Quadruppel - hvor lang gjæringstid?

Hei

Har en quadruppel til gjæring nå, wlp530, som har stått cirka en uke. Pitchet aktiv starter på 20c, tilsatte mer O2 etter ca 10 timer. Lot det stige til 25c i løpet av de første dagene. Har ikke målt SG, men det e mye gjær på toppen i bøttene enda, plopper sporadisk fortsatt.

Normalt så lar jeg ales stå i ca 14 dager, er det noen forskjell på dette når man brygger sterke belgiske øl? Hvordan er normalt gjæringsforløp etter stormgjæringen, bør jeg endre temperaturen noe igjen?



HK
 
Om jeg ikke husker feil, så hørte jeg på de eldre podcastene av The Jamil Show at Jamil Zainasheff lar slike øl gjære lenger enn 14 dager. Det tar uansett ikke skade av det. Når du merker det ikke er så mye aktivitet, så måler du SG med noen dagers mellomrom.

WLP530 må du ikke la falle for mye i temperatur. Jeg lot min falle til rundt 19-20 grader og da stoppet gjæringen opp. Den begynte igjen når jeg satte den inn på badet (eneste mulighet).
 
Det er vel omtrent samme tid som alt annet. Følg med på SG om du har tappekran på karet. Når den er stabil så setter du opp temperaturen med ca. 2 grader og lar den stå i ytterligere 2 dager. Så er det coldcrash og tapping når ølet har nådd ønskelig klarhet.

Drikker en quadruple nå som gjæret ut på 9 dager ble coldcrashet og fatet. Den er vel ca. 25 dager gammel nå og klar til å fortæres (det var den når karboneringen var riktig). Vil den bli bedre om et år? Tja. Den vil smake annerledes om et år på godt og vondt.

Rochefort 10 blir sendt ut døra fra grain to glass på 2 uker. Til ettertanke :). La ølet stå og råtne bort på en gammel gjærkake er ikke noe fornuftig. Etter å ha vært i Belgia og smakt på blant annet blodfersk Rochefort og Westmalle så har jeg skjønt at de er bedre ferske enn de "Vinmonopoliserte" i Norge.
 
Tilbake
Topp