"Tråder" langs kanten på gjæringsdunken...

Heisann!
Håper noen kan hjelpe meg å oppklare dette! Når jeg tappet det siste brygget mitt :

3,68 kg Pilsner malt
0,6 kg Røkt malt
0,1 kg golvmaltet bohemian malt
0,5 kg flaka mais

Mash inn: 40C
Step 1: 50C 30 min
Step 2 : 67C 90 min
Step 3 78C 10 min mash out.

30 gr Cascade pellets 6,6 i 60 min
52 gr Hallertau hersbrucker pellets 3,0 i 15 min
40 gr Tenntang Blomst 4,5 i 5 min

10 min før slutt :
1 ts Wyeast gjærnæring
1 ts Irish Moss

Volum etter kok 18 liter OG 1056

Wyeast Activator Bohemian Lager med starter på 2 liter.

Gjæret ved 10 grader i 4 dager , 13 grader i 3 dager.
Så ble den satt 2 dager ved 8 grader før den ble kjølt ned til 2 grader og klar til tapping(trodde jeg ihvertfall)

Da jeg begynner med hevert og tappe over i fatet, holder jeg heverten midt i gjæringsdunken. Jeg ser da etterhvert at det henger "tråder" langs kanten av dunken som liksom strekker seg innover imot midten. Syns dette så veldig rart ut, men jeg antok at det kanskje var noe gjærgreier. (jeg vet jo tross alt veldig lite om dette enda..) Det som har vært med alle 3 brygg jeg har på min Speidel Braumeister 20l er at jeg syns de blir veldig "grumsete" og urene. Er dette noe som noen har vært borti eller har noen anelse om hva kan være? Jeg tenker sopp når jeg ser de trådene, men vil helst ikke tenke den tanken. Jeg vasker alt utstyr godt og bruker starsan til slutt. Har nå 3 fat stående til lagring på 1,5-2 grader og håper at de vil klarne med dette. Hva tror de lærde?? (angrer som en hund på at jeg ikke tok bilde selvfølgelig....)
 
Hmm, 70 stk som har lest dette og ingen har vært borti lignende..... Det tar jeg som ett tegn på at jeg er ute og kjører! Da får jeg få med med noen med brygge erfaring på neste brygg, for dette er ikke noe morro  :noway:
 
Hei, leser først nå dette innlegget. Dette med tråder høres ikke bra ut, og jeg tenker også soppinfisering. Har du smakt på ølet, og har du evt tatt bilder av det du beskriver?
 
Hei, takk for interessen :) Jeg har ikke bilder nei, desverre. Har smakt på ølet ja, og det er ikke noe galt med det. Ikke av det slaget ihvertfall... Hadde besøk av "mojo" i går og han hadde heller ingen negative invendinger. Syns bare det virket litt skummelt når jeg tappet. Første brygget jeg har brukt flaket mais, kan det være noe etter den??
 
Hei eg er redd du har infiser øl,har du stukket om ølet uten og tilsette co2?.skal ligge som et lokk over brygget så det ikke komer luft til
 
Dette var første gangen jeg tok av lokket på gjæringsdunken! Har ikke hatt kontakt med luft fra jeg satte det til gjæring. Smakte på nytt her om dagen, og det er inen usmak på det. Er nok litt preget av diacetyl, men ingen infeksjon tror jeg. Har brygget ett ganske likt øl nå, blir spennende å se når det skal tappes hvordan det ser ut oppi der!
 
petrossa skrev:
Hei eg er redd du har infiser øl,har du stukket om ølet uten og tilsette CO2?.skal ligge som et lokk over brygget så det ikke komer luft til

Trur du snakker om oksidering?

Ølet smakte godt det! Kanskje ikke alle sopp'arter som gir usmak? Gjær er jo også en sopp...

Noen soppologer her?
 
Tilbake
Topp