Refractometer, MoreBeer excel og Beersmith

Roger

 
Heisan.

Jeg kjøpte meg et Refractometer fra MoreBeer for en stund siden etter at vi hadde en diskusjon her på Forumet. J... så mye snasent man klan anskaffe i denne hobbyen også.

Jeg har nå en periode benyttet meg av refractometeret sammen med det nevnte excelarket som ligger på siden deres for nedlasting. Dette har jeg vært rimelig fornøyd med og meteret har vist ved hjelp av excel de forventede verdier. Dette har stemt så bra at jeg etter en tid kuttet ut oechselvekten, den er jo heller ikke veldig nøyaktig. Må justeres med tape på toppen for å vise riktig, men er den da korrekt for alle verdier?

Jeg har derfor i tillegg til Beersmith operert med disse excelarkene, så jeg forsøkte å legge inn linker fra Brew Logen slik at jeg kunne slå opp direkte. Tenkte å sende et forslag på dette til leverandøren. Da oppdaget jeg at Beersmith også har et verktøy for det samme. Kjempenedtur   :cheeky:  store forskjeller i excel og Beersmith.

Oppdaget da en måte å kalibrere refractometerberegningen på, men igjen det krever en oechelsvekt som er kalibrert. Og enda verre den beregner ikke FG ved hjelp av meteret.

Er det noen her som har benyttet denne delen av Beersmith, og igjen hva er vitsen, de samme verdien som beregnes får du jo i Bryggeoppskriften når man legger inn FG.

Er det noen som har skjekket excelarket med virkeligheten, er beregningen "korrekt" ved alkohol tilstede (FG)?

Stoler ikke helt på oechselvekten min. Den viser ikke korrekt ved måling på rent vann!
 
Beregning av alkoholstyrke med refraktometer ser ut til å være enda mer unøyaktig enn med oechslevekt. Se, for eksempel, denne bloggposten fra Sean Terrill:
http://seanterrill.com/2010/07/20/toward-a-better-refractometer-correlation/
 
Jeg har som regel en feilmargin på ca 1.001 mellom excel-arket til MoreBeer og oechslevekt. Dette vil være innenfor nøyaktigheten til oechslevekten og ev. avlesningsfeil på denne og på refraktimeteret. Min erfaring er altså at regnearket til MoreBeer fungerer meget bra.

Det er ikke noe problem om oechslevekten din ikke viser nøyaktig 1.000 i vann på 20 °C. Om den (som min) viser f. eks. 1.002 i vann, trekker du bare fra 0.002 på alle målinger. Dette er mer enn bra nok for vårt bruk. Refraktometeret viser uansett ikke 100 % korrekt det heller, siden det er ment for bruk med vinmost. Sukkersammensetningen er en helt annen (mer enkle sukkertyper), og slik sett vil heller ikke dette måle helt rett. Men i praksis er det bra nok. Selv bruker jeg alltid oechslevekten til målinger av OG og FG, men bruker refraktometeret til målinger underveis i selve bryggingen og i gjæringen (om jeg i det hele tatt gidder å ta målinger da).
 
har brukt begge deler, men har kommet fram til at refractometeret er nøyaktig nok for meg, og holder meg til det nå.
hender jeg kontrolerer det opp med ochlevekta slik for samvittighets skyld, men har kommet frem til at for meg er det enkle det beste.....
 
Da fortsetter jeg med å benytte nyervervelsen- Det er jo så mye enklerer, samt at jeg kaster bort kun et par dråper av vørteren istedet for et helt måleglass.  >:D

Det som var forunderlig var det store avviket som BeerSmith hadde, må ha med korrigeringen å gjøre. Men siden de krever Oechselvekt ved FG, så er det jo ikke noe alternativ. Må jo fortsette med excel.

Tror jeg sender et forslag til BeerSmith, for å få en link eller at de bygger om tool'et.
 
Roger skrev:
Er det noen her som har benyttet denne delen av Beersmith, og igjen hva er vitsen, de samme verdien som beregnes får du jo i Bryggeoppskriften når man legger inn FG.

Mulig jeg misforstår noe her ... skal ta alle forbehold da jeg ennå ikke har brygget et eneste brygg. Men har testet refraktometeret mitt med en testvørter og Beersmith.

Jeg får svært like resultater om jeg bruker excelarket eller verktøyet i beersmith. Men du må selvsagt velge "fermentig worth" i BS dersom du tester på gjærende vørter. Så legge inn OG, og deretter BRIX-avlesningen i refraktometeret. Du bør også bruke kalibreringsfunksjonen før du starter.
 
Får kalibrere ved neste kok for å teste mer.

Valgte "finished beer" og da krevde den Oechselmåling. Det var jo ikke akkurat det jeg ønsket, men OK.
 
Roger skrev:
Får kalibrere ved neste kok for å teste mer.

Valgte "finished beer" og da krevde den Oechselmåling. Det var jo ikke akkurat det jeg ønsket, men OK.
Du skal velge fermenting beer mener jeg(?)
 
Tilbake
Topp