en litt mer effektiv oppvarming og kanskje også mer kontroll på oppvarmingen.

Og også under kjøling selvfølgelig, der whirpoolen kom inn, Brukte du slangen Gle1 eller laget du en metall "avslutning"
Er ikke helt med. Hva mener du med metall avslutning?
 
Ser at på automaticmodellen så avsluttes pumpen I et metallrør som går ned vørteren for å skape whirpool. Så eg lurte på om du hadde laget noen lignende eller bare fester slangen.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk
 
Ser at på automaticmodellen så avsluttes pumpen I et metallrør som går ned vørteren for å skape whirpool. Så eg lurte på om du hadde laget noen lignende eller bare fester slangen.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk
Aha. Begge deler fungerer helt fint. Metallrøret er bare for å lage en mer permanent løsning. Ved å legge slangen langs kanten vil man oppnå samme effekt.

Jeg bruker slange, men planlegger et rør med tiden.
 
Da er pumpa kommet i hus. Og eg er klar for å teste den på søndag :). (Starteren står kjøler seg nå)
Men eg oppdaget ett lite problem. Kranen på min bb60 slutter i en "skru" og ikkje i en nippel. Noen som vet om et sted i Oslo eg kan skaffe meg en overgang i løpet sv morgendagen? Evt noen som vet hvor eg kan få tak i tilsvarende den koblingen som er på olbrygging sitt slangesett? Ser ut som om den passer perfekt.
 
Tilbake
Topp