Pumpene vil ikke gå.

chrkor

Norbrygg-medlem
Hjelp.

Tredje brygg med speidel 50L og pumpene sluttet å gå. De prøver å starte men kommer ikke i gang.
Dvs de starter noen ganger like før pump brake, og da sildrer og renner det som bare det. men når maskinen tar pause så er det på igjen.
noen ganger starter de ikke mellom pausene. moroa startet mellom 62 og 67 grader et sted, jeg trodde det var stuck, men vørteren rant lett gjennom og pumpene er rene.

Har flere opplevd dette. Og hva kan det være.

Christer
 
Prøver å starte opp hele tiden, innimellom starter pumpe 1 mens pumpe 2 fortsetter å prøve å starte. Og en sjelden gang starter begge to, og da går alt som normalt. Men det kan gå 10-30 min mellom hver gang begge starter, for så å stoppe for pause å ikke ville starte igjen.

Ingen ulyder. og når de først starter, så stopper de ikke før pause. Det samme skjer uten maltrør også.
 
Snu speidelen på hodet. Skru av pumpehusene og rens ut impellere og pumpehuset i reint vann. Sansynelig vis bare litt malt eller humlerester som har satt seg fast.  :)
 
Som sagt så var pumpene rene, tømte speidelen for veske og åpnet å så etter.
Men skal inspisere pumpene på nytt, og prøve med rent vann i morgen kveld.
 
Har opplevd det ja. Skjer ved 60 grader og oppover. Måtte bytte pumpe. 20 liters maskin. Har en pumpe bare. Denne er svart i motsetning til den gamle blå.

Kenneth
 
k.ped skrev:
Har opplevd det ja. Skjer ved 60 grader og oppover. Måtte bytte pumpe. 20 liters maskin. Har en pumpe bare. Denne er svart i motsetning til den gamle blå.

Kenneth

Dette stemmer jo bra med min opplevelse, jeg har to svarte pumper som da oppfører seg slik.
Dvs nye pumper på meg altså.
 
Hvor gammel er speidelen? Mener at de svarte pumpene(som jeg har nå) skulle være en bedre utgave.


Kenneth
 
Eg er ikkje akkurat speidel ekspert men eg har litt erfaring med dei same pumpene som er brukt (dei svarte).    

Dei er laga for å pumpa varmt vatn opp til 95 grader.  Eg har brukt dei til mesking og whirpooling (frå 100 grader og ned til 20 grader) og dei har fungert bra for meg.   Dei likar ikke "luft i systemet" - kjem det luft inn i pumpehuset funkar dei dårleg (det tippar eg gjeld alle pumper) .   Dei har ikkje ein tradisjonell pumpemotor slik andre har - det er berre impeller som snurrar rundt - så det er ofte vanskeleg å veta om dei går eller ikkje når det er komen luft i systemet.    Kan det vera dette som er problemet?  Om det ikkje er luft så vil eg trur at det må vera styringa som tullar eller så kan det sjølvsagt også vera feil på pumpa.  
 
Har hatt dei same problema eg og, pumpa stoppa omlag ved  70°C. Hadde ulyd i pumpa under mesking etter fem brygg, og fekk problemet at pumpa stoppa etter omlag 40 brygg. Send ein mail til Ola og forklar problemet ditt og du skal sjå at du har ei løysing innan ei veka. Har aldri opplevd anna enn upåklagleg service får petit.



*edit: Påfylling av pumpe informasjon
 
Speidelen er helt ny. Regner ikke med noe problem med garanti, men jeg hadde håpet på et tips som fiksa problemet.
Men slik det ser ut nå, så er det vel pumpene som er dårlige. 
 
Speidel :) utenpå blank.....
Ingen har vel akuratt skrytt opp hverken ventiler eller pumper på den.
Jeg ville etter brygget renset pumpehuset godt, også sjekket om det er en termistor eller noe som kludrer dette til.
Etter hvert brygg fyller jeg på med svak starsanskylling som jeg kjører gjennom anlegget slikt at det er rent og pent til neste gang, men jeg har ikke speidel da....
 
chrkor skrev:
Speidelen er helt ny. Regner ikke med noe problem med garanti, men jeg hadde håpet på et tips som fiksa problemet.
Men slik det ser ut nå, så er det vel pumpene som er dårlige. 

Bytt pumpa og du er good to go. Utan vitenskaplege bevis vil eg sei at den svarte erstatningspumpa var eit hakk kraftigare enn den blå orginalpumpa. I alle fall på full pupp(pumpa er regulerbar). Har alltid spylt igjennom pumpa etter kvart brygg med hageslange, før demontering og spyling/rens av impeller. Trur nok ikkje at dårleg vaskerutine er grunn til at det er so pass mange so får akkurat det same problemet med pumpene.
 
Da er det testet litt mer. Jeg har forsøkt å bytte på kontaktene, da ble pumpe nr1 den vanskeligste å få start på, jeg byttet også om på impellere osv ingen effekt på det.
Pumpene går når de kommer i gang, og de bytter feil rekkefølge når støpslene blir byttet, feilen blir verre når temperaturen stiger.

Er det noe inne i styringa som skal registrere motstand/strømforbruk, slik at start strømmen blir for høy og pumpa stopper.
Er varm vørter/vann tyngre å pumpe, eller bruker en varm pumpe mere strøm.

Er jeg helt på jordet, og i så fall er jeg på riktig jorde.
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Bortsett fra delen om ulyder: ""Sluttet å gå" - betyr det at de stopper, at de lager ulyder, tilsynelatende fungérer men ikke pumper eller hva?"

De begynner ikke å gå, de forsøker å starte men stopper med en gang, akuratt som de bare kjører utluftings syklus.

Nar de kommer over den kneika å starter, så pumper de som de skal.
 
hvis du mener helt til å begynne med så skal pumpene starte stoppe starte stoppe osv for å lufte. utluftingssekvens
ligger i programmet
under meskingen skal de ha pause hvert 10 min. pump break. ligger i programmet

høres nesten ut som alt er som  det skal være.  :amen:
kenneth
 
k.ped skrev:
hvis du mener helt til å begynne med så skal pumpene starte stoppe starte stoppe osv for å lufte. utluftingssekvens
ligger i programmet
under meskingen skal de ha pause hvert 10 min. pump break. ligger i programmet

høres nesten ut som alt er som  det skal være.  :amen:
kenneth

les fra toppen.
 
chrkor skrev:
Da er det ny styring på vei fra Petit  :ilike:

Jeg opplever det samme problemet, selv om jeg ikke har observert at det er temperaturavhengig. Hadde vært fint om du kunne si ifra om den nye styringen løser problemet.
 
Tilbake
Topp