"Forward sealing" tappekraner

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs,

Jeg ser at Morebeer er tomme for Ventmatic/Perlick-type tappekraner. Er det noen andre leverandører der ute (med unntak av Humlegården) som selger slike kraner til en semi-rimelig penge (og som faktisk sender til Norge)?
 
Northern brewer har. Jeg bestilte nettopp endel fra Morebeer, men fant ut som deg at de ikke hadde hverken kraner eller rustfri bakplate. Endte opp med å bestille ventmatic-kraner fra NB. Denne gangen hentet jeg varene selv i USA, men har tidligere fått sendt via jetcarrier.
 
Problemet er at enkelte nettbutikker ikke godtar utenlandske bankkort.
F.eks. må man betale med amerikansk bankkort hos "beveragefactory"

Etter som jeg forstår, er  grunnen at de sliter med å få igjen penger hvist de blir svindlet av et utenlandsk bankkort.

Selv har jeg bestillt tappekranene mine fra "beveragefactory", men fikk da broderen som bor i NY, til å betale for meg.
 
Så ble det Humlegården til slutt, likevel. Sikkert ikke det billigste alternativet (1100+, inkl. frakt for to ventmatic-kraner med tilbehør), men skitt au. Nå trenger jeg bare en hullsag til å bore med, og så er man igang når varene kommer i posten. Er det noen som kjenner diameteren på shankene som brukes? Med andre ord, hvilken dimensjon bør jeg ha på boret, og trenger jeg noe spesielt bor, siden jeg skal drille gjennom et kjøleskap?
 
Jeg kjøpte en gang en sånn hullsag hos Jernia. Det var en liten eske (fra Bosch, tror jeg) som inneholdt en sagholder som kan skrues i drillen, samt et sett med hullsag i forskjellige størrelser. Clas Ohlson selger en hullsagsett til 89 kr (Art. nr. 30-795):

300795_X_2006-06-30_102007_365.jpg


Med noe slikt sagde jeg gjennom taket i kjøleskapet. Tipper at det går greit med døren også, evt veggen, dersom det ikke er kjøleledninger i den.
 
Kan bekrefte hva Eduard sier her.
Kjøpte selv et slikt sett fra Clasolson, for akkurat denne jobben.
:brygging:
 
Så fortsetter man: Til CO2-forsyningen trenger jeg noe som kan dele gasslangen i to (jeg har bare plass til to fat i kjøleskapet av gangen). Jeg tenkte jeg skulle unngå å kjøpe en ny regulator med to utganger, men vil heller, i første omgang, bruke en eller annen form for Y-dings og noen ventiler. Tanken er at jeg skal kunne stenge gass-tilførselen individuelt for hvert øl, slik at jeg ikke får noen "back flow" fra et fat med høyere trykk inn i et med lavere. Er det noen her som har en grei løsning? Hvor kan jeg finne det jeg trenger (hvis noen skjønner mitt rotete forsøk på en forklaring)?
 
Gahr skrev:
.. første omgang, bruke en eller annen form for Y-dings og noen ventiler.

Y  (og T) dingser for gass får du alle steder de selger gass relatert utstyr, (caravan forhandlere, "hyttebutikker", gassforhandlere etc. ). Der får du også enkle stengekraner som du kan bruke mellom fatet og fordeleren.
 
Gahr skrev:
Tanken er at jeg skal kunne stenge gass-tilførselen individuelt for hvert øl, slik at jeg ikke får noen "back flow" fra et fat med høyere trykk inn i et med lavere.

Med en regulator får du samme trykk i begge fat, og med corneliuskoblinger kan du ta ut et fat uten at det skjer noe så dy trenger bare en Y/T kobling til gassen.
 
Med en regulator får du samme trykk i begge fat, og med corneliuskoblinger kan du ta ut et fat uten at det skjer noe så dy trenger bare en Y/T kobling til gassen.

Mener du at det ikke er noen vits med individuelle ventiler inn til fatene (så fremt man skal ha likt trykk i begge)? Vil ikke det kunne føre til at det "lekker" litt gass fra et fat til et annet når man tapper, eller vil dette ikke skje hvis man lar gassen stå på hele tiden mens man tapper? Hvis det ikke er noe problem, er det jo langt billigere bare å bruke en Y/T-kobling...
 
Jeg har gassen stående på hele tiden og har en Y-kobling rett etter regulatoren. Hvert gren av Y-koblingen har sin egen ventil, men disse ventilene står åpent for det meste.
 
Ølet mitt har ikke forskjellig kullsyreinnhold. Men hvis jeg skulle ha hatt det, så ville kullsyren i begge ølene utlignes. Hvis du ikke ønsker dette så kan du vurdere en sekundær regulator som er satt til en lavere trykk en hovedregulatoren. Jeg vet at Joakim har noe sånt, slik at han har en gruppe med fat på 'høyt' trykk og en gruppe på et noe lavere trykk.
 
Gahr skrev:
Hva gjør du hvis du skal tappe øl med forskjellig kullsyreinnhold?

Da må du ha egen regulator til ølet som skal ha et annet kullsyreinnhold, i ditt tilfelle vil det si at du trenger to flasker med hver sin regulator eller at du bruker en enklere trykkluftregulator til det laveste trykket som er koblet på den ene flaska sin regulator.
 
Jepp, en (eller flere) sekundærregulator(er) funker veldig bra. Uheldigvis var det slik at de jeg fikk fra Morebeer var myyye større enn de så ut til på bildet, så jeg får ikke plass til flere enn fire stykker i fryseren min. Det vil si at fire fat står på primærtrykket, mens de fire andre har hver sin sekundærregulator og kan dermed ha differensiert trykk. Så må man passe på å balansere med ulik lengde på tappeslangene også.
 
Stakkars deg, kan du bare servere øl ved fem forskjellige trykk, du da! Vet ikke helt om jeg vil komme innom å smake i sommer, likevel! ;D
 
Ja, det er litt uheldig ;)  Men det jeg kan gjøre, hvis jeg er villig til å gjøre om på hele CO2-slangesystemet mitt, er at jeg kan koble det slik at hver sekundærregulator går til to fat i stedet for ett. Da er det bare to og to fat som må stå på samme trykk. Da blir det mer fleksibelt. Tror jeg :)
 
Tilbake
Topp