QR bryggeriet

Etter noen måneder med planlegging og innkjøp, samt noen dager med bygging ble "QR bryggeriet" betatestet i kveld. Løsningen er en kombinasjon av Brew-boss og High gravity sine BIAB bryggeri. Resultatet i kveld var ok, god effektivitet i mesking, temperaturkontroll innenfor +- 0.5 under stegmesk med full sirkulasjon, og fin stabilitet under kok. Har litt høy avdampning så jeg må kompensere med større skyllevolum, evt å begrense med bruk av lokk.

Enda gjenstår det endel arbeid, men nå er iallefall løsningen testet slik at jeg kan gå videre med å lage en skikkelig kontrollboks, PID styrt HLT tank etc etc :)

DSC_0784.JPG
Ferdig rigget

DSC_0779.JPG
T-ledd etter kranen for å få på plass PT100 element. Bruker plasthurtigkoblinger ifra Bryggselv.no. Har ikke hatt noen lekasjer med disse og de er "food graded" Billig er de og, 35 kr pr stk :)

DSC_0791.JPG
"Center Infusion Tube", ideen er hentet ifra Brew-Boss sin løsning.

DSC_0793.JPG
3KW varmeelement som er bøybart, tilpasset slik at det ikke kommer i konflikt med maltkurv eller kran.


DSC_0792.JPG
Maltkurv kjøpt på Bryggselv.no. Passer perfekt i 36l kjelen som også er kjøpt der.

DSC_0785.JPG
Fra venstre: Trinnløs regulering av sirkulasjonspumpe, PID for tempstyring i kjele, SSR for av og påslag av 3KW varmeelement, trinnløs regulering av 0-3KW varmeelement, og kjølevifte for å holde SSR og effektregulator kald.

DSC_0787.JPG
Rullende kok med maltkurven i. Tanken er å begrense hummlegrums under tapping, og siden kurven er så stor så burde den ikke påvirke smaken i nevneverdig grad.

DSC_0788.JPG
Hummlegrums fanges effektivt opp av maltsilen.
 

Vedlegg

  • DSC_0774.JPG
    DSC_0774.JPG
    400 KB · Sett: 159
Sist redigert:
Veldig likt det jeg har i tankene om mitt bryggeri. Har mange av delene liggende, mangler bare litt tid og penger :p Blir spennende å fylle med på videre :)
 
Bra prototype på en-kjels bryggeri! Og god attest for brew-in-a-basket.

Bruker foreløpig kun Caso-plata direkte med en falskbunn type bryggmakker forhøyet med 7cm som biab-posen ligger på. Med resirkulering er jeg istand til å stegmeske helt greit med "manuell" pid.

Målet er det samme som ditt, varmeelement i kjelen og pid. Jeg har testkjørt en pid-tempertursensor på T etter krana.

Observasjonen jeg gjorde var at temperaturen jeg klarte å måle her var lavere enn temperaturen jeg fikk under falskbunnen.
På kok var temperaturdifferansen høyest med 5 °C (med maks pumping og fosskok).

Dermed har jeg kommet fram til at tempertursensor i kjelen under falskbunnen vil være mer optimalt både under mesk og for å få en sann avlesing uten sirkulering ved kok. Sikrere er det også om sirkulasjonen stopper. Sensoren bør nok settes inn så langt fra varmeelementet som mulig (her er jo ditt selvbøyde element en inspirasjon) . Både din referanse brew boss og speidel praktiserer jo sensor i kjelen så helt feil kan det ikke være.

Har du eller noen andre har erfaringer med temperatursensor under falskbunn?
 
Står effektregulatoren i serie med PID/SSR eller er det et alternativ? Tenker at om PID er stillt inn med maks effekt vil den kanskje slite litt med å få opp temperaturen raskt om du justerer ned effekten (kanskje det er tanken?)

Har selv valgt begge deler, men en bryter i front som velger PID eller effektregulator om eg skulle ønske manuell kontroll av ukjent årsak.
 
Takk for svar.
Smart med separat effektregulator for rask nedjustering av effekt rundt koking.

Spørsmålet mitt er nok mer relatert til mesking med riktig kok-temperatur som et resultat.
Er det en farbar vei å plassere temperatursensor under falskbunn eller vil jeg få mye temperaturfluktuasjoner?
 
