Cream Ale - cream of three crops

Tenkte å brygge denne til uken. Har kjøpt inn alt utenom "minute rice". Er dette rett og slett hurtigris, eller hva skal/kan jeg bruke?

http://www.homebrewtalk.com/f62/cream-three-crops-cream-ale-66503/
 
Det er det, bruk uncle bens hurtigris, den inneholder ikke smakstilsetninger slik andre typer kan gjøre.
Du kan også bruke flaket ris, den koster litt mer men da får du litt mindre følelse av "Orientalsk gryte" når du mesker.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    271,8 KB · Sett: 674
Supert. :)  Og du kvernet ikke risen, men heiv den rett i mesken? Ser opphavsmannen til oppskriften jeg la ut gjorde det. Heiv den rett i mesken altså. Ikke legge i vann på forhånd eller noe?

Hva laget du? :)
 
Bernts skrev:
Det er ikke nødvendig å kverne risen..
Bildet er fra meskingen av En Corona clone.
Har du oppskriften på denne? og hvordan ble klonen?
(ikke til meg altså, vil lage til kona  ;D)
 
Lagerboii needs to know: Hvorfor er det ikke nødvendig å kverne risen? Man får vel ikke eksponert alt dersom den er hel i mesken?
 
Aleksander_B skrev:
Lagerboii needs to know: Hvorfor er det ikke nødvendig å kverne risen? Man får vel ikke eksponert alt dersom den er hel i mesken?

Du trenger ikke kverne fordi jeg sier det... ;D, Må man kverne ris til risgrøt for at den skal bli tykk?

Spøk til side, jeg bruker hel ris slik at mesken ikke skal bli for tykk, om det har noe å si for utbytte/smak vet jeg ikke, men jeg traff OG på det aktuelle brygget etter oppskrift av Gahr.
 
Bernts skrev:
Aleksander_B skrev:
Lagerboii needs to know: Hvorfor er det ikke nødvendig å kverne risen? Man får vel ikke eksponert alt dersom den er hel i mesken?

Du trenger ikke kverne fordi jeg sier det... ;D, Må man kverne ris til risgrøt for at den skal bli tykk?

Spøk til side, jeg bruker hel ris slik at mesken ikke skal bli for tykk, om det har noe å si for utbytte/smak vet jeg ikke, men jeg traff OG på det aktuelle brygget etter oppskrift av Gahr.

Lagerboii is satisfied  :skitbra:
 
Jeg har prøvd CO3C og den ble en veldig god "Lawnmower-beer". Det mest fantastiske er at ølet klarner veldig lett.

Jeg kjørte Uncle Bens rett i Barley-crusheren. Dette for å få mer overflate på risen under meskingen. Sikkert overkill. Fikk ihvertfall et sinnsykt utbytte.
 
Aleksander_B skrev:
Se bernt! Trololololoololl-mannen kvernet risen! *ler

No skal ikkje eg involvere meg sterkt i mulege indre usemje i Stavanger-regionen, men Erlendso fekk eit etter eige utsegn sinnssjukt utbytte mot Bernts som traff OG.
 
Per Marius skrev:

Jeg brukte 65 grader i 90 min.
FrodeSy skrev:
Aleksander_B skrev:
Se bernt! Trololololoololl-mannen kvernet risen! *ler

No skal ikkje eg involvere meg sterkt i mulege indre usemje i Stavanger-regionen, men Erlendso fekk eit etter eige utsegn sinnssjukt utbytte mot Bernts som traff OG.

Trolololo-mannen vanner ut! ;) Ble ca. 28 liter Cream of 3 Crops!
 
Med  "Lawnmower-beer" mener dere lyst "piss" ;D ( sex in an canoe )
Har dere en oppskrift jeg kan teste? Dama vil gjerne ha noe lyst lettdrikkelig(selv om hun begynner å like mye godt blant annet div belgisk som Westmalle osv.)
 
Per Marius skrev:

Begge deler står i første post i linken. ;)

66,6 grader (direkte overført fra Fahrenheit) i 90min.  :)

Bakgrunnen for mitt valg av CoTC (og Nutty Brown Ale for den del) var å brygge en oppskrift som ikke var fullt så vanlig her hjemme, men som samtidig hadde litt "buzz" over dammen. Begge disse hadde rimelig mange innlegg i trådene sine, og gjennom skumlesing fant jeg ut at det var veldig mange som likte disse.  :yes:  "Nutty" har jeg brygget (står på dunk as we speak) mens CoTC er nestemann ut.
 
Co3C ble ikke nestemann ut, men i dag fikk jeg endelig fingeren ut. SG var på 1040, så jeg havner litt høyere etter 90min kok. Tredje brygget denne uka. Var på tide å få litt i kjøleskapet igjen. Founders Breakfest Stout og en Belgisk Wit var de to andre forøvrig. :)
 
Brygget og smakt etter ferdig karbonering.

Hva er vitsen? Smaker lite til ingenting, med lime i og med chips til smaker det egentlig bon aqua med lime.

Med så mye mais trodde jeg det ville være nærmere Corona.

Jaja, er nok mange venner som vil like den! Veldig fornøyd med at det ikke er noe usmaker på et så nøytralt brygg!
 
Tilbake
Topp