Quadrupel står i stampe

Varan

Jeg har en quadrupel stående på dunk nå i fjorten dager. OG var 1.100 men har den siste uke ligget fast på SG 1.032. Riktignok snakker vi juleøl(2017), men syns det er i overkant drøyt. Brukt WLP540 som visstnok er en luring og jeg ser andre har erfaring med at den plutselig ikke gidder mer.

Har brukt alle triksene jeg vet om for å få den til å starte opp igjen, tempøkning, røring i gjær etc.

Så spørsmålet er, dersom jeg tilsetter tørrgjær for eksempel Nottingham, risikerer jeg at den da gjærer ut for tørt da?
Kan jeg tilsette bare litt tørrgjær, for eksempel en halv pose?
Vil helst ikke så veldig langt under 1.025 og har ingen erfaring med tørrgjær.

Er ganske sikker på at det ikke vil skje noen ting ved å tilsette us-05. Dette har jeg forsøkt selv. Ville gått for en rehydrert pakke med champagnegjær. Mulig den vil ta den ned noen poeng.

Jeg har også forsøkt US-05 for å få mer utgjæring, uten hell.
Hva var starttemperaturen din og hvor mye økte du temperaturen under gjenopplivningsforsøket?

Kanskje et dumt spørsmål, men måler du med kikkert eller hydrometer? Alkoholen forstyrrer målingene med kikkert.

Pitchet på 18c og rampet til 24c over 3 dager, holdt den der første uke.
Økte fra 24c til 26c under gjenopplivingsforsøket.
Måler SG med hydrometer.

OK så utfordringen er i hele tatt å få ny gjær til å starte opp, ikke det at den gjærer for langt ned.
Ser man det. o_O

Så høyt har jeg ikke forsøkt å gå i temperatur. Med den temperaturprofilen burde det gå bra å unngå dvale. Du er jo allerede på 9% ABV, så teoretisk burde ikke alkoholinnholdet være et hinder til videre gjæring, men det kan være et hinder for gjenopplivning fra dvale at ABV har blitt såpass høy, kanskje.

Jeg blir litt nysgjerrig på oppskriften. Kan du ha tilsetninger av sukkerarter som ikke er gjærbare og dermed øker både OG og FG?

80% Pale
6% Cara Munich II
4% Special B
10% D90/D180 Sirup (5 min kok)

Dobbelmesk:
første runde, 55% av Pale på 64gr i 50 min.
andre runde, resten av malt 63gr/30min, 67gr/30min, 72gr/10min ut på 78gr/5min.

Jeg har selv hatt litt blandede erfaringer med slike stegmeskinger mellom 62 og 70 grader. Får ofte høyere FG enn forventet da. Jeg brygger BIAB, og tror litt av grunnen er at deler av mesken fort kan varmes opp for mye, slik at reell temperatur i stegene etter første steg blir betydelig høyere for den delen av mesken som ligger nær varmeelementet. Jeg er i ferd med å gå vekk fra slik stegmesking igjen. Det tror jeg er best for løsninger der man kan sirkulere vørteren bedre under mesking.

Stegmesker stort sett alle brygg og har ikke fått så dårlig utgjæring før, vi er her godt under 70%.
WL oppgir 74-82%

Eneste forskjellen på dette brygget og andre, er at jeg brukte White labs sin gjærnæring isteden for Wyeast.
Ser nå at mange ikke anbefaler White labs pga den mangler noen mineraler, bla zink.
En litt søkt forklaring, med på høy OG blir kanskje slike ting mer viktig?

Tilbake
Topp