Rattventil til CO2 flaske

Er det noen som vet om det går å bytte ut en hendel-ventil på et brannslukningsapparat ti rattventil? Ser Coop har billig co2 slukkere men de har bare hendelventil.
 
Har du en link til dette tilbudet?

Enig i at det funker greit med hendel. Bruker det selv (nå) på mitt tappeanlegg. Problemet er stigerøret, som gjør at du får ut flytende Co2. Jeg har løst det ved å henge apparatet opp/ned.
 
Beant skrev:
Har du en link til dette tilbudet?

Enig i at det funker greit med hendel. Bruker det selv (nå) på mitt tappeanlegg. Problemet er stigerøret, som gjør at du får ut flytende CO₂. Jeg har løst det ved å henge apparatet opp/ned.
Er det mitt inlegg du reffererer til, så er noha tillerbyen (trondheim) stedet. :)
Billig rask god service :)
Ca 450,- for fjerning av stigerør, trykktesting og fylling av 2 kilo...
 
Beant skrev:
Har du en link til dette tilbudet?

Hvis det var tilbudet på selve slokkeren, har jeg ikke noen link. Var innom Coop OBS Bygg, der det sto 5kg CO₂ apparater til 1090,- riksdaler. Så da tenkte jeg på muligheten for å bruke det første gangen med hendelventilen og apparatet opp-ned, for så å bytte til rattventil når det er tømt hvis det ikke koster skjorta...

Edit: De hadde også 2kg. Er ikke hundre prosent sikker, men mener der var 599 riksdaler for dette.
 
Har beholdere med både kran og hendel. På 5 kiloen har jeg kran og den er ombygget, mens på mine 2stk. 2 kilos har jeg hendel og stigerør intakt. Det er riktig at du får ut flytende CO₂ med full åpning og hendel, men med regulator påskrudd (mottrykk) og moderat gjennomstrømming går CO₂ over til gass før den når regulatoren.

Hadde tidligere 2 kiloen hengende opp/ned i kegeratoren, men nå står den rett vei på gulvet. Slik har jeg brukt den i over ett år, og har overhodet ikke hatt noen problemer med dette enten det er fat som skal karboneres eller som bruk til tapping.

Min erfaring er altså at det er unødvendig å fjerne stigerør så lenge en regulator er påskrudd til normalt hjemmebrygger bruk, men folk må jo få gjøre som de vil  :)
 
Var nå Coop-tilbudet jeg tenkte på  ;)

Ser ut som en god pris det, da. Mulig du kan få det billigere ved å få ombygd og testet/oppfylt ei gammel flaske, men slett ikke ille pris dette.

Kanskje det er flere som er interessert, så greit med litt mere info om hvorvidt det er over hele landet, eller bare lokalt. Finner det ikke på Coop sine sider, derfor jeg spurte om link  :yes:

Ang. opp/ned eller ikke så har det vel litt å si med oppsett o.l om hvorvidt det er nødvendig å gjøre det. Jeg fyller fra flaska og til et rør, så til regulatoren og ut til fatene. Jeg har ei lita flaske på 100-200g som jeg benytter som "flyttbar" flaske. Den kan ikke ligge, da får jeg flytende Co2 ut i ventilen. Man gjør sine erfaringer, for å si det sånn  :brygging:
 
Prislappen på hylla var IKKE gul, slik den pleier å være når det er tilbud. Den var hvit, noe som i mitt hode i alle fall tilsier at det er Coop OBS Bygg's normale utsalgspris. Men hodet mitt har tatt feil før....  :besserwisser:
 
Dette var interessant, jeg trodde ombygging måtte til. 
Jeg kan godt leve med å se flaska opp ned om jeg sparer mange grunker  :skitbra:
(selv om jeg har noen issues med symmetri  :roedme: )
 
Jeg bruker sodastreamflaske m/trykkregulator  som "brukstank". Har satt inn et måleuttak mellom regulatoren og høytrykksmanometeret. Har tilsvarende kobling på slangen til co2-slukkeren. Når sodastream-flasken er tom så skrur jeg av manometeret og kobler til slangen. Trykker så ned hendelen på slukkeren og fyller sodastreamflasken på et blunk.

Mvh

35 VRM
 
35 VRM skrev:
Jeg bruker sodastreamflaske m/trykkregulator  som "brukstank". Har satt inn et måleuttak mellom regulatoren og høytrykksmanometeret. Har tilsvarende kobling på slangen til CO₂-slukkeren. Når sodastream-flasken er tom så skrur jeg av manometeret og kobler til slangen. Trykker så ned hendelen på slukkeren og fyller sodastreamflasken på et blunk.

Mvh

35 VRM
Ville vært interessant å se noen bilder av disse bitene, evnt link  :)
 
Så i dag 5kg,s flaske på Bauhaus til 900ognoe, og 2 kg til 600ognoe. Noen som vet om de kan brukes?

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2
 
3e5uqy7y.jpg
 
Tim skrev:
Så i dag 5kg,s flaske på Bauhaus til 900ognoe, og 2 kg til 600ognoe. Noen som vet om de kan brukes?
Begge kan brukes!

Du skrur av slangen og kobler regulator direkte på flasken. Som jeg har sagt tidligere, jeg tar meg ikke bryet med å tømme flasken, skru av stigerøret for så å fylle den igjen før bruk. Men så har jeg også en regulator med kuleventiler  (2 veis) på sekundærsiden som er stengt når jeg åpner trykk fra flasken.

PS det er (som du helt sikkert vet) et par pulverapparater på bildene dine (1,2 og 4)... har ikke prøvd selv men stiller meg tvilende til om de kan gi noe positivt bidrag til brygget  ;D
 
Har to slike 2 kilos, som jeg har fått gratis med stigerør intakt og et 5 kilos uten stigerør med kran. Kan ennå ikke finne et tilfelle hvor kran har gitt meg noe som helst. Enten trenger jeg CO2 eller så gjør jeg det ikke... Av/På funker det  ;)
 
Tilbake
Topp