Purging av gjærings- og omstikkingskar med CO2 - Kan en CO2-sykkelpumpe funke?

He he, læringskurven er herlig og tilfredstillende ... "Han puster og peser og han leser så det freser" sier noe om hvordan jeg har det :)

På det siste brygget (se tapperapport her om du er interessert) valgte jeg å omstikke samtidig som jeg tilførte sukkerlake under omstikkingen. For meg fungerte dette mye bedre enn ved å tilføre sukkerlake med sprøyte...

Ser i diverse fora at omstikking introduserer potensiell fare for unødvendig oksydering. Mange tilfører derfor CO2 (aka "purger" ...) for å begrense oksyderingen. Mange av diskusjonene jeg har lest rettes imidlertid til folk med utstyr for tapping til fat, hvor CO2 åpenbart kan brukes til å drive øl hit og dit, for ikke å snakke om tvangs-karbonering :)

Er det noe poeng for en tapper-til-flasker-kar som meg å bruke en enkel CO2-drevet sykkelpumpe tilsvarende denne enkle CO2 pumpen for å minske faren for oksydering?

I min enkle prosess sender jeg derfor et lite "pffiiiifft" i gjæringskaret såsnart jeg har tatt av lokket, og likeså til omstikkingskaret. Tanken er at CO2 laget legger seg over vann-speilet (... eller "vørter-speilet" ....:)) og derved begrenser muligheten for oksydering.
 
Det er gjort førsøk på å flushe omstikkingskar med co2. Resultat etter måling er bare et par prosentpoeng mindre oxygen i karet, selv om lokket har vært halvt på. Altså ingen vits. Co2 er tyngre enn luft, men det er marginalt slik at den lett blander seg med lufta. Kiloprisen på CO2 er bra dyr med den løsningen. Co2 flushing funker bedre på kornelius fat.
 
Tilbake
Topp