RED X oppskrift

Hei,
Jeg tenker å sette en red ale med kun RED X som malt, single hop EKG og english ale gjær. Noen som har erfaringer eller kommentarer til dette brygget? Jeg har enda ikke bestemt meg for hele prosessen og hvor mye humle som skal benyttes men med ca 75% effektivitet tenker jeg meg 5kg malt, meske i 60 min. Tilsette 40 gram bitterhumle, aroma humle 20 gram på 10 min og 10 gram på 0 min.

Kommentarer og tanker rundt dette mottas med glede. Trenger jeg f.eks noe til skumfastheten? Crystal malt?
 
Jeg har hatt planer om å brygge en SMaSH med Red X selv, men har ikke blitt noe av riktig ennå. MEN dersom du er ute etter en skikkelig rødfarge, så har jeg fra verdensveven fått med meg at du bør gå for 100% Red X og en OG på ca. 1050. Prøv å få ølet så klart som mulig.
 
Hei,
Jeg tenker å sette en red ale med kun RED X som malt, single hop EKG og english ale gjær. Noen som har erfaringer eller kommentarer til dette brygget? Jeg har enda ikke bestemt meg for hele prosessen og hvor mye humle som skal benyttes men med ca 75% effektivitet tenker jeg meg 5kg malt, meske i 60 min. Tilsette 40 gram bitterhumle, aroma humle 20 gram på 10 min og 10 gram på 0 min.

Kommentarer og tanker rundt dette mottas med glede. Trenger jeg f.eks noe til skumfastheten? Crystal malt?

Har også hatt planer om å prøve RED X, men har ikke blitt noe av.
Jeg jubler om du gjør som @bryggebjønn sier og kjører 100% RED X og deretter forteller og viser om resultatet ble bra (så slipper jeg å teste det :D)
 
Siden jeg har 12 kg med RED X liggende kunne jeg gjerne tenkt meg en oppdatering :) lurer på å prøve meg med Woody og Pasific Gem ? Andre forslag ?
 
Vi brygget et SMaSH med Red X og Cascade før jul som vi hadde med til Publikumsfavoritt. Vi er veldig fornøyd med resultatet :)
 
50L

Totalt 450gram cascade

12kg RedX
Mesket:
62 grader 20min
71 grader 20min
77 grader 5min


Bitret til 60IBU vi brukte 70 gram
230 gram på 10min
150gram tørrhumlet etter stormgjæring

Gjæret med WLP001 California Ale
 
10450767_972128809481990_8255923507557205233_n.jpg

Den i midten såklart ;)
 
Skal lage noe rødt snart her og, er det flere malt typer som gir fin rødfarge?

Synes Special B kan gi en fin rødfarge. Bildene er av min arrogant-bastard-kopi med 90 % pale malt, 10% special B, OG 1,072. Henholdsvis blodfersk og etter et halvår på fat:

2014-04-08 22.10.13.jpg 2014-10-14 23.06.30.jpg
 
Mener jeg har lest en plass at dersom man bruker kun Red X og har en OG på over 50, så vil det ikke bli like fin rødfarge, at man da bør spe på med pilsnermalt eller no slikt. Finner ikke igjen referansen, er det andre som vet no om dette?
 
Tilbake
Topp