Pumper: BB sirkulasjonspumpe 2 eller Bryggmakers "speidelpumpe"

http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-sirkulasjonspumpe-2
http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=153&k=24

Noen som kjenner disse to? Jeg har mailet og spurt om informasjon, men ikke hørt noe (ennå).

Det jeg lurer på er
1: Er det noe i veien for å bruke BB2-pumpen utenom en BB? Hvor kraftig er den? Duger den til RIMS/HERMS av en meskesats med litt størrlse?
2: Hva er kapasiteten på pumpen fra Bryggmaker? Det står at den duger fint til RIMS, men det er ikke oppgitt noen kapasitet. Og det er jo litt forskjell på å meske 4 kg. og 12 kg. malt...
 
Sist redigert:
Har BB2-pumpen, men det er vel ikke særlig "bang for the bucks" der. Ville enten sett etter noe kraftigere i samme prisklasse, eller tilsvarende pumpe mye billigere på eBay.
 
Hm, ok. For svak for RIMS/HERMS da, regner jeg med. Sier seg vel egentlig selv, med den prisen.

Så da er jeg mer nysgjerrig på pumpen som Bryggmaker sier egner seg godt til dette, men som de ikke er interessert i å gi noe mer info om...
 
Når du først er inne på BB-sortimentet, så er denne mer aktuell for RIMS/HERMS:
http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-magnet-pumpe-15w
Usikker på om den er kraftig nok. Det er ikke angitt noen pumpekurve etc, så er vanskelig å si.

Hvis du først skal gå for en Kina-pumpe (som BB er), så kan du jo søke litt på ebay/Ali selv.
Da finner du f.eks. denne:
http://www.aliexpress.com/store/pro...g-140-Celsius-Degree/1491396_32263112520.html
Ikke noen pumpekurve her heller, men du finner det hvis du søker etter samme pumpe fra andre leverandører på Ali.
 
Jo, men den BB-pumpen der koster jo like mye som de mer solide ikke-KINA-pumpene.

HVILKEN pumpe er best for RIMS/HERMS, da? Den/de som Bryggeland/Bryggselv.no selger?
 
Det er vel en kvalitetspumpe, ja. Men jeg ser for meg at jeg vil ønske å montere kuleventil, og da må jeg vel ha et annet pumpehus... Evt. er det kanskje ikke noe problem å montere kuleventilen i andre enden av slangen...
 
Sist redigert:
Jeg har en Speck MY-8000 pumpe. Kjøpt på ebay. Kommer under "momsradaren" om du spør. Går på 20-24v så man trenger en strømforsyning. 3/4" utvendige gjenger på inngang og 1/4" innvendige gjenger på utgang. Overganger er kurant å få tak i. 3/4" til 1/2" har de på Clas, Biltema etc. av den typen som brukes på vannintaket på vaskemaskiner. 1/2". 1/4" til 1/2" som denne. NPT kuleventil passer fint på disse

Den leverer noe helt nifst, selv med 1/4" utgang. Må strupe den nesten helt igjen for sirkulering med RIMS. Har kjørt et brygg så langt uten problemer, men jeg har en kompis som har brukt sin mye.

Kanskje ikke så lett å demontere som de andre, men det er bare 6 unbrakoskruer så er du der. Ulempen er at den er specket bare til 80 grader, men jeg sirkulerer ikke kokende vørter så det holder for meg.
 
Jeg har pumpa fra Bryggmaker. Ser ikke helt forskjellen på mesking av 4 eller 12kg malt, mitt system fungerer akkurat likedan om jeg bruker 4 eller 12 kilo. Den er veldig lydsvak. Jeg hører ikke pumpa når jeg sitter i sofaen 6 meter unna. Jeg bruker den kun til resirkulering, og til det er den evig nok, kjører aldri på full guffe. Et par fine ting med pumpa er at den har trinnløs justering av hastigheten (jeg bruker ingen kuleventiler, bare justerer flyten på pumpa) og den er også svært lett å rengjøre da man bare skrur pumpehuset av i èn liten vending.
 