Trur kanskje roten til at du "trenger" effektregulatoren er at du forsøker å regulere det som i utgangspunktet er to ulike prosesser med samme PID regulering, og det går ikkje uten å endre PID konstantene.

Jo lengre unna varmeelementet du setter sensoren jo større avvik vil det være på temperaturen like ved elementet og ved sensoren. For å jevne ut forskjellen må du ha masse gjennomstrømning, og lite varmetap. Eg kommer til å prøve meg på å bruke en 6mm sensor, med en 8mm silikonslange utenpå som så går gjennom en 8mm klemringskobling for å unngå at koblinger, kran etc kjøler ned sensoren. I tillegg til individuelle sensorer i mesk og like ved varmeelementet.

Du kan kanskje prøve å isolere rundt sensor, og slange for å se om det hjelper? Eller som du skriver flytte sensoren, men eg tror allikevel du vil ha litt varmetap på vørteren som er på vei til mesken. Men dette vil være ca konstant så du kan antagelig justere temperaturen opp for å kompensere.
 
Effektregulatoren står på maks under mesking, som nevnt over vil en endring av denne (uten å kjøre ny kalibrering av PID) sørge for at PID ikke klarer å regulere riktig. Effektregulatoren brukes kun for å regulere rullende kok etter mesking. Når jeg skal koke så setter jeg temp på PID til 120 grader og styrer effekten manuelt med effektregulator.

Erfaringer jeg har gjort etter tre brygg på oppsettet:

- Både SSR og effektregulator blir for varm uten kjølevifte. SSR er 25A og effektregulator er beregnet for maks 4kW. Siden jeg liker å være på den sikre siden når det gjelder effekt/strøm har jeg bestil nye 40A SSR, samt en ny effektregulator http://www.ebay.com/itm/321058056655?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
- Temperaturen virker til å være jevn i hele kjelen under mesk. Suksesskriteriet tror jeg er å ha stor nok flow i systemet, da har sensorens plassering ikke så stor betydning. Målt temp midt i maltrøret avviker ikke betydelig i forhold til bunnen av kjele.
- Pr nå bruker jeg ei "billig pumpe" fra ebukta til knappe 100kr, http://www.ebay.com/itm/151182923799?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT, men leker med tanken å oppgradere til ei kraftigere pumpe på sikt. Det er ikke sikkert at det er noe å hente på større flow, men det må iallefall testes ;)
- Utbytte ligger ifølge http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ på imellom 75-78%
- Stegmesking er problemfritt, også her er nøkkelen nok flow slik jeg ser det.
- Kjelen er ikke isolert, og det er fullt mulig en oppnår enda større temperaturstabilitet dersom dette blir gjort, men det var ingen store temperatursvingninger under mesking.
- Har utført kok både med og uten maltkurven i kjelen. Det virker som en har mye bedre kontroll på kokingen uten bruk av kurv, og iallefall på oppskrifter uten store mengder humle så er det å foretrekke.
- Siden jeg ikke har noen koketopp/lokk med flens og rør/vifte for avtrekk bruker jeg en vanlig gulvvifte for å blåse damp ut vinduet. Dette medfører mye større avdamping enn ellers og jeg må benytte ca 12 l skyllevann for å havne ut med 24-25l ferdig vørter.
- Jeg løfter ikke kurven ut under skylling, men tapper vørter i et midlertidig kar. Jeg bruker pumpen og regulerer flow av skyllevann slik at jeg bruker ca 30 min. Planen er å lage en dyse som sørger for spredning av skyllevann over malten, pr nå må jeg manuelt "spre" vannet over maltsengen under skylling. HLT skal også lages, pr nå brukes en 15l isolert kjele med forvarmet vann til skylling.

Alt i alt så er jeg fornøyd med løsningen så langt, men det er enda mange ting som gjenstår før en er ferdig (dersom en noen gang blir det :p). Fordelene med et slik oppsett slik jeg ser det er "fleksibiliteten" det gir, samt at det er plassbesparende og enkelt.

Det er rart med det, men når en begynner å summere kostnadene ved å bygge dette så blir det fort noen tusen kroner. En er fortsatt laaangt unna en Speidel i pris, men ligger noe over både Bratberg og BeerBrew. Men jeg velger å tro at kvaliteten på bryggeriet blir langt bedre en sistnevnte, samt at fleksibiliteten blir langt større enn med en Speidel.
 
Tilbake
Topp