"Syrlig/sitrus" lukt og smak på ølsett = normalt?

TomS

 
Hei alle sammen!
Beklager dersom denne er postet feil, så adm. må gjerne flytte posten til riktig sted.

Har nå ca 21 liter av Cooper's Lager stående på flaske. Ølsett; min start som ølbrygger! Første flasken åpnet jeg etter 2 uker lagring på flaske. Øllets farge og kullsyre var perfekt, utenom skummet og smaken. Smakte ikke vondt, men en anelse syrlig. Etter 3 uker var også skummet på plass. Ordentlig "kremskum" hvis dere forstår hva jeg mener... Den smakte fortsatt bittelitt syrlig/sitrusaktig. Er dette noe som skyldes blandingen av druesukker og tørket maltekstrakt? Vil denne smaken avta etterhvert?

Uansett så syntes jeg faktisk at øllet var en del bedre enn mye annet man får kjøpt i butikken, så jeg er ganske sikker på at dette ikke er siste gangen. Neste gang blir det nok en "American Pale Ale" fra www.bryggselv.no. Da dette er et ølsett de selv setter sammen, er jeg overbevist at dette er bedre enn mye annet.

Håper noen kan gi meg noen tilbakemeldinger på mine spørsmål. Takk...


TomS
 
Enkelte typer bakteriell infeksjon gir syrlig smak. Villgjær kan gjære veldig langt ned, noe som kan gjøre at ølet oppfattes som syrlig. Infeksjoner skjer selv de aller beste bryggere fra tid om annen. Hva bruker du til vasking og hvilken desinfeksjonsmetode er brukt? Hva var forresten OG og FG?
 
Hei Erlendso og takk for svar.

DIY kittet var helt nytt når jeg tok det i bruk første gangen. I bruksanvisningen stod det at vasking/desinfisering var veldig viktig, men ved første anvendelse var det nok med å vaske det i varmt/kokende vann, noe vi også gjorde. OG ble målt til 1040 og FG til 1008.

Leste på ett nettsted (husker ikke hvilket) at en smak av sitrus oftest skyldes at man bruker sukker i ølsett; enten i form av ren sukker (som bare er tull) eller også en blanding av druesukker og maltekstrakt slik Cooper's Enhancer nr 1 er laget av.

Tenkte også på en infeksjon i en eller annen form, men håper jo selvsagt at dette ikke er årsaken. Den såkalte sitrussmaken er også avtagende jo lenger flaskene står til lagring...
 
TomS skrev:
Hei Erlendso og takk for svar.

DIY kittet var helt nytt når jeg tok det i bruk første gangen. I bruksanvisningen stod det at vasking/desinfisering var veldig viktig, men ved første anvendelse var det nok med å vaske det i varmt/kokende vann, noe vi også gjorde. OG ble målt til 1040 og FG til 1008.

Leste på ett nettsted (husker ikke hvilket) at en smak av sitrus oftest skyldes at man bruker sukker i ølsett; enten i form av ren sukker (som bare er tull) eller også en blanding av druesukker og maltekstrakt slik Cooper's Enhancer nr 1 er laget av.

Tenkte også på en infeksjon i en eller annen form, men håper jo selvsagt at dette ikke er årsaken. Den såkalte sitrussmaken er også avtagende jo lenger flaskene står til lagring...

Bruksanvisningen som følger med ølsett kan man oftest bare kaste. Disse instruksene har veldig lite med brygge-faget å gjøre. Coopers brew-anhancer har jeg også lite tro på; Det er som du sier en god andel druesukker i dette. Omtrent like forgjærbart som vanlig sukker.

Mitt råd for neste brygg er følgende:

- Kjøp deg en flaske kaustisk soda og et desinfeksjonsmiddel som fks. StarSan. Vask det som tåler det med kaustisk soda og desinfiser med Star-San etterpå.
- Sørg for å kok vørteren. Med ølsett holder det sikkert med koking i 10 min. Tilsett gjerne noe smak og aroma-humle da dette stort sett er fraværende i ølsett, særlig etter du har fått kok. Kjøl deretter ned med en kobberkjøler.
- Invester i en ordentlig tørrgjær. (Safale S-05 eller Safale 04; Evt. Saflager, avhengig av hvilken øl du brygger)
- Et standard ølsett inneholder 1.5 kg ekstrakt. Mao. altfor lite til et brygg på rundt 20 liter. Ikke bruk sukker i ølsett, juster heller OG med lys Spraymalt.
- Kok opp sukkerlake når du tilsetter karbonerings-sukker; Sukker i ren form er ofte kontaminert.

