1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Refraktometer kalibrering

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Knut A. Ausland, 16 Sep 2019.

1. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei,

Duger vann i fra springen til å kalibrere refraktometer ? Eller må jeg ta turen til apotek å kjøpe destilert vann ?

2. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Jeg tror forskjellen vil være neglisjerbar og bruker selv vanlig vann fra springen.

3. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

+1
    Har sammenlignet med destillert kontra springvann, og kom fram til ubetydelig forskjell.

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Same.

Men så har man WRI også. Akkurat det har jeg selv aldri fått behovet for å følge opp etter at jeg prøvde litt.

5. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det blir liten forskjell. Faktisk større variasjon om du leser av mot dagslys eller lyspære.

6. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva er forklaringen på det ?

7. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lys med forskjellig bølgelengde gir forskjellig refraktiv indeks. Det jeg mente med kommentaren var at du kan se bort fra forskjellen.

8. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forskjellen på kaldt og lunkent vann er kanskje av større betydning?

9. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

og vann med, eller uten oksygen

10. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vanligvis ikke. Du bruker en så liten dråpe på refraktometeret at temperaturen uansett utlignes til den samme som instrumentet.

11. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vanlig vann og destillert vann løser opp den samme mengden gasser fra lufta.

12. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Masse gode innspill folkens, takk :)

13. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil det ikke være mest riktig å kalibrere med det vannet man faktisk brygger på - om det er springvann eller destillert/RO vann?

AndyHagen og Knut A. Ausland liker dette.
  14. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Godt poeng som jeg ALDRI hadde kommet på selv :)

15. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt på siden av hva jeg i utgangspunktet spurte om, men lurer på en ting til.
    Jeg kjøpte meg et slik refraktometer som har både Brix og Oechsle skala på.
    Jeg brygget en Export nå sist og fikk avlest en O.G på 1.060.
    Er det slik at jeg kan benytte dette refraktometeret til å avlese F.G med også ? Eller må man ta hensyn til alkoholen som er blitt dannet ?

16. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For å lese av FG må man regne om etter avlesning. Når det er alkohol i væsken blir målingen feil. De fleste bryggekalkulatorer og bryggeprogram har en slik funksjon eller kalkulator.
    Personlig synes eg de dessverre avviket litt fra hydrometermålinger hos meg.

17. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tar refraktometer på både OG og FG og ganger differensen ( i Brix) med 0,88 for å få vol% alkohol.

18. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg leser av både O.G og F.G i Oechsle på mitt refraktometer ( 1.060 - 1.010 måler jeg ).
    Må jeg gjøre noe med disse dataene ? Eller er det samme som å lese av samme verdier med et hydrometer ?

19. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ugjæret vørter målinger kan du bruke som de er. Altså underveis i mesking og før du tilsetter gjær.
    Men, når det begynner å gjære og det dannes alkohol, så skjer det noe (andre får forklare det om du trenger og vil) som gjør at den målingen du tar underveis eller til slutt i gjæringen, blir feil.
    Målingen blir mye høyere. Det er ingen problem med å ta en måling og se et tall, men tallet er reelt feil om du kontrollmåler med hydrometer.

20. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, så refraktometer til å måle ugjæret vørter og hydrometer til å måle ferdig gjæret øl ?

erikraude liker dette.

Del denne siden