Rapport: Mitt første brygg

I går kveld/natt hadde jeg min første bryggedag. Det skulle brygges en APA fra Ølakademiet i min splitter nye Beer Brew 30. Jeg er vandt med å skrive rapporter for alt som blir gjort på laboratoriet på høgskolen, så hvorfor ikke gjøre det samme her? Da har jeg en oversiktlig gjennomgang av hva som ble gjort, samtidig som jeg kan få beskjed om hva som burde blitt gjort. Etter hvert som prosessen går videre, dvs. flasking og til slutt smaking vil jeg oppdatere rapporten. :)

Mesking
Etter å ha lest meg opp fant jeg ut at 2,5L per kg malt var en tommelfingerregel. Samtidig sa fremgangsmåten fra Ølakademiet at jeg skulle fylle opp meskekaret 3/4 fullt, noe som betydde mye mer vann. Jeg endte derfor opp med en mellomting der meskekaret var ca halvfullt. Dette ble varmet opp til 66 grader målt med mitt eksterne termometer. Når jeg hadde i malten viste det seg faktisk at det ble veldig tørt, så jeg varmet derfor opp noen liter vann til 66 grader og helte over til jeg nesten nådde toppen av silekaret. Etter å ha sirkulert vann og trikset med termostaten (70 grader) og effekregulatoren (60%) i kanskje 15 minutter målte jeg 66,5 grader ulike steder i mesken. Jeg slo da av varmen og lot det meske i 90 minutter med låkk. Etter 90 minutter målte jeg 66 grader i mesken, så varmetapet hadde dermed vært minimalt.

Skylling
Etter Ølakademiets fremgangsmåte skrudde jeg opp termostaten til 82 grader og effektregulatoren på 80%, noe som resulterte i en temperatur som lå mellom 78 og 80 grader gjennom hele skyllingen. Jeg ventet 5 minutter før jeg startet å skylle mesken vha. tapping til en kjele som jeg da helte over. Jeg rørte ganske mye samtidig som jeg tappet ut og helte over i 80 minutter. Deretter løftet jeg opp silekaret (som må veie et tonn med mesk og vann) og lot det renne av i 5 minutter før jeg begynte å helle vann som var varmet opp til 80 grader over. Etter rundt 20 minutter med skylling var meskekaret fult, og det hadde nesten sluttet å dryppe fra silekaret.

Koking
Jeg skrudde termostaten på fullt og satte effektregultatoren på 80%. Når det begynte å koke hadde jeg i bitterhumlen (som luktet helt nydelig) og satte jeg effekten ned på 50-60%, noe som resulterte i en vedvarende rullende koking gjennom hele prosessen. Jeg passet godt på i starten for å unngå at det kokte over, men det skjedde aldri. Etter 85 minutter hadde jeg i 50g aromahumle og satte i kjøleren. Etter 90 minutter hadde jeg i de resterende 50g aromahumle og slo av varmen.

Kjøling
På grunn av at jeg ikke klarte å skaffe en overgang fra kran til kjøleslange uten en lengre biltur endte jeg opp med å bruke en liten akvariumpumpe til å sirkulere vann gjennom kjøleren. Det gikk derfor litt sakte, og det tok kanskje i overkant av en halvtime før temperaturen var nede på 25 grader. Mens vørteren ble kjølt ned brukte jeg tiden til å desinfisere alt som jeg trodde kunne komme i kontakt med den.

Til gjæring
Etter å ha desinfisert gjæringskaret på inn- og utside med starsan ble vørtern, som nå hadde en temperatur i underkant av 25 grader, tappet over samtidig som jeg tilførte tørrgjær. Jeg tok samtidig ut noen desiliter for måling av OG. Etter at vørteren var over i gjæringskaret ristet jeg det godt i 8 minutter for oksygenering. Jeg håper detter er like effektivt for oksygentilførsel som det er som styrketrening. Nå er det ca 9 timer siden den ble satt til gjæring i et rom som holder 19 grader, og det bobler allerede litt i gjærlåsen. Det er en del sediment i gjæringskaret, men etter noen beroligende ord fra forumet skal det vistnok være helt normalt.

Flasking
Etter å ha fastslått FG til 1,012 etter to uker var jeg storfornøyd og klar til flasking. Gjæringskaret hadde på forhånd blitt flyttet opp på en stol på kjøkkenbordet, slik at det som ble rørt opp under flytting fikk felle ut over natta før flasking. 7g/L sukker ble kokt opp i noen dL vann, kjølt ned til under 30 grader og helt over i et nytt gjæringskar. Deretter ble ølen flyttet over vha. en hevert, noe som fungerte veldig greit. Fikk med det meste av ølen uten at bunnfallet ble dratt med. På forhånd hadde jeg vasket og desinfisert 24 0,33L flasker og 32 0,5L flasker. Disse ble fylt vha. hevert og flaskefyller. Etter at 4-5 flasker var fylt ble de korket. Jeg er ikke helt fornøyd med bordkorkeren, da korkene blir festet bittelitt skeivt, meg etter å ha utført et par tester med undertrykk har er jeg ganske sikker på at de likevell er tette. Flaskene ble plassert i gjæringskar og en plastkasse med lokk for å beskytte mot eventuelle flaskebomber.

Ferdig øl
Etter fire lange uker var endelig ølen ferdig! Det ble tatt mange smaksprøver etter hvert, og ølen ble egentlig bare bedre. Det som endret seg mest fra flasking til ferdig øl var naturlignok mengden kullsyre, men også smaken endret seg litt. Den har kanskje blitt litt mindre søt og fruktig. Noe jeg har lagt merke til etter hvert som jeg har fått ned en del liter, er en liten, men markant, alkoholsmak/følelse. Dette er etter hva jeg har forstått fuselalkoholer, og kommer muligens av en noe høy gjæringstemperatur og eventuelt pichtemperatur i starten. Det blir spennende å sammenligne dette med mitt pågående brygg, som ble gjæret og pitchet ved en del lavere temperatur.