En bedre approach er kanskje å droppe ølsett helt, og kjøpe inn uhumlet ekstrakt samt humlepellets. Prisen og arbeidet er omtrent det samme, resultatet blir imidlertid mye bedre.
 
...igjen tusen takk.

Takk for tipset vedr StarSan. Dette er nok et knakende godt produkt! Til min neste batch har jeg lagt inn en bestilling på http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/123 (det er bryggselv.no som lager settene selv) og http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/208.
Vil ha litt mer "erfaring" før jeg hopper over til å grise ned hele kjøkkenet til kona. Men, jeg er overbevist om at dette kommer til å skje allerede før jul. Fant forøvrig en veldig oversiktlig oppskrift her på forumet med uhumlet ekstrakt og humlepellets. Valg av pellets blir nok neste bekymring :)

Hvordan tilføre sukkerlake til flaskene for karbonering? Kan en sprøyte fra apoteket være et godt valg?

Tom
 
Tror det vil bli omtrent samme mengde gris om man bruker ølsett eller uhumlet ekstrakt med humle. Sukkerlaken tilsetter du ganske enkelt rett i gjæringskaret før du tapper på flasker. Regn 6g sukker pr liter øl, kok opp dette i minimalt med vann, og tilsett rett i gjæringskaret rett før flasking. Hvis du rører dette ut i ølet, prøv å unngå plasking da oksygen er hovedfiende nr 1 til ferdig gjæret øl.

Skal du lage Amerikansk Pale Ale kan du også prøve følgende oppskrift med spraymalt. (Litt mindre gris)

HANDLELISTE (Fra fks. Bryggselv.no)
- 6 x 500g Muntons Spraymalt, Lys NOK 300,-
- 1 x 100g Cascade humle 5.7% NOK 45.-
- 1 x 11.5g Safale US-05 NOK 39,-

OPPSKRIFT
American pale Ale
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                    Category: American Ale
                Subcategory: American Pale Ale
                Recipe Type: Extract
                  Batch Size: 22 L
              Volume Boiled: 27 L
                Total Grain/Extract: 3.00 kg
                  Total Hops: 100.0 g
   
Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
              3 kg Dry Light Extract
              36 g Cascade (Pellets, 5.7 %AA) boiled 60 minutes.
              28 g Cascade (Pellets, 5.7 %AA) boiled 10 minutes.
              36 g Cascade (Pellets, 5.7 %AA) boiled 1 minutes.
            Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Husk å rist inn oksygen ved tilsetning av gjær. Gjæring på 18-20 grader i 2 uker. Lagring i 2 uker.

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
  Original Gravity: 1.050
  Terminal Gravity: 1.011
            Color: 3.98 SRM
        Bitterness: 36.3 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %
 
Hvis den syrlige smaken rundes av/dempes med lagring, er det nesten garantert ikke en infeksjon.
Smaker av infeksjon forsterkes med lagring.
gjæring ved høy temperatur kan ved visse gjærtyper gi syrlig smak, som avtar med lagring.
Flere andre faktorer spiller inn.
Gjærtype, gjæringstemperatur, gjærmengde, belufting av vørteren, humletype, humlemengde osv.osv....
 
Brygga dette settet som førstebrygg jeg også, med sukker. Var ikke så godt i starten, hadde litt ciderpreg også pga sukkeret tenker jeg. Men med lagring blei det faktisk ganske godt, mye bedre enn de Muntons pilsner-setta jeg har laga i etterkant (hvor det ikke skulle tilsettes sukker). Så så lenge settet faktisk blir godt ved bruk av sukker ser jeg ingen grunn til å ikke bruke det. Men vil kanskje tro det er et fåtall av ølsett hvor dette funker.
 
Tilbake
Topp