Refraktometer

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Jeg har eit refraktometer som jeg bestillte fra ebay for noen år siden..Jeg kan måle brix og SG Wort med det. Sg går opp til 1.120 og Brix går opp til 32.Har kalibrert det så det står korrekt.Men når jeg brygger og tar målinger uderveis så har jeg hatt inntrykk av at ting forandrer seg opp og ned underveis.Det vil si at når jeg koker vørteren og tar ei måling,får jeg Fks Sg1.052.Og tror at jeg har nådd det som jeg skulle.Men når vørteren er avkjølt.så kan jeg få ei måling på Sg1.047?Så i dag har jeg testet når jeg brygget..Og som jeg mistenkte så fikk jeg noen rare målinger.Jeg hentet opp vørter 4 ganger i løpet av 1,5min. Og tok 4 forskjellige målinger.Det gikk opp og ned Sg1.047 Sg1.042. Sg1.044. Sg1.052. Noen som har hatt lignende problemer.Er disse refraktometrene på fks ebay av så dårlig kvalitet at dei er for upålitelige?Er det noen som har anbefalinger til hvilke typer/merker ein bør gå for?
 
Ingen direkte anbefalinger her, men muligens et tips: Jeg kalibrerer refraktometeret hver gang før bruk, da jeg tidligere også registrerte noe rare målinger gjennombryggedagen. Etter jeg begynte med dette ble alt så meget bedre ;)
 
Jeg har et som jeg kjøpte på Bryggselv - antakelig det som de fleste som har et, har. Jeg bruker det ikke, for jeg har opplevd det samme; at målingene varierer ganske mye, selv om jeg passer på å gjøre ting riktig. Så jeg tør ganske enkelt ikke stole på det; jeg må uansett sjekke med hydrometeret, og da blir det jo nokså poengløst å bruke det.

Dessuten er det ikke mye styr å sjekke med hydrometeret når du har pc'n med temperaturjusteringskalkulator fra brewersfriend ved siden av.
 
Jeg har også hatt litt rare målinger. Jeg tror det har vært relatert til urenheter, f eks kornskall, som gjør at "plastlokket" ikke legