Pumpehevert - noe tess?

Overskriften sier vel det meste.  Er dette superpraktisk redskap for å sikre renslig og enkel start på strømmen gjennom heverten eller er det nok et eksempel på rælemikk, som på det beste fungerer sånn halvveis?

MVH

Morten M
 
Kjøpte hevert hos ølbrygging.no (relativt liten diameter) etter at pumpeheverten fra Bryggselv begynte å fuske (pakningen) etter ca et år. Heverten fra ølbrygging var ubrukelig da den sugde luft inn samtidig med ølet, og slik "beluftet" ølet ved omtapping. Fikk pengene igjen så ok service, men elendig produkt. Bruker nå starsan i slange-løsningen, noe plundrete men går greit.
 
Jeg bruker bryggselv sin autohevert. Fungerer flott. Har laget en greie med en tvingeklype og åpne/lukke-strips fra Clas Ohlson som holder den solid og stabilt i bøtta slik at man enkelt kan operere den med to hender, selv med flaskeredskap påmontert.
 
to tips til pumpehevert: oppbevar heverten separet da varer pakningen lengere, kast slangen som følger med og invester i en silikonslange i samme dim.
Ellers er det klart å foretrekke fremfor vanlig hevert syntes jeg.
 
Har brukt min pumpehevert fra Bryggselv i fire år, med orginalslangen uten problemer. Eneste er at jeg vasket den i litt for varmt vann en gang for to tre år siden. Da krakkelerte plasten så den ser ut omtrent som en knust frontrute. Det er kun kosmetisk. Tar den fra hverandre og skyller med vann etter hver bruk. Pumper gjennom StarSan før den legges bort, og en ny runde før bruk. Ingen lekkasje, oksydering, infeksjoner eller noen andre problemer knyttet til heverten på disse årene.
 
Som ensom brygger trenger man gjerne en ekstra hånd for å bruke autohevert. Min lille variant kom uten klips. Her er min løsning på problemet:

20160528_132734.jpg
NB: Pass på at stripsen er av typen som også kan åpnes.
 
Løsningen din ser vinglete ut. Svært lite som skal til før stangen ruller forbi klypa og deiser ned i gjærkaka. Jeg har riktignok brukt noe penger på tåpelige ting gjennom noen år med brygging, men hevertklypen er ikke en av de tåpelige. Har som ekstra forsikring en klype på slangen slik at den ikke beveger seg selv om jeg trekker i flaskefylleren.
Feil sted å spare småpenger
 
Så langt har jeg brukt denne løsningen 5-6 ganger uten vinglingen du snakker om. Jeg har en klype til av samme type for å holde slangen på plass i andre enden (da uten strips).

Da jeg kjøpte heverten kom den uten klips. Det er godt mulig at det er en fin løsning, men den var ikke her da jeg trengte den, noe denne var, og siden den fungerer så bra som den gjør, så har jeg ikke hatt noe behov for noe annet. Du kan si det er feil så mye du vil, men det fungerer strålende for meg.
 
Tilbake
Topp