Refraktometer

Kan jeg bruke refraktometer til å måle FG? Har iallefall gjort det, og på IPA`en som nå er flasket, kom FG ut på 1039 etter OG på 1070. Håper det er noe veldig galt med målingen, ellers gikk det mye vørter bort til humla, som ikke kom med i gjæringskaret.

Noen erfaringer/svar på dette?
 
Man må bruke en kalkulator for å omregne til riktig gravity når det er kommet alkohol i ølet. Jeg bruker Refrac tool som er en app til iphone/ipad.
 
Evnt. Kan man ta en prøve, koke ut alkoholen og erstatte vesketapet under fordamping med vann tilbake til opprinnelig volum, så skal målingen være korrekt
 
Gjenoppliver denne fosile tråden for å slippe å lage en ny ... :)

Jeg liker å vite hva jeg gjør når jeg brygger, og derfor lurer jeg på hva som er formelen for å regne om BRIX til FG til faktisk FG når ølet er gjæret.
Det vil si, hvilket regnestykke ligger bak f.eks. denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ ?
Det er to måter å gjøre dette på. Den ene er å bruke tabeller for refraktiv index av sukker i vann løsning og tabeller for samme av etanol i vann. Deretter settes det opp en korrelasjon for den kombinerte effekten.
Den andre måten er å lage en kurvetilpasning til målepunkter foretatt i faktiske brygg. Siden forskjellige metoder gir forskjellige svar gir kalkulatorene på nettet forskjellige svar. Men forhåpentlig ikke alt for stor spredning.
 
Evnt. Kan man ta en prøve, koke ut alkoholen og erstatte vesketapet under fordamping med vann tilbake til opprinnelig volum, så skal målingen være korrekt
Funker sikkert, men da kan jeg like gjærne dra fram hydrometeret - sånn i forhold til bruk av tid, stress og øl ...

Du kan starte med å google BRIX WRI.
Mulig jeg er dum (eller lat), men jeg ble ikke klokere av de første søkeresultatene i hver fall :(

Det er to måter å gjøre dette på. Den ene er å bruke tabeller for refraktiv index av sukker i vann løsning og tabeller for samme av etanol i vann. Deretter settes det opp en korrelasjon for den kombinerte effekten.
Den andre måten er å lage en kurvetilpasning til målepunkter foretatt i faktiske brygg. Siden forskjellige metoder gir forskjellige svar gir kalkulatorene på nettet forskjellige svar. Men forhåpentlig ikke alt for stor spredning.
Uffda, dette hørtes avansert ut for en sosialarbeider. Da må da være et litt enklere regnestykke som ligger bak de kalkulatorene???
 
Funker sikkert, men da kan jeg like gjærne dra fram hydrometeret - sånn i forhold til bruk av tid, stress og øl ...


Mulig jeg er dum (eller lat), men jeg ble ikke klokere av de første søkeresultatene i hver fall :(


Uffda, dette hørtes avansert ut for en sosialarbeider. Da må da være et litt enklere regnestykke som ligger bak de kalkulatorene???
Tror ikke det. Men de har jo gjort arbeidet som du på en enkel måte kan benytte deg av med en kalkulator. Hadde det vært enkelt så hadde kanskje kalkulatorer ikke vært nødvendig?
 
Tror ikke det. Men de har jo gjort arbeidet som du på en enkel måte kan benytte deg av med en kalkulator. Hadde det vært enkelt så hadde kanskje kalkulatorer ikke vært nødvendig?
Dette hektet seg visst sammen med feil innlegg. Men du ser sikkert sammenhengen.
 