Til tross for dette ser jeg på mitt første brygg som en knallsuksess, og resultatet var over all forventing. Jeg håper samtidig at mine neste brygg blir enda bedre. Og siste men ikke minst, tusen takk for all responsen som jeg har fått!

Resultat
Mengde: 26 liter
OG: 1,062
SG (12 dager): 1,012
FG (14 dager): 1,012
 
Sist redigert:
Dette var veldig nyttig og god lesing for oss andre som også er ny i gamet. Høres ut som det blir suksess!
 
Bra at du syns det! Men husk at dette er mitt første brygg, så alt kan sannsynligvis bli gjort bedre og enklere. :)
 
Ser ut til at du har hatt en ganske knirkefri første bryggedag. Et par ting jeg legger merke til:
-Hvis du ikke allerede har funnet en kalkulator for å regne ut temperatur før tilsetting av malt kan du bruke denne: http://www.brewheads.com/strike.php
Jeg setter "Thermal Loss of Vessel" til 0 siden jeg varmer i samme kar som jeg mesker i. Har fungert utmerket for mitt oppsett.
-Vet ikke hva slags kobling det er på kjøleslangen din, men hvis du bruker vanlig hageslange kan denne fungere: http://www.clasohlson.com/no/Slangekoblinger/31-1292
Tror den finnes i to diametre. Slangen som går til dusjhodet i dusjen kan også funke. Den bruker ihvertfall jeg.
-Du trenger strengt tatt ikke desinfisere utsiden av gjæringskaret ;)
-Rehydrerte du tørrgjæren? Det fungerer uten, men skal være bedre med. Dessuten er det kjempelett å gjøre.
-8min risting høres veldig bra ut! Mange nybegynnere overser gjerne viktigheten av lang og god risting.

Etter hvert som du blir mer kjent med oppsettet ditt vil også ting gå mye lettere :) (treffe riktig temperatur osv.)
 
Den kalkulatoren så nyttig ut, og jeg skal definitivt prøve den neste gang! Det er en ganske tynn slange, så den overgangen passer ikke, men jeg tror de har en som passer på Biltema, så jeg skal se der neste gang jeg skal forbi. Grunnen til at jeg desinfiserte utsiden av gjæringskaret var at jeg ville desinfisere alle overflater som jeg var i kontakt med, just in case. Jeg rehydrerte ikke tørrgjæren, til tross for at jeg var inne på tanken.

Nå er jeg i hvert fall ganske sikker på at stormgjæringen er i gang, da det bobler i gjærlåsen flere ganger i sekundet. Romtemperaturen i gjæringsrommet er 19 grader, og temperaturen i gjæringsdunken er 23 grader. :)
 
Nå er det snart en uke siden vørteren ble satt til gjæring, og det er fortsatt liv i gjærlåsen med en boble hvert 2-3. sekund. Temperaturen i gjæringsrommet ligger rundt 20-21 grader, mens temperaturen i gjæringsdunken er 21. Planen er å måle SG neste onsdag, og dersom den ikke har forandret seg til fredagen blir det flasking. :)
 
Takk for dette innlegget! Bedre enn den medfølgende bruksanvisningen!
Skal ha mitt første brygg på min BB 30 på søndag, så dette passet ypperlig! :)
 
Jeg skreiv denne rapporten for min egen sel, men det er moro at andre syns den er nyttig. :) Rapporter er viktige slik at man kan reprodusere forsøket, så nå håper jeg virkelig at det blir en suksess!
 
Flott tråd. Det skal bli interessant å høre hvordan resultatet blir. Jeg synes du pitchet på ganske høy temperatur, men det kommer jo litt an på hva slags gjær/øl det er. Hvis det har ligget på 21 grader i gjæringskaret, bør det gå greit. (Jeg er litt spesielt interessert i det der, for jeg har hatt lett for å få fuselstikk på ølet mitt - som kan være et resultat av for høy temperatur under primærgjæringen.)
 
Det er selvfølgelig en mulighet, og jeg burde hatt tålmodighet til å kjøle vørteren enda mer ned. Men om det går galt er det i hvert fall en potensiell feilkilde, og muligens en aktuell faktor som kan undersøkes i en eventuell bacheloroppgave. :)
 
Nå begynner det å nærme seg to uker, og i dag fåretok jeg den første SG-målingen. SG ble målt til ca 1,012. Planen er å fåreta neste måling på fredag, og dersom jeg kan fastslå FG blir det flasking. Det luktet forresten utrolig godt fra gjæringsbøtta, så nå håper jeg virkelig at ølen smaker like godt. :D
 
Nei, i dag holdt jeg meg til lukten, men på fredag blir det smaking! Burde jeg da sette et glass i kjøleskapet, eller får man et godt/bedre inntrykk om den er romtemperert? :)
 
Du må ikke spørre @Miguel om slikt, han slurper øl i seg rett fra gjæringsbøtten!

Det skal jeg love deg! :)

Drikk rett av krana hvis det duger. Du lærer masse av det.

Drikker du det i gjæringstemperatur føler jeg alle nyansene av øl et kommer bedre frem. Som f.eks hvordan malten smaker (spesielt dette), har du tørrhumlet på riktig tidspunkt ifht flasking, hvor lang tid bruker gjæren på å droppe etter FG. Og listen er lang.
 
Tilbake
Topp