Refraktometer

Jeg ser at det er forskjell på refraktometrene, men kan man bruke alle til å måle SG i vørteren eller må man ha den spesifikke.
Kanskje et dumt spørsmål, men spør likevel.....
Har tenkt til å kjøpe et for å måle SG i vørteren ved mesking, vis noen lurer og alle brygge butikkene er utsolgt for den som jeg ser måler SG.
 
Vanligste skalaen for refraktometer er brix, men det er ingen sak å regne om til øschle. Du trenger bare Beersmith eller et regneark.
 
refractometer er egentlig samme verktøyet som bilverksteder bruker til å måle frostvesken med :)
Forskjellen ligger i oppmerkingen av skalaen.
Man kan bruke ethvert refractometer, men et med brix er nok enklest med tanke på omregninger :)
ATC betyr automatic temperature correction, og betyr at refractometeret viser riktig uavhengig av væskens temperatur (egenerfaring tilsier at dette funker så som så)
for å regne om brix til "vanlig" avlesning brukes som nevnt beersmith, eller andre software/excel-løsninger.
Husk at ved avlesning av gjærende vørter/alkoholholdig væske blir avlesningen feil, og må korrigeres for ved hjelp av de samme verktøyene :)
Refractometer er en fryd :)
 
magne1972 skrev:
refractometer er egentlig samme verktøyet som bilverksteder bruker til å måle frostvesken med :)
Forskjellen ligger i oppmerkingen av skalaen.
Man kan bruke ethvert refractometer, men et med brix er nok enklest med tanke på omregninger :)
ATC betyr automatic temperature correction, og betyr at refractometeret viser riktig uavhengig av væskens temperatur (egenerfaring tilsier at dette funker så som så)
for å regne om brix til "vanlig" avlesning brukes som nevnt Beersmith, eller andre software/excel-løsninger.
Husk at ved avlesning av gjærende vørter/alkoholholdig væske blir avlesningen feil, og må korrigeres for ved hjelp av de samme verktøyene :)
Refractometer er en fryd :)

Hei M.

Har du en grei modell fra f.eks ebay aa anbefale?
 
Jens Kristian skrev:
Det digitale ser veldig bra ut, men dersom du ønsker en rimeligere variant så kan jeg opplyse at jeg er meget fornøyd med dette:
http://www.ebay.com/itm/280934043344?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Jeg får nøyaktige avlesninger, og det viser både Brix og SG direkte.

Den ser jo veldig bra ut og mye rimeligere enn de i bryggebutikkene her i Norge. Har ikke kjøpt noe ennå. Det ser ut som om hver gang jeg skal gå over til all grain, så kommer det noen u-forventende familie utgifter  :cheeky:
Må nok lage en egen spare konto til all grain. Det er jo ikke akkurat billig med brygge utstyr  :biersmile:
 
Tilbake
Topp