Jeg ble litt hekta på dette med å gjøre dette i hodet uten beregningskalkulator med mange og lange ligninger. Her er en metode jeg synes fungerer bra.
1 Mål startbrix før gjæring (f.eks Bo=16)
2 Da vet du at målt sluttbrix med refraktometeret aldri kan gå under Bf(min) = Bo/4; Eks Bf(min) = 16/4=4
3 Les sluttbrix Bf (eks Bf=7)
4 Alkoholprosent er ABV= (Bo-Bf)x(1,0 - 1/10 - 2/100) Altså differensen minus 10% og minus 2/100
Eks. (16-7)(1-1/10-2/100) = 9-0,9- 2x0,09=9-0,9-0,18= 7,9%
5 Og fraksjonen utgjæret av den tilgjengelige ekstrakten er U= (Bo-Bf)/((Bo-Bf(min))=(16-7)/(16-4)=9/12=0,75 altså er 75% av den originale ekstrakten gjæret ut.
Du får teste det ut og se om det stemmer. På meg virker det nøyaktig nok for mitt formål som er å følge utgjæringen underveis og estimere sluttstyrken i brygget.
 
Sist redigert:
Jeg ble litt hekta på dette med å gjøre dette i hodet uten beregningskalkulator med mange og lange ligninger. Her er en metode jeg synes fungerer bra.
1 Mål startbrix før gjæring (f.eks Bo=16)
2 Da vet du at målt sluttbrix med refraktometeret aldri kan gå under Bf(min) = Bo/4; Eks Bf(min) = 16/4=4
3 Les sluttbrix Bf (eks Bf=7)
4 Alkoholprosent er ABV= (Bo-Bf)x(1,0 - 1/10 - 2/100) Altså differensen minus 10% og minus 2/100
Eks. (16-7)(1-1/10-2/100) = 7 -0,7 - 2x0,07 =7-0,7-0,14 = 6,1
5 Og fraksjonen utgjæret av den tilgjengelige ekstrakten er U= (Bo-Bf)/((Bo-Bf(min))=(16-7)/(16-4)=7/12=0,58 altså er 58% av den originale ekstrakten gjæret ut.
Du får teste det ut og se om det stemmer. På meg virker det nøyaktig nok for mitt formål som er å følge utgjæringen underveis og estimere sluttstyrken i brygget.
Oi, dette var imponerende!
 
Jeg har fått litt tyn av en Sean Terrill som mener han har utviklet den mest oppdaterte kalkulatoren basert på Brix. Brewers Friend bruker visstnok den. Den viser noe lavere abv enn alle andre kalkulatorer på nettet basert på brix målinger. Og den viser at abv ikke bare er proporsjonal med differensen mellom startbrix og sluttbrix (men han klarte ikke å forklare meg årsaken til det). Uansett var metoden over kun ment å være et enkelt overslag uansett og gi et begrep om utgjæringen underveis.
 
Jo. Men hensikten var jo å få det over på Brix målinger da. Og uten bruk av kalkulatorer på nettet. Noen forslag?
 
Sitter og lurer litt på dette jeg også... Bruker denne linken https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ . Men lurer på hvilken verdi jeg skal sette inn for "Wort Correction Factor". Ser det står "1" skrevet inn i utgangspunktet. Er det den verdien som skal brukes, eller hva menes med denne faktoren egentlig?

Har en pils som hadde Brix på 12,5 og har nå gått ned til ca 6. Om en bruker denne faktoren på 1, indikerer det en FG på 1011, hvilket kan stemme da det egentlig skal ned på 1009 og tror det kan gjære litt til...
 
Vel... med min "hoderegnemetode" blir det 6,5-0,65-0,13=5,7%

Og utgjæringa på ekstraktet er:

6,5/(12,5-12,5/4)=6,5/9,4=69%

Og det opprinnelige ekstraktet er på
12,5x10 +5%=125+6=131 g/L
 
Kalkulatoren på Brewers Friend (Sean Terill) viser 5,3 %. Sean vil sikkert anbefale en korreksjonsfaktor litt høyere enn 1,0 og da blir det en tidel eller to lavere abv. Andre kalkulatorer vil gi litt høyere enn 5,3.
 
Tilbake
Topp