Raspberry Pi til brygging

Det er ein kjekk liten sak.   Den krev nok ein del ekstra for å bli brukt til bryggekontrollar.  Sjekk  brewpi.com.   Eg synes for min eigen del at det brukerinterfacet denne og mange slike bryggjekontrollarar har er litt vel 70-tals (ja - eg tar med Speidel sin kontrollar i same slengen) - men det skuldast vel at slikt skal lagast rimelegast mogleg.   Men er ein nøgd med 4 linjer 25 karakterar med grøn tekst så…
 
katla skrev:
Det er ein kjekk liten sak.  Den krev nok ein del ekstra for å bli brukt til bryggekontrollar.  Sjekk  brewpi.com.  Eg synes for min eigen del at det brukerinterfacet denne og mange slike bryggjekontrollarar har er litt vel 70-tals (ja - eg tar med Speidel sin kontrollar i same slengen) - men det skuldast vel at slikt skal lagast rimelegast mogleg.  Men er ein nøgd med 4 linjer 25 karakterar med grøn tekst så…

Du kan vel koble den til en 14" touch screen, for eksempel. Det burde åpne for litt kulere (og bedre) interface :)
 
Tja, det ser vel ut som det er selve kontrollboksen som har en slik 70-talls skjerm. Når du kobler til PC så blir det litt mer moderne. Vil tro det er slik for å holde kostnadene nede.

Synes dette er interessant. Har en PI som jeg benytter som multimedia-spiller, koblet til flatskjermen i stua. Fungerer greit, problemet er at XBMC som jeg kjører på den er drevet av entusiaster, og at disse stort sett kommer fra land som ikke ser behovet for subtitles... Har ei ganske stor filmsamling på serveren, alt med integrert sub, i beste fall kommer disse 10 sekunder forsinket i forhold til filmen.
 
Beant skrev:
Tja, det ser vel ut som det er selve kontrollboksen som har en slik 70-talls skjerm. Når du kobler til PC så blir det litt mer moderne. Vil tro det er slik for å holde kostnadene nede.

Synes dette er interessant. Har en PI som jeg benytter som multimedia-spiller, koblet til flatskjermen i stua. Fungerer greit, problemet er at XBMC som jeg kjører på den er drevet av entusiaster, og at disse stort sett kommer fra land som ikke ser behovet for subtitles... Har ei ganske stor filmsamling på serveren, alt med integrert sub, i beste fall kommer disse 10 sekunder forsinket i forhold til filmen.

Det får du endret i konfigurasjonen, hvis subs kommer etter så er de nok ikke integrerte.
 
borander skrev:
Det får du endret i konfigurasjonen, hvis subs kommer etter så er de nok ikke integrerte.

Er dessverre ikke så enkelt. Det er mpeg .ts -format med DVB subs. Ligger flere tråder på XBMC-forumet med etterlysninger på akkurat dette. Er et ganske vanlig format, dog.
 
For å pense tråden tilbake fra video formater:

Jeg skal også starte opp med r pi baserte greier tenkte jeg. Kommer sikkert til å gå for noe i kombo med arduino, og i tillegg se hva jeg kan få brukt denne til (som sikkert kommer i posten i februar en gang): http://tessel.io/
Til å begynne med tenkte jeg automatisk loggføring av temperaturer (både mesking og gjæring). Og så selvsagt et web interface for å se på grafer og sånn, bare fordi man kan liksom.

På sikt har jeg også noen planer om å mate inn beercalc oppskrift, og få alarmer fortløpende (for temp, humletilsetning osv). Bare fordi det er artig å programmere, egentlig.

Og selvsagt litt fordi... Følge med på kjøleskapet over internett... høres ganske kick ass ut.

Dere andre som har syslet med tanken, hva er planene for bruk?
 
Hadde vært artig med sql logging av temp og web interface.. lack of programming skills, så du må gjerne poste skripta her om du knotter sammen noe.. :)

--
 
Nei. Den funker helt topp. Er innkjørt og tilpasset :)
Mest for nyskjerrighet. Har sansen for slike dipedutter. Vil nok ikke bytte trolleren :)

--
 
Hans Einar skrev:
Hadde vært artig med sql logging av temp og web interface.. lack of programming skills, så du må gjerne poste skripta her om du knotter sammen noe.. :)

Eg har slik logging igang idag og har hatt det i produksjon ei stund no - 24/7.    I praksis testar eg kor driftssikkert dette er og så har eg laga litt HW opplegg rundt temp. sensorar og kobling.     Eg loggar ikkje lokalt på PI men til det miljøet eg har arbeidd mest med dei siste 20 åra   - M$ miljøet med IIS/asp og MS Sql servar og der ligg også mesteparten av koden - som webinterface.   Det eg gjer på PI er heller avgrensa - så langt iallefall (men noko surrar i skallen ).    
 
Kanskje vi sammen kunn laget noen skript til templogging? Kan ikke forstå annnet en at den dingsen er et godt utgangspunkt. Utvide med st1000 funksjonalitet.. voila...

--
 
Så enkelt å styre utgangene!
SSR kan vel henges direkte på disse utgangene siden de er over 3v?

Glemte linken

http://m.youtube.com/watch?v=0i2C3Qagosc
 
Jeg har lekt litt med Raspberry og logger nå gjæringstemperaturer lokalt i en Mysql base med et python script. Planen videre er å lage et pent php interface for å vise disse dataene. Er det noen som har noe slikt allerede så er det gjerne ikke nødvendig for meg å finne opp hjulet på nytt?
 
Jeg bruker denne softwaren. Akkurat denne måler temp ute, men har en lik til gjæring. Har en sensor i en liten skål med vann ved siden av gjæringsspannet. Temp forskjell mellom gjærende vørter og omgivelse temp kommer veldig godt frem. I løpet av gjæringsforløpet så nærmer de seg enannen.
http://80.86.211.147/
Edit. Den logger til mysql så har all historikk.
 
Den var fin, så da bruker jeg den  :skitbra:
Planen videre er å bygge ut websiden slik at jeg kan legge inn info om batchen som er under gjæring og kan se litt kjekk info om det også, som f.eks SG målinger og antall dager gjæret. Det er vel avhengig av at det er mye dårlig vær fremover :)

Hvordan har du gjort det med måling av vørtertemperatur. Har du en sensor i bøtten, i et rør i bøtten, eller festet på utsiden ? DS18B20 Sensoren er jo vantett og skal skal tåle 125 grader, så den burde kunne kokes tenker jeg.
 
Den er festet utpå bøtta isolert med bobleplast og gaffa.
Om du videreutvikler denne er det da mulig å få ta del i det? Interessant å kunne logge batcher etc.

--
 
Tilbake
Topp