Hm, spørs om jeg ikke skal prøve den fra Bryggmaker da, gitt. Den er jo tross alt en del billigere enn den fra Bryggeland, og hvis den duger for deg er det vanskelig å se for meg at den ikke skal duge for meg :)
 
http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-sirkulasjonspumpe-2
http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=153&k=24

Noen som kjenner disse to? De som driver h.h.v. Bryggmaker og olbrygging.no ser ut til å konsekvent ignorere alle mailhenvendelser, så det er ikke mye hjelp å få der.

Det jeg lurer på er
1: Er det noe i veien for å bruke BB2-pumpen utenom en BB? Hvor kraftig er den? Duger den til RIMS/HERMS av en meskesats med litt størrlse?
2: Hva er kapasiteten på pumpen fra Bryggmaker? Det står at den duger fint til RIMS, men det er ikke oppgitt noen kapasitet. Og det er jo litt forskjell på å meske 4 kg. og 12 kg. malt...

hei frankh.
Ser du skriver at eg konsekvent ikkje svarer på mailhenvendelsar. Det er litt rart - eg trur dei fleste kundane mine vil sei det motsatte.
Du når meg på salg@bryggmaker.no - om du brukar anna epostadresse så kjem den neppe fram.
Dei to pumpene eg har funkar greit til sirkulasjon i 1/2" rør ved mesking og eg har hatt opptil 12 kg i 36 liters meskekjele og meska med den minste (og største) pumpa. Du finn tabell over kva den minste pumpa greier på nettsidene. Den største greiar ein god del meir. Søk evt på nettet på ecocirc e1 og e3 - e1 er den minste og e3 er den største. Det viktigste med desse pumpene er ikkje at dei er kraftige - det viktige er at dei er så godt som lydlause. Det er vel også grunnen til at du finn dei i speidel braumeister.

Orsak at eg ikkje har greid å svara deg før men 4 timars kontinuerleg orkan på ei øy ytst i bømlo rett sør for slåtterøy fyr - det medførte straumstans på både det eine og det andre.
 
Heisann. Vel - jeg sendte to mailer til addressen som oppgis, og da regnet jeg med at det var det. Men ting kan jo skje :)

Takk for forklaring. Men blir ikke 1-3l pr. min. litt sakte? Hvordan blir det å stegmeske med den hastigheten? At pumpene er nærmest lydløse er selvsagt fint, men for min del er ikke det nødvendigvis det viktigste. Nå er ikke stegmesking et veldig prioritert område for min del heller, på dette tidspunkt, men det kan jo være greit å ha muligheten.
 
Sist redigert:
Ecocirc 1 leverer 1050 liter i timen (1.05 m3/h) / 60 = 17.5 liter pr. minutt (ideelt sett i ein loop)

Ecocirc 3 leverer 3100 liter i timen / 60 = 51.67 liter pr. minutt (ideelt sett i ein loop).

Så vil motstand i systemet redusera dette og luft er dei heller ikkje så glade i. Motstand er f.eks. lengda på rør. Mesk vil også redusera flow - jo tjukkare og tettare - jo mindre flow.
 
Ai. Her var man litt rask i lesetrynet, gitt. Men da er det jo en respektabel hastighet. Da er bare spørsmålet om jeg skal gå for den store eller den lille. Takk for svar :)
 
No må eg innrømma at eg ikkje har målt dette - dette er det som Xylem har lista opp og som sagt - det er vel i eit rørsystem der det går riundt i sirkel - det er jo det desse pumpene er laga for - å sirkulera varmt vatn mellom varmtvannstanken og tappestader - f.eks. baderom, kjøkken - slik at du får varmt vatn relativt umiddelbart når du opnar kranen.
 
Tilbake
Topp