Raskt gjæringsforløp av NEPA

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Hei

Brygga en New England pale ale på lørdag, OG 1.047. Meska på 68 grader i en time og utmesk på 77 i 5 min. Satser på noe ala Lervig sin Easy. En leskende og lett sak med to runder tørrhumle.

Til dette ølet brukte jeg Imperial A38 Juice. Da jeg vil ha denne gjæren i "arkivet" satte jeg en stor starter på 3 l og tok vare på en god slant i en labflaske før jeg pitcha resten i vørteren. Med såpass lav OG på vørteren så hadde det nok holdt med bare å pitche gjærpakka direkte men siden jeg ikke hadde lyst til å bedrive gjærvask i etterkant lagde jeg starter. Gjærpakka var også gått ut på dato med noen dager.

Tingen nå er uansett at ølet i skrivende stund holder en SG på 1.017 snaut to døgn etter pitch. Gjæringstemp på 19 grader. Oppskriften oppgir 19 grader i 4 dager, 20 grader i 3 dager og 21 grader de siste 7 dagene. Tørrhumling på dag 7 og 9.
Regner med en FG mellom 1.010 - 1.014.

Jeg tenker at det umulig kan være.noe vits i å la dette ølet stå 14 dager med såpass heftig utgjæring. Hva tenker forumets medlemmer om videre gjæring og tørrhumling i denne situasjonen?
 
La den stå 3 dager etter siste tørrhumling er ihvertfall min erfaring. Med stengt Fermentasaurus og med tilkoblet manometer (stengt spunding ventil) så kan jeg tydelig se at heftig tørrhumling setter i gang etterfermentering / hop creep. Greit å la den gjøre seg ferdig med det i gjæringskaret...
 
Hei

Brygga en New England pale ale på lørdag, OG 1.047. Meska på 68 grader i en time og utmesk på 77 i 5 min. Satser på noe ala Lervig sin Easy. En leskende og lett sak med to runder tørrhumle.

Til dette ølet brukte jeg Imperial A38 Juice. Da jeg vil ha denne gjæren i "arkivet" satte jeg en stor starter på 3 l og tok vare på en god slant i en labflaske før jeg pitcha resten i vørteren. Med såpass lav OG på vørteren så hadde det nok holdt med bare å pitche gjærpakka direkte men siden jeg ikke hadde lyst til å bedrive gjærvask i etterkant lagde jeg starter. Gjærpakka var også gått ut på dato med noen dager.

Tingen nå er uansett at ølet i skrivende stund holder en SG på 1.017 snaut to døgn etter pitch. Gjæringstemp på 19 grader. Oppskriften oppgir 19 grader i 4 dager, 20 grader i 3 dager og 21 grader de siste 7 dagene. Tørrhumling på dag 7 og 9.
Regner med en FG mellom 1.010 - 1.014.

Jeg tenker at det umulig kan være.noe vits i å la dette ølet stå 14 dager med såpass heftig utgjæring. Hva tenker forumets medlemmer om videre gjæring og tørrhumling i denne situasjonen?
Det er vel et ganske vanlig gjæringsforløp for en ale? 30 poeng fortærers fort om du har pitchet mye gjær. Den første humletilsetningen skal vel strengt tatt tilsettes mens det fremdeles er aktiv gjæring, så dag 7 er kanskje litt sent. Om du tørrhumler siste gang på dag 9 kan du sikkert tappe til fat på dag 12.
 
Hei

Brygga en New England pale ale på lørdag, OG 1.047. Meska på 68 grader i en time og utmesk på 77 i 5 min. Satser på noe ala Lervig sin Easy. En leskende og lett sak med to runder tørrhumle.

Til dette ølet brukte jeg Imperial A38 Juice. Da jeg vil ha denne gjæren i "arkivet" satte jeg en stor starter på 3 l og tok vare på en god slant i en labflaske før jeg pitcha resten i vørteren. Med såpass lav OG på vørteren så hadde det nok holdt med bare å pitche gjærpakka direkte men siden jeg ikke hadde lyst til å bedrive gjærvask i etterkant lagde jeg starter. Gjærpakka var også gått ut på dato med noen dager.

Tingen nå er uansett at ølet i skrivende stund holder en SG på 1.017 snaut to døgn etter pitch. Gjæringstemp på 19 grader. Oppskriften oppgir 19 grader i 4 dager, 20 grader i 3 dager og 21 grader de siste 7 dagene. Tørrhumling på dag 7 og 9.
Regner med en FG mellom 1.010 - 1.014.

Jeg tenker at det umulig kan være.noe vits i å la dette ølet stå 14 dager med såpass heftig utgjæring. Hva tenker forumets medlemmer om videre gjæring og tørrhumling i denne situasjonen?

Den første tørrhumlinga må du se til å få hevet oppi med en gang om du vil ha noen biotransformasjonseffekt, som det er vanlig å ville ha i en NEIPA. Men oppskrifta går tydeligvis ikke etter det, så hvis du vil kopiere effekten i oppskriftølet, kan du jo vente, og gjøre som @Holmentoppen foreslår.

