Pumper

Jeg har finni ut at følgende pumper tåler kokende vann:


March 809
March MDX-MT3
ISOCHEM GMC4
PRICE PUMP CO MS50
TUTHILL Serie 6000 eller 7000
Grundfos        LT25  SS eller AB
ISOCHEM         GMC4

Har også hørt rykter om at noen av de pumpene som sitter i oppvaskmaskiner har magnetisk kobling, og tåler kokende vann.
Er det noen som vet om noen andre ?
 
Hei! March-pumper blir brukt en del av hjemmebryggere. Om akkurat disse er kjent vare vet jeg ikke. Magnetisk kobling gir ihvertfall ikke vørteren sjanse til å komme i kontakt med smøremidler mm. Jeg har nylig tatt fra hverandre en slik pumpe og det var helt lukket, smart mekanisme!

Jeg kan tenke meg at dette også gjelder pumper i oppvaskmaskiner. Du kan jo gjerne ta fra hverandre en avdanket oppvaskmaskin og se hva slags pumpe den bruker.

Når det gjelder å skaffe en pumpe så er det vel disse faktorene som er viktigst:

- er den trygg (helsemessig, kontakt med smøremidler osv)
- hvor mye Ampere drar den (takler strømkurset denne pumpen i tillegg til alt annet du måtte ha i bruk)
- hvor høyt greier den å pumpe (høydeforskjell inn/ut)
- debet (mengde veske per sekund)

Pass på at du ikke kjøper en pumpe som er beregnet på det amerikanske marked. De kjører som kjent 115 V istedenfor 230 Volt.

Iwaki har også pumper som brukes av hjemmebryggere. Se deg gjerne om etter noen modeller hos dem.
 
Eduard skrev:
Hei! March-pumper blir brukt en del av hjemmebryggere. Om akkurat disse er kjent vare vet jeg ikke. Magnetisk kobling gir ihvertfall ikke vørteren sjanse til å komme i kontakt med smøremidler mm. Jeg har nylig tatt fra hverandre en slik pumpe og det var helt lukket, smart mekanisme!

Jeg kan tenke meg at dette også gjelder pumper i oppvaskmaskiner. Du kan jo gjerne ta fra hverandre en avdanket oppvaskmaskin og se hva slags pumpe den bruker.

Når det gjelder å skaffe en pumpe så er det vel disse faktorene som er viktigst:

- er den trygg (helsemessig, kontakt med smøremidler osv)
- hvor mye Ampere drar den (takler strømkurset denne pumpen i tillegg til alt annet du måtte ha i bruk)
- hvor høyt greier den å pumpe (høydeforskjell inn/ut)
- debet (mengde veske per sekund)

Pass på at du ikke kjøper en pumpe som er beregnet på det amerikanske marked. De kjører som kjent 115 V istedenfor 230 Volt.

Iwaki har også pumper som brukes av hjemmebryggere. Se deg gjerne om etter noen modeller hos dem.

Er klar over at de bruker 115 volt ac i statene ja..  Men så var det kostnader inne i bildet også da.. å bruke noe over 1500 er ikke aktuelt.
 
Jeg så også etter pumpe, leenge, når Petit tok inn pumper avsluttet jeg med en bestilling derfra.
Jeg har tatt sund en del oppvaskmaskiner og vaskemaskiner, ingen av disse har hatt magnetisk kobling. Oppvaskmaskiner har to pumper, en tømmepumpe og en spylepumpe, spylepumpen leverer ca. en mesketank på to sekunder, men den er fin til vasking av tanker.
Tømmepumpene vil lekke ved akslingen når de får mottrykk.
Kort sagt, kjøp pumpe fra Petit eller tilsvarende fra america.
Oddvar
 
Egil B. skrev:
Pumper kan man også lage selv.
Jeg vurderer ei slik slangepumpe, som jeg fant beskrevet på ei dansk nettside.
http://www.kornbryg.dk/teknik.html Det geniale er at det bare er slangen som er i kontakt med vørteren.

Eller man kan få tak i en slik som denne (pumpe til hjerte/lungemaskin) på "avdelingen for utrangert sykehusutstyr". Det  har nok hendt noen ganger at jeg har hatt oversvømmelse i mesketanken eller latt den gå tørr. Det er alltid noe mer interessant på gang i bryggeriet enn det å passe flow. Med denne doble pumpa kan jeg justere lik flow inn og ut fra mesketanken.  Litt overkill kanskje når man vet at innkjøpsprisen er flere hundre tusen. :kool: , men når jeg fikk den gratis så klarte jeg ikke å la være  >:D Enn så lenge står den på utstilling i brygghuset for å imponere gjester, men hvem vet, kanskje jeg får den i drift en dag ....

Rune GE
 
Har titta litt på ebay, men det kryr ikke akkurat av pumper egnet for fomålet som er innenfor min prisklasse.. Har iallefall satt inn annongse i huskelappen, så får en se om det dukker opp noe.
 
Petit: March NOK 2227
Humle: March SEK 1695
Brouwland: NDP35/3 € 199
Brygging.no: samme til NOK 2000
Beertools.dk: 24 Volts pumpe til DKK 754

Jan Morten på forumet kjøpte et bryggeoppsett hos Petit som inneholder den sistnevnte pumpe. Kanskje han kan si noe om pumpen?
 
Jula har ei pumpe til drill som er konstruert i messing med impeller. Det står at den tåler opp til 90 grader. Den kan lett skrus fra hverandre for rengjøring og smøring med egnet fett. Vil tro 'ølfett' er greit?

De har visst ikke vareoversikt på nettet, men de har katalog. Hvis man er i butikken kan man også se tabell over trykk, pumpevolum, Q, væskesøyle etc etc..
 
Jeg ble så fasinert av den "peristaltiske" pumpe som var lenket til ovenfor at jeg fikk laget en selv. Fungerer utmerket, men mangler foreløpig egnet motor. Antar den lett pumper 10l / min.
 

Vedlegg

  • bilde.jpg
    bilde.jpg
    170,7 KB · Sett: 1.013
  • bilde(2).jpg
    bilde(2).jpg
    123,9 KB · Sett: 974
Iffwer skrev:
Jeg ble så fasinert av den "peristaltiske" pumpe som var lenket til ovenfor at jeg fikk laget en selv. Fungerer utmerket, men mangler foreløpig egnet motor. Antar den lett pumper 10l / min.

Prøver du å lure oss, den ser kjøpt ut :)
 
Slett ikke, men det skal innrømmes at det er en usedvanlig nevenyttig venn av meg som står for den praktiske gjennomføringen av prosjektet :amen:. Undertegnede står kun for spesifikasjon, design og logistikk :roedme:

Overkommelig prisede og teknisk gjennomførbare tips om motor til drift mottas med takk. :help:
 
Drill er vel og bra til fylle/tømme operasjoner av relativt kort varighet, men pumpen er egentlig tiltenkt whirlpool og sirkulasjonsoppdrag i et fremtidig automatisert RIMS eller HERMS system og da blir det litt "kjett" å stå med drill i hånden. Dessuten kan det være vanskelig å få lav nok hastighet med en drill.
 
Hva vil du gi for en motor, hos Elfa blir det fort 500.- samme for en ny pussermotor hos okonomideler.no, 700,- +++,    så da spørs det hva bilopphøggers tar for en brukt pussermotor, et bilvrak vil jo gi deg en gratis, har surfet litt men finner ikke noe bedre.
 
Tilbake
Topp