• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Reagensrør med skrukork

Hei! Jeg er sykemeldt om dagen og har kost meg i bryggesessig forstand på mange måtet. Har fått brygget to gode brygg på en uke, og har lest en hel del og tenkt ganske mye. Ettet en interresant og informativ artikkel hos homebrewtalk.com(http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Yeast_Slants og lenkene/ søkeordene fra følgende artikkel
Making Plates Slants - German Brewing Techniques) så har jeg funnet ut at det virker ganske overkommerlig, lærerrikt og besparende å ha en en slags gjærbank. Jeg er i grunn helt klar for å sette igang, men merket fort at jeg støtte på problemer med å skaffe reagensrør av glass med skrukork som tålet trykkkoking for sterilisering. Ellers kan jeg nok finne meg agar agar, en pinsett, en gassbrenner osv. Det har såklart ført meg ut på de store nettet, med blandede resultater. Jeg kan foraåvidt finne mengder jeg er interresert i å kjøpe, men ikke til en pris jeg kan leve med. Men jeg ser ut til å finne ok priser hvis jeg bestiller endel flere rør enn jeg selv har behov for. Jeg har lest flere steder at man bør ha 50 til å begynne med, men jeg kan se for meg at man trenger flærre om man ikke har planer om å lagre så mange typer. Derfor har det falt meg inn å tenke på en form for fellesbestilling. Jeg har sett Et tilbud på ca 250 reagensrør i borosilikaglass med skrukorker som tåler trykkkoking. Prisen for omtrent 250 kommer på roughly 150 kr pr femtedel som burde holde for de fleste i første omgang. Er det noen som er interressert? Skulle det være veeeeldig mange kunne jeg eventuelt funnet en leverandør med bedre priser på større bestillinger.
 
Hvem kjøper du fra?
Jeg kjøpe noen reagensrør med skrukork som skulle tåle autoklav fra en selger på e-bay, men det var bare løyn (for korkene sin del, glassene gikk bra).
Enter med å kjøpe 100 vanlige reagensrør fra chiron sammen med 1000(!) celloloseplugger som jeg dekker med aluminiumsfolie før trykkokeren.

Jeg har ikke brukt noe av gjærbanken enda, men tatt vare på den ferskgjæren jeg har brukt de siste månedene.
Det har iallefall fungert bra.
 
Jonasgab skrev:
Selgeren og annonsen finn,er man her. http://www.ebay.com/itm/New-case-of...ps=63&clkid=8791952886492467502#ht_500wt_689
Knut andre, har du tette korker til rørene dine?

Cellulosepluggene puster, og slipper ut damp, slik at man kan autoklavere glassene med pluggen i, men holder ellers ganske tett.
Mulig det større fare for uttørking, men med aluminiumsfolie over, og oppbevaring i kjøleskap tror jeg det er greit.

Glassene du har linket til ligner dem jeg kjøpte først (samme form iallefall), men jeg vet ikke om materialet korkene er laget av er et annet slik at de tåler autoklav bedre enn de jeg kjøpte, får håpe det.
(Jeg ville spurt selgeren eksplisitt om du ikke har gjort det.)
 
Knut André skrev:
Jonasgab skrev:
Selgeren og annonsen finn,er man her. http://www.ebay.com/itm/New-case-of...ps=63&clkid=8791952886492467502#ht_500wt_689
Knut andre, har du tette korker til rørene dine?

Cellulosepluggene puster, og slipper ut damp, slik at man kan autoklavere glassene med pluggen i, men holder ellers ganske tett.
Mulig det større fare for uttørking, men med aluminiumsfolie over, og oppbevaring i kjøleskap tror jeg det er greit.

Glassene du har linket til ligner dem jeg kjøpte først (samme form iallefall), men jeg vet ikke om materialet korkene er laget av er et annet slik at de tåler autoklav bedre enn de jeg kjøpte, får håpe det.
(Jeg ville spurt selgeren eksplisitt om du ikke har gjort det.)

Det var lurt, da sender jeg en epost.
 
Da fikk jeg en bekreftende og beroligende melding om at både lokk og reagensrørene tåler autoenklave mange mange ganger. Derfot klinte jeg til, og har et drøss med reagensrør på vei i posten. Fikk kjøpt litt småtterier som jeg også trenger. Det som gjensyår er da agar og en romslig trykkkoker. Jeg tenkte å begynne med å lagre noen gjærstammet fra whitelabsrør før jeg prøver meg på noe eksperiemtelt.
 
Siden du har bestilt, tar jeg gjerne en femtedel av dem (ca 50 stk).
Send pm om pris når du får den reelle kostnaden ;)
 
magne1972 skrev:
Siden du har bestilt, tar jeg gjerne en femtedel av dem (ca 50 stk).
Send pm om pris når du får den reelle kostnaden ;)

Yes, den er god! Gir beskjed så fort jeg har det i hus. Holder du til i eller rundt Oslo kan du kanskje snike deg unna frakt også. Det kommer på omtrent 140 før det evt blir stoppet i tollen og lagt på noen prosenter i moms
 
Jeg kan også være interessert i å kjøpe noen av deg hvis du ender opp med noen til overs. 10 kanskje?

Det er ikke nødvendig å kjøpe agar, gelantin fungerer fint. Har selv brukt det til slants. Da tilsatte jeg bare noen gelantinplater rett i vørteren under kokingen.
 
Tilbake
Topp