"Contactor" relé for elektrisk kontrollboks

Jeg har en elektrisk kontrollboks som er en (kraftig) forenklet versjon av The Electric Brewery. Blant annet så er alle releer kuttet ut da det ble dyrt og jeg ikke hadde plass i den første boksen. Jeg nevnte kort i en annen tråd at jeg bruker brytere i dag, og da begynte selvsagt kverna å gå igjen. På et eller annet tidspunkt så kommer jeg nok til å oppgradere denne med releer og derfor brukte jeg litt ledig tid til å se hva som er å finne på Ebay og fant denne:

http://www.ebay.com/itm/AC-230V-20A-Amps-2-Poles-2P-Household-Modular-AC-Contactor-/190761054494?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item2c6a3eb11e

Er dette noe som kan brukes? Såvidt jeg kan se, så bruker den 220V på coilen. Hvor mye strøm trekker disse for å holde coilen lukket? Er det et problem å belaste på 16A i lang tid?
 
Har kikka mye på relèer og kontaktorer når jeg bygde mitt styreskap, og denne kunne jeg fint ha brukt i mitt skap. Kjør på! Ser bra ut  :ilike:
 
De skal tåle 20A kontinuelig i høy temperatur, så 16A går helt sikkert bra. Tipper effekten or å holde relert er ca. 1w, men det er bare en kvalifisert gjetting. Fant ikke noe data på det.
Ser også ut til at releet har to kontakter, og at den andre tåler mindre strøm. 5000W på den store og 1200w på den lille som sikkert sitter ytterst og er for mindre kontrollting. Så lenge du bruker rett kontakten skal det fungere glimrende, men kan selvsagt ikke brukes til en rask PID regulator.
 
HansV skrev:
De skal tåle 20A kontinuelig i høy temperatur, så 16A går helt sikkert bra. Tipper effekten or å holde relert er ca. 1w, men det er bare en kvalifisert gjetting. Fant ikke noe data på det.
Ser også ut til at releet har to kontakter, og at den andre tåler mindre strøm. 5000W på den store og 1200w på den lille som sikkert sitter ytterst og er for mindre kontrollting. Så lenge du bruker rett kontakten skal det fungere glimrende, men kan selvsagt ikke brukes til en rask PID regulator.
kontaktoren tåler 5kW resistiv(varmeelement) last og 1,2kW induktiv(motorer) og kapasitiv(lystoffrør) last over kontaktsettetet(begge kontaktene tilsammen).
 
Takk for gode svar :) Da er denne på delelisten om jeg ikke skulle finne en rimeligere løsning. Noen som vet hvor man kan kjøpe skinne for å montere reléene på? Tror ikke jeg fant rette søkeordene på Ebay.

Jens Kristian:
Den du har kjøpt er rette typen relé for PID. SSR har imidlertid to ulemper som gjør at man gjerne unngår dem dersom man ikke har behov for hurtig svitsjing:
1. Mye varmeutvikling og trenger derfor kjøleribbe
2. Når SSR feiler, så feiler de i lukket posisjon. Da er mao. varmeelementet slått på. Mekaniske reléer feiler i åpen posisjon, noe som er mye tryggere.
 
Ja, jeg så opprinnelig på 30A kontaktoren. Det er vel den de bruker i theelectricbrewery.com. Men siden jeg ikke har mer enn 16A på kursen min så er det overkill.
 
jupp. Legg 230v på spolen (A1 og A2) og kontaktsettet vil lukkes (1 vil nå lede strøm til 2, 3 vil lede strøm til 4 osv).
 
Jeg har kjøpt 3 slike relér:

42767437.jpg


Kanskje vanskelig å se på bildet, men 0 og 1 er mellom coil og de nederste "bryterne" er 2,4 og 6,8.

Er det slik å forstå at når det kommer 230V på spolen (0 og 1) så vil det ledes strøm fra 2 til 4, og fra 6 til 8?
 
Tilbake
Topp