Råd og forslag til oppskrift

Hei!
Jeg er relativ fersk innenfor brygging og tenkte at jeg skulle fyre igang kjelen min i morgen for ett nytt brygg. Tidligere så har jeg og brodern brygget 3 typer ilag. 2 står til gjæring nå. Det første var vel igrunn ikke noe å skryte av..hmm... Det kan vel egentlig ikke gå andre veier enn oppover derifra tror jeg. Jeg har surfet litt på nettet og funnet meg en oppskrift som virker grei, men det er alltid bra å få litt andre synspunkter på det også. Jeg har kjøpt inn råvarene allerede...

Oppskriften er som følger:

4.6kg Pale Ale Malt
0.45kg Hvete malt
0.11kg krystall malt

Humle
30g Target 10.7% Alfa, 60min
30g Flugger 4.11% Alfa, 1min

Gjær: Wyeast 1335 British Ale ll

Mesking: 67grader, 60min

Ferdig vare ca 25Liter. Dette skal bli en English Pale Ale

Jeg setter pris på gode råd! Er det noen so har en oppskrift som er tilnærmet Hansa Fatøl foresten?
 
Tror den oppskriften ser helt grei ut. Ville kanskej ha brukt litt mer aromahumle, men det blir nok øl, uansett. Har aldri brukt Wyeast 1335, men jeg ville også ha laget en starter til gjæren (litt sent, hvis bryggedagen er i dag...), nok gjær er etmust hvis man skal lage så godt øl som mulig.

Ang. Hansa Fatøl:

Sikt på en OG på ca. 1042, 20 IBU. Bruk pilsnermalt og en liten mengde lys müchenermalt (250 g, kanskje). Bruk Magnum til bitterhet og Spalt til aroma, kanskje 20 g med 10 min. koking. Bruk Wyeast 2042 Danish Lager, og lag en STOR starter.
 
Bryggingen gikk ganske greit. Fikk tilsatt litt mere humle også. 30g Flugger i 15 min koking. Trodde først det var aromaen det gjaldt, men såg i dag etter at jeg hadde lest litt i bryggeboken at det var for smak (og litt aroma?). Ble litt betenkt i går, for den var veldig bitter på smak. jaja..en lærdom rikere. Humlen ble liggende en 15 min i kjelen etter endt koking også for jeg fikk litt lekasje på motstrøms kjøleren min. Smaken ble vel påvirket litt av dette vel?? Er det lurt å ta humleposene ut av kjelen etter endt koking? Tror jeg må lære meg å bruke en ølkalkulator til neste brygg så jeg får riktige mengder og sånt. Mengder med Humle blir litt på gefylen liksom..

Takker for infoen om Fatølet!! Det må vel muligens bli neste brygg tror jeg :)
 
Tror ikke det er noe stort poeng i å ta ut humlen. Forøvrig får man ganske mye bede utbytte av humlen om den ligger løst i gryta og ikke i humleposer. Greit også å få noen beregninger av mengder som blir like fra gang til gang. Jeg gjør alt slikt med penn og papir (og en vanlig kalkulator...) men det finnes en mangde programmer for slikt (Beertools, Promash, Beersmith osv.). Andre på forumet har sikkert anbefalinger å komme med.
 
Bruker selv BeerSmith å er strålende fornøyd.
Dette gjør det veldig lett å skrive oppskrifter, og å gjøre alle mulige beregninger du stortsett måtte ha behov for.

Men har så smått begynt å føre en nøyere logg over hele bryggeprosessen for hvert brygg for hånd.
Har da bedre mulighet til å skrive i detalj alt jeg gjorde, slik att jeg lettere kan gå tilbake å finne ut av hva jeg gjorde å hvorfor resultatet ble som det ble.

Gahr: Kanskje du kunne legge ut en liten forklaring eller ett bilde av hvordan du loggfører?
Kunne vært greit å få en liten oversikt over hva som er greit å få med, å hvordan man kan føre det på en oversiktelig å forståelig måte.
 
Skal se hva jeg kan gjøre. Har en scanner liggende et sted... Imens er dette en kortforklaring:

I bunn og grunn loggfører jeg alt jeg gjør. Har en innbundet protokoll jeg skriver i(blå bok fra Andvord med 96 blad, kjøpt på Nordli). Jeg noterer dato og klokkeslett for alt, første operasjon er som regel gjærstarteren. En typrisk loggføring vil da være (fra siste brygging):

25.02.09
Kl. 21.00: Løste påå 322 g Muntons light spraymalt i 3,22 l vann. Tilsatte 1,75 ts Wyeast gjærnæring og 4 dråper Foam Control. Lot løsningen koke, sammen med rørepinnen til magnetrøreren, under folie i 15 min. Satte til kjøling over natten.

26.02.09
Kl. 06.30: Tilsatte 5 (!) rør White Labs WLP001 California Ale (Prod.dato. 18.10.08) og satte starteren på røreren.

Osv., osv. Passeer på å få med nøyaktige tider og alle detaljer. Det er utrolig greit å kunne gå tilbake i tidligere notater og se når og hvordan man har gjort ting, og hvor lang tid ting har tatt. Muligens noe analt, men, men...
 
Gahr skrev:
Osv., osv. Passeer på å få med nøyaktige tider og alle detaljer. Det er utrolig greit å kunne gå tilbake i tidligere notater og se når og hvordan man har gjort ting, og hvor lang tid ting har tatt. Muligens noe analt, men, men...

I så måte bør en trå varsomt, spesiellt siden faren for E-Coli er overhengende når en under bryggingen gjør . . . . . muligens noe analt  :laugh:

Ellers er jeg helt enig! Dokumenter hva du gjør på bryggedagen/under bryggingen  ;) Jeg har gjort det til en vane selv og det er til god hjelp når man f.eks skal
prøve å gjenskape en tidligere sukess :) Men la det vere sagt; det er ikke lett å klone egne brygg, selv om man følger loggen til pungt og prikke  :(
Hjemmebryggeren sloss ofte med den fordø.... Murphy`s lov hva gjærtemp/mengde/tid angår. . . . . Kan styres javell, men et lite feilskjær  og . . . :cheeky:

Man ynder å si ; slappa det blir øl uansett. . . Joda og Ingefærøll og Cola er jo begge brus så . . . .  :laugh:
 
Angående Hansa fatøl,kor Lang koketid på bitter humle og kor mykje i gram på ett brygg på 25 L,samt mesketempratur/tid?
 
Tilbake
Topp