Og ja; se opp for hopcreep, som @PetterL nevner.
 
Da tenker jeg at jeg like greit kan kjøre første dose oppi i dag og neste dose på onsdag og gitt stabil SG, fate på lørdag.
 
Den første tørrhumlinga må du se til å få hevet oppi med en gang om du vil ha noen biotransformasjonseffekt, som det er vanlig å ville ha i en NEIPA. Men oppskrifta går tydeligvis ikke etter det, så hvis du vil kopiere effekten i oppskriftølet, kan du jo vente, og gjøre som @Holmentoppen foreslår.

Og ja; se opp for hopcreep, som @PetterL nevner.
Nei, jeg ville ikke ventet til dag 7 med første tilsetning, skrev at den bør tilsettes under aktiv gjæring.
 
Nei, jeg ville ikke ventet til dag 7 med første tilsetning, skrev at den bør tilsettes under aktiv gjæring.

Slurvete lesning, sorry.

Jeg kan se et poeng i å vente til ølet er mer eller mindre utgjæret, og så tørrhumle med to dagers mellomrom. Og så ville jeg ikke latt det gå mer enn 3 dager etter siste humling før jeg tappet, forutsatt at det ikke er kommet i gang humlekryp. På den måten får ikke noe av humla ligge mer enn 5 dager, og det skulle være optimalt.

På den annen side; hvis biotransformasjon ikke er noe poeng, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å humle i flere omganger. Men jeg veit at mange gjør det, på basis av hva jeg mener er litt uklare teorier.
 
Slurvete lesning, sorry.

Jeg kan se et poeng i å vente til ølet er mer eller mindre utgjæret, og så tørrhumle med to dagers mellomrom. Og så ville jeg ikke latt det gå mer enn 3 dager etter siste humling før jeg tappet, forutsatt at det ikke er kommet i gang humlekryp. På den måten får ikke noe av humla ligge mer enn 5 dager, og det skulle være optimalt.

På den annen side; hvis biotransformasjon ikke er noe poeng, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å humle i flere omganger. Men jeg veit at mange gjør det, på basis av hva jeg mener er litt uklare teorier.

Oftest på basis av at "andre" (kjente bryggerier) gjør det. Biotransformasjon skjer uansett, med oljene som er der fra koken, men muligens man kan få annen/større effekt av det med de oljene som ikke er kokt bort. En av grunnene til at jeg favoriserte lav temp hop-stand. Ha klorofyll liggende i dunken i 8-10-12-14 dager har jeg aldri vært fan av. Rotete smaksbilde for en hjemmebrygger, synes jeg selv (Fordi før så var det ikke like tilgjengelig dump-mulighet, som det er nå med tankene), men jeg er ikke glad i å lagre humleølene i evigheter heller "for at det skal bli bra". Gjør man det mister man ofte den lille delikate prikken over i'en, altså ferskheten.
 
Jeg var akkurat nede i øleskapet å tørrhumlet første dose så jeg tilpasser oppskriften til faktisk status.
Må sies at dette er nok den første alen jeg brygger som har fått såpass raust med frisk og rask gjær så oppskriften blir i dette tilfellet mer veiledende.
Spent på hva slags resultat Imperial A38 Juice gir!
 
Enig; humlekryp er litt krise fordi du blir tvunget til å la grønnsakene ligge for lenge.

Jeg synes den oppskrifta jeg får finest humleeffekt av, er Vestkyst, og der tørrhumler jeg ikke før jeg er helt sikker på at gjæringa er nesten ferdig. Så kan det gå 3-5 dager før jeg flasker, ideelt sett. (Originaloppskrifta har 10 dager, men jeg veit ikke om de har holdt fast ved det. Det var jo ellers godt, det ølet - og er.)

Egentlig tror 2 dager greier seg? Det skal ikke være mye du får ut ekstra etter den tida.
 
Jeg var akkurat nede i øleskapet å tørrhumlet første dose så jeg tilpasser oppskriften til faktisk status.
Må sies at dette er nok den første alen jeg brygger som har fått såpass raust med frisk og rask gjær så oppskriften blir i dette tilfellet mer veiledende.
Spent på hva slags resultat Imperial A38 Juice gir!

To dager synes jeg selv blir litt lite. Iallefall ved vanlig dumping av pellets oppi et bøtte. Mangler litt effekt vs noen flere dager. Men dette er med CC og så kaldt hele veien på fat frem til konsumering.

Har også prøvd å knuse pelletsene før jeg har hatt de oppi. I følge noe research så skal jo opptaket gå raskere, virker logisk nok. Men var ikke helt den store bomben de gangene jeg har gjort det og kortet ned til f.eks 2 dager, underwhelming. Sirkulasjon er nok den mest effektive måten å få ut mest på, på kort tid. Men hvor mange hjemmebryggere har sirkulasjon for tørrhumlingen.

Sorry siterte feil. Skulle sitere Finn sinn innlegg over dette innlegget. @Finn Berger
 
Jeg var akkurat nede i øleskapet å tørrhumlet første dose så jeg tilpasser oppskriften til faktisk status.
Må sies at dette er nok den første alen jeg brygger som har fått såpass raust med frisk og rask gjær så oppskriften blir i dette tilfellet mer veiledende.
Spent på hva slags resultat Imperial A38 Juice gir!

Nok en bekreftelse på at gjæren fra Imperial er bra saker.

Har sett flere si at den er lik Wyeast 1318, som er mye brukt i NEIPA. Tror kanskje det er den samme gjæren, dvs. at den har samme opprinnelse. Jeg har brukt 1318 mye. Den gjærer ikke veldig godt ut, siden den ikke eter maltotriose, og gjerne også legger igjen noe uspist maltose. Du får mao. litt restsødme, som NEIPA'en har godt av å få.

Det er en flott gjær til NEIPA.
 
To dager synes jeg selv blir litt lite. Iallefall ved vanlig dumping av pellets oppi et bøtte. Mangler litt effekt vs noen flere dager. Men dette er med CC og så kaldt hele veien på fat frem til konsumering.

Har også prøvd å knuse pelletsene før jeg har hatt de oppi. I følge noe research så skal jo opptaket gå raskere, virker logisk nok. Men var ikke helt den store bomben de gangene jeg har gjort det og kortet ned til f.eks 2 dager, underwhelming. Sirkulasjon er nok den mest effektive måten å få ut mest på, på kort tid. Men hvor mange hjemmebryggere har sirkulasjon for tørrhumlingen.

Sorry siterte feil. Skulle sitere Finn sinn innlegg over dette innlegget. @Finn Berger
Scott Janish er en svært grundig fyr. Han har også kommet med en bok om IPA humling – burde ligge under mange juletrær i år.

Sitat fra bloggen hans: ”Even without agitating your beer during dry hopping, most of the oil extraction is done in just a day.”

Examination of Studies: Hopping Methods and Concepts for Achieving Maximum Hop Aroma and Flavor - Scott Janish

https://amzn.to/2WAxb2o
 
Scott Janish er en svært grundig fyr. Han har også kommet med en bok om IPA humling – burde ligge under mange juletrær i år.

Sitat fra bloggen hans: ”Even without agitating your beer during dry hopping, most of the oil extraction is done in just a day.”

Examination of Studies: Hopping Methods and Concepts for Achieving Maximum Hop Aroma and Flavor - Scott Janish

The New IPA: Scientific Guide to Hop Aroma and Flavor: Scott Janish: 9780578477862: Amazon.com: Books

Jeg vet, har lest noen eksperimenter om hvor fort det skal gå, men hos meg har det aldri stemt. Det har alltid manglet den dype greia når jeg har gjort det på to dager. Se for deg Aass IPA, lett parfymert liksom. Med agitering/sirkulering og pulverisert pellets så skal det gå på noen timer, i følge "the papers".

Ægir tørrhumler i 9 timer, såvidt jeg husker, noe sånt, deromkring. Med sirkulering.
 
Min enkle filosofi er basert på en antakelse om at det ikke skjer så mye tap av vesentlige oljer, eller ekstraksjon av ubehagelige ting (=> grassmak), om jeg lar det gå 5 dager. Antakelig er 7 dager trygt, ut fra hva jeg har opplevd med Vestkyst'ene mine opp gjennom, men jeg prøver å holde meg til 5 dager.

Men jeg er åpen for å slenge i en ekstra dose to dager før tapping.
 
Siden dette ølet nå er ferskt på tapp så kan jeg jo oppdatere litt.
Ølet ble tørrhumla på henholdsvis dag 2 og dag 4 og gikk på fat på dag 7. FG ble nådd på dag 3 og endte opp på 1.013. Ganske midt i blinken for det jeg var ute etter.
Kommer definitivt til å beholde Imperial A38 Juice som husgjær, det var et beist av en gjær Ølet ble forøvrig knallbra hvis man har lov å si det om eget øl, farlig lettdrikkelig humlejuice!
 
Siden dette ølet nå er ferskt på tapp så kan jeg jo oppdatere litt.
Ølet ble tørrhumla på henholdsvis dag 2 og dag 4 og gikk på fat på dag 7. FG ble nådd på dag 3 og endte opp på 1.013. Ganske midt i blinken for det jeg var ute etter.
Kommer definitivt til å beholde Imperial A38 Juice som husgjær, det var et beist av en gjær Ølet ble forøvrig knallbra hvis man har lov å si det om eget øl, farlig lettdrikkelig humlejuice!

Du slår meg med en dag:p.Raskeste NEIPA'en min tok 8 dager før den var på flaske. Wyeast 1318, som så vidt jeg forstår er den samme gjæren.
 
Jeg brukte A38 senest på brut-(NE)IPA-en jeg serverte på Klubbmesterskapet i oktober. Enig i at det er en flott gjær til humlesnop.

Som sagt, jeg leser at den er "den samme" - med alle mulige forbehold om at gjærstammer med samme opphav vil utvikle seg forskjellig - som wyeast1318. Så nå er det bare å sette i gang med produksjon av engelsk bitter;).
 
Tilbake
Topp