Pumpeløsning til BB30 fra ølbrygging.no

Jeg synes den virka ålreit, og har bestilt en.
Slangen inn til pumpa træs på krana, mulig det er en løsning som kan ramle av etter en del bruk, men i såfall er det jo lett å fikse. Var god flow.
Det ble bare brukt vann under demonstrasjonen, så hvordan den takler maltrester som blir med gjennom sila vet jeg ikke, men regner med at den greier seg.

David
 
Bryggeland viste en prototype av BeerMaker 30 med Solar Projects pumpe og styring med Brewtroller.
Så ganske snedig ut!

http://www.brewtroller.com
 
Ok. Da tror jeg beint jeg bestiller meg en jeg også da. 600kr er jo ikke all verden. Det spares jo inn når man brygger selv  ;)
 
Nokon som veit kva slag type plast det er i denne pumpa?  Kva materiale er slangane i?

Kor stor er flow i pumpa? Kan flow regulerast eller er det tida som kan regulerast ?
 
katla skrev:
Nokon som veit kva slag type plast det er i denne pumpa?  Kva materiale er slangane i?
Kor stor er flow i pumpa? Kan flow regulerast eller er det tida som kan regulerast ?

Selve pumpa er såkalt "foodgrade". Slangene er av silikon og også "foodgrade"
Flow reguleres med krana. For dere som har plastkran så vil dere få med ei kulekran på kjøpet når dere kjøper denne pumpa.
 
Per Inge skrev:
Selve pumpa er såkalt "foodgrade". Slangene er av silikon og også "foodgrade"
Flow reguleres med krana. For dere som har plastkran så vil dere få med ei kulekran på kjøpet når dere kjøper denne pumpa.

Vil denne kulekrana ha same dimensjon som plastkrana (3/8") BB30 vart først levert med.
 
FrodeSy skrev:
Per Inge skrev:
Selve pumpa er såkalt "foodgrade". Slangene er av silikon og også "foodgrade"
Flow reguleres med krana. For dere som har plastkran så vil dere få med ei kulekran på kjøpet når dere kjøper denne pumpa.

Vil denne kulekrana ha same dimensjon som plastkrana (3/8") BB30 vart først levert med.
Ja, den går inn i det samme hullet.
 
Hei.
I helgen var jeg med å brygget med en BB30. Sanheten er den at det er en "litt bekjent" her i byen som hadde kjøpt dette og aldri hadde brygget før. Jeg ble derfro spurt om jeg kunne være med han første gangen. Og det vill jeg selvfølgelig. Syns dette virket som et enkelt og godt konsept. Har tidliger vært med en gang på Speidel. Det er jo og genialt.
Så til et spørsmål rundt pumpen. På en Speidel er det jo pumpe som resirkulerer vannet gjennom mesken. Er det det pumpen på BB30 og gjør? Har skjønt at den kobbles på kranen, men hva med andre enden???? Forklering i "klippe ut i papp" varianten mottas med takk.

Sabeltann
 
Pumpene till bb30 og speidel pumper begge vørter gjennom maltsenga, men forskjellen er at speidelen pumper vørter fra bunnen gjennom malten så er dette systemet slik at du pumper vørter over maltsenga og lar gravitasjonen ta seg av vørteren sin ferd gjennom malten.andre enden skal oppi bøtta der malten ligger.

Den andre endan av pumpen på bb30 skal oppi maltbøtta.
 
OK. En ting jeg syns var kroglete var skyllingen etter at maltrøret var løftet opp. Da skylte vi med varmt vann på rundt 80 grader. Vil denne skyllingen ta mindre tid? Jeg syns vi hadde litt ustabil mesketemp, og tenker da på øverst og nederst i maltrøret? Vil sirkulering bidra til mer stabil temp? Og sist, vil sirkulering øke utbyttet?

Sabeltann
 
Hei,

Prøvde den nye pumpeløsningen til BB30 her i helgen. Stort sett fungerte den bra, men med mye struping på ventilen fikk silikon slangene på innløp et vakum som suget disse nesten flate. Hadde ingen løsning for struping på utsiden på pumpen.

Kombinasjonen av "flate" slanger samt struping resulterte i at jeg måtte åpne og stenge på ventilen for å få pumpen til å gå rett da litt korn rester i innslagen nesten strupet helt. Det må legges til at jeg nok malte litt fint slik at gjennomstrømmingen var litt liten gjennom meskerøret (men utbyttet ble meget bra). ;D

Ser to løsninger på dette. Stivere slanger på pumpetilførsel eller en struping på slangen til BB30'en

Noen andre erfaringer/løsninger?
 
bjoerneli skrev:
Hei,

Prøvde den nye pumpeløsningen til BB30 her i helgen. Stort sett fungerte den bra, men med mye struping på ventilen fikk silikon slangene på innløp et vakum som suget disse nesten flate. Hadde ingen løsning for struping på utsiden på pumpen.

Kombinasjonen av "flate" slanger samt struping resulterte i at jeg måtte åpne og stenge på ventilen for å få pumpen til å gå rett da litt korn rester i innslagen nesten strupet helt. Det må legges til at jeg nok malte litt fint slik at gjennomstrømmingen var litt liten gjennom meskerøret (men utbyttet ble meget bra). ;D

Ser to løsninger på dette. Stivere slanger på pumpetilførsel eller en struping på slangen til BB30'en

Noen andre erfaringer/løsninger?

Strupet du flowen på ut siden av pumpen eller inn?

Edit:
Ser nå at du strupte den på inn siden......det er vell grunnen til at de slangene blir flate.....du må ordne deg noe som kan strupe på ut siden av pumpen ellers så tørrkjører du pumpen, noe som kan ødlegge den.
 
magne1972 skrev:
Du skal ALDRI.. Strupe en pumpe på innsiden.

Vi har konferert med leverandør om dette. De sier at pumpa tåler en del struping, men bør ikke strupes nesten helt igjen.
Men finner en en løsning på å strupe på den andre siden så er det enda bedre.
 
Hvilken diameter er det på disse slangene? Tenkte å montere en enkel kuleventil på utsiden av pumpen for å regulere flowen.
 
Ole Mørkved skrev:
Hvilken diameter er det på disse slangene? Tenkte å montere en enkel kuleventil på utsiden av pumpen for å regulere flowen.

Slangen har en utvendig diameter på 10mm og innvendig på 8mm.
 
Tilbake
Topp