Pumpe

Hei. Jeg sitter og prosjekterer et herms oppsett med tre tanker. En til og varme opp vannet til ønsket temperatur, en til mesking, og en til kok. Kommer nok til og velge en herms som blir en type gryte/vannkoker/thermos som blir plassert på utsiden av mesketanken. Dette grunnet flere kommentarer på dette forumet. Men har et par spørmål.

1. Hva ville folk brukt til herms tank? Og hvordan lager man spiralen av kobberrør?

2. Skal ha en pumpe til og overføre vannet til mesketank, og vørter over til kokekar. Ønsker i prinsippet og bruke 230V pumpe, noen som har fordele/ulemper med bruk av forskjellige typer pumper. Setter også pris på erfaringer, og linker til pumper som noen har brukt.

3. Har ikke tenkt å ha meskekar i varmtvannsberederen som fungerer som mesketank. Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg burde løse problemet med å ikke få med malt i pumpen? Kan et alternativ være en silbunn, og som en ekstra barriære ha bazooka i bunnen? Det store spørsmålet her er hvordan lager man en bra sil?
Bazooka
http://www.ebay.com/itm/15cm-6-inch...515633?hash=item25b1f68ef1:g:GjcAAOSwHQ9WWBz4

4. Noen som kan forklare hvordan man på letteste måte kan montere i en varmtvannsbereder, må/burde man bore og gjenge, eller holder det med å bore hull, og ha god pakning på ventilene/utstyret?

Legger ved en skisse av systemet. Er det noe som burdet endres på, så er jeg åpen for råd.
 

Vedlegg

  • skisse.png
    skisse.png
    415,6 KB · Sett: 61
Hvor mye må man sirkulere i mersketanken? Er det nok at man tar ut og slipper av på toppen, eller må man ha trykk så stort at man skaper "sirkulasjon" i gryten? Eventuelt hvilken pumpe anbefales for en 60L tank.
Og hvor stort varmeelement må man ha for 30, 40, 50 og 60l? Ønsker å bruke det på en 16A sikring så vil ikke dimensjonere systemet for stort. Hvor stort kan jeg dimensjonere det?

En annen ting, silen som settes i mesketanken, hvor mye volum ønsker man under?


HS
 
Ein MÅ ikkje sirkulere mesken med pumpe, kan tappe ut i bunn og helle over på topp. Men ein MÅ jo ikkje sirkulere i heile tatt. Formålet med det er ofte for å få klarare vørter og holde jevn temperatur ved å sirkulere gjennom noko som tilfører varme.

Då vil vel dei vanlege pumpene (chugger/march) vere ypperlege vil eg tru. Som silbunn fungerar plate med 2mm hol greit. Har du ein 50cm beredar så kan du legge nedi ein 45cm silbotn i buen i botnen av tanken. Det blir ikkje mange liter dødvolum under den. Dei maltkorne som slepp gjennom er ikkje eit problem for pumpa.

Angåande varmeelement så er det best med eit stort uansett liter. 3600w er ca maks på 16A. Dei fleste elementa eg har sjekka gir litt mindre effekt enn oppgitt. 3000w er i praksis 2800w osv. Det er ingen garanti for at det gjeld alt sjølvsagt. 25liter kokar med 2000w, men det er marginalt.
 
En annen ting, silen som settes i mesketanken, hvor mye volum ønsker man under?


HS
Minst mulig. Bruker du på for mye vann for å fylle dødrom og bløtlegge malten, blir det ingenting igjen til skylling.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
På en 16A kurs så vil jeg klare et varmeelement på 3000W, + pumpe, pid, pt100?


HS

Du kan klare 3500W@230v. Mange elementer er oppgitt @240V, så du kommer til å trekke litt mindre enn det som er oppgitt. 16A@230v er 3680W uten spenningsfall frem til elementet.
 
Men må vel ta hensyn til at pumper og annet utstyr trekker litt også? Hvis jeg velger et varmeelement på 3KW hvor mange liter kan jeg maks ha i mesketanken når jeg bruker et herms system?


HS
 
Ei pumpe trekker ikke mye, legg sammen effekten av det du har på samme kurs.

Til 20-25 liter så har jeg tilført ca 1C økning pr minutt i mesken med 3kW kompaktherms (1.8l)
 
Tilbake
Topp