Råd om Brown ale

Finn Berger

Moderator
Jeg vil lage meg en sommerdrikkelig Brown Ale, og fant en hyggelig oppskrift her: http://perfectpint.blogspot.no/2011/11/what-makes-good-brown-ale.html

Slik ser den ut, beregnet for en standard liten batch:
4 kg Maris Otter
400 gr Crystal 80L *
250 gr Pale Chocolate
200 gr Flaked Oats (=lettkokte havregryn, vel?)
150 gr Brown Malt

*Jeg har ikke noe tilsvarende Crystal 80L (215 EBC), men kan vel erstatte det med 200 gr Crystal 120 EBC + 200 gr Dark Crystal 270 EBC?

Jeg tenker meg at jeg skal få ut sånn ca. 20 l.+, med OG på 1.050, av dette, og med utgjæring på noe over 70% kommer jeg opp mot 5% ABV. Ikke for sterkt, og ikke for tørt. Men jeg funderer litt på noen justeringer.

Det jeg lurer på, er mesketemperaturen, gjær og humling.
67 grader er vel "riktig", det er jo standard for Brown ale, og gir meg vel omtrent det jeg antyder over her? Men jeg funderte på å gå ned noe (66?65?). Jeg vil ikke ha denne på den tunge siden. Jeg skal ikke dra den for mye i retning dry stout, heller, men jeg lurte på å gå et lite stykke den veien.
Jeg tenker meg å bruke WLP004 Irish Ale Yeast, dels fordi at jeg da kan ta den rett fra den stouten jeg satte i går, men også fordi jeg mener å ha hørt at den gjæren gir fine, komplekse smaker til annet enn stout og irish red. Men jeg kan også ta WLP013, som kanskje er et "safere"/riktigere valg?
Og humling: EKG og/eller Fuggles? Hvor mye og når? Oppskriften sier 25 IBU, og det virker greit, dersom jeg holder meg til standardframgangsmåten. Men hvis jeg senker mesketemperaturen, bør jeg kanskje endre IBU, også?

Angåewnde gjæren: Jeg har 2-3 dl. 013-slurry stående fra begynnelsen av mai. Kan jeg bruke den direkte, eller ville dere satt en starter? Er klar over at det siste er best, men ....

Hoi, her var det litt å ta av. Prøver meg på et par svar:
Forsiktig med å gå så mye opp i bruk av Crystal-malt, det vil bli mye røstede smaker, heller enn karamellen man får nedover
65 grader vil gi litt mindre fylde, men jeg mener det passer med litt kropp i en BA. Opp til deg så klart.
Gjærtypene er jeg ikke kjent med.
EKG og Fuggles er begge naturlige valg, og et sted mellom 20-30 IBU er passelig for min gane. Ser ingen grunn til å tukle med bitterheten sånn uten videre, men jeg kan ta feil.
Lag alltid en starter :p

Takk skal du ha. Jeg tror jeg går for det røstede, jeg liker det - og så lærer jeg litt om virkningen av Dark Crystal. Men jeg beholder kroppen - har mistet trua på sommeren, og forbereder meg heller på høsten:) - og mesker på 67. Blander humlene, og lager en skikkelig 013-starter, om ingen kommer løpende og forteller meg at 004 er saken. 013 blir i alle fall godt; den kjenner jeg.

Gir de malt-typene der så mye røstet smak, type tanninsk utpreget røstet smak?

Det blir nok en veldig god øl, men knappen jeg ville trykket på ville vært å brukt mindre av den du har på 400g, og hatt oppi noe carafa sp3 hvis du vil ha en mer utpreget røstet smak. Hvis du liker tørrheten med røstet smak (tanninsk) så kan du ha den oppi to ganger, for mye farge og en del røst, type skyll gjennom den, scoop den opp og så hold den under vørteren som renner til kokekjelen, da får du mindre av selve smaken, men trekker ut mer av denne røstede tørrheten siden du bare bruker den under høye temperaturer og relativt kort tid ifht en full mesk med skylling.

Det der var en interessant teknikk. Jeg tror jeg skal gjøre det enkelt nå, for det er stress-sesong, men jeg skal helt klart ha dette i mente. Er carafa special 3 noe lignende Blackprinz fra Briess, den kjenner jeg fra Porter'en min.

Jeg liker røstet smak - testet akkurat en dry stout som jeg satte forrige helg (oppskriften fra Brewing Classical Styles), og det smaker fryktelig godt allerede. Et lite hint av den røstede smaken fra stouten vil jeg helt klart like å ha med i brown'en.

Nå har jeg to øl stående til gjæring som begge tegner veldig godt, stout'en og irish red, og begge gjærer jeg med WLP004. Så jeg dropper WLP013-ideen som jeg egentlig hadde bestemt meg for, og bruker 004 på brown ale'n, også. Jeg må finne ut om den spiller like godt på bortebane som på hjemmebane:). I så fall har jeg kanskje funnet en favorittgjær til, ved siden av 013.

Når jeg tenker meg om så kan du like gjerne kanskje bare bruke vanlig carafa 3, den er med skall, special er uten, har bare brukt special, men man får vel mer røstet smak med skall. Carafa sp 3 er iallefall rundt 1400 ebc hvis jeg husker riktig.

Sitter å setter isammen en lignende oppskrift. Er det noe vits å i blande Fuggles og EKG? Isåfall, hvilken kombinasjon er best? Tenker å bruke magnum som bitterhumle, så fuggles/ekg blir aroma og smakshumler.

Det er vel en klassisk blanding, det der. Jeg har brukt dem 50/50 - uten at jeg kan si at det er "riktig". Jeg foretrekker etter hvert rein EKG; jeg har funnet ut at jeg ikke liker fuggles så godt - i alle fall ikke som eneste humle. (Men det er det jo mange som gjør:)).

Skal tappe opp denne til helga:

3 kg Maris Otter.
1.50 kg Lys Munich
500 gr havregryn
300 gr Pale Chocolate
200 gr Crystal 120
150 gr Crystal 30
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Brown malt
100 gr Amber malt 125
Meske på 68 i 60, og 71 i 60
East Kent Golding:
30 gr. ved 60
25 gr. ved 20
10 gr. ved 2
IBU 24
Gjær: WLP013
Preboil gravity 30 liter: 1.039
OG 1.050, FG 1.014, ABV 4,6%

Denne blir ikke så tung. Den forrige beveget seg for mye i retning porter. (Men jeg fikk en entusiastisk tilbakemelding fra en brown ale-elsker som mente den var noe av det beste han hadde smakt.)
Til gjæring 23,5

Det er vel en klassisk blanding, det der. Jeg har brukt dem 50/50 - uten at jeg kan si at det er "riktig". Jeg foretrekker etter hvert rein EKG; jeg har funnet ut at jeg ikke liker fuggles så godt - i alle fall ikke som eneste humle. (Men det er det jo mange som gjør:)).

Skal tappe opp denne til helga:

3 kg Maris Otter.
1.50 kg Lys Munich
500 gr havregryn
300 gr Pale Chocolate
200 gr Crystal 120
150 gr Crystal 30
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Brown malt
100 gr Amber malt 125
Meske på 68 i 60, og 71 i 60
East Kent Golding:
30 gr. ved 60
25 gr. ved 20
10 gr. ved 2
IBU 24
Gjær: WLP013
Preboil gravity 30 liter: 1.039
OG 1.050, FG 1.014, ABV 4,6%

Denne blir ikke så tung. Den forrige beveget seg for mye i retning porter. (Men jeg fikk en entusiastisk tilbakemelding fra en brown ale-elsker som mente den var noe av det beste han hadde smakt.)
Til gjæring 23,5
Denne så interessant ut! :)
Hvilken temp gjæret du på?

17 grader i dunken under stormgjæringen. Er livredd for fusel:). Så har jeg flyttet den ut i romtemperatur, ca. 20 grader. Lar den stå og modne seg i dunken på det. Jeg vil helst la det gå tre uker mellom brygging og tapping.

Tilbake
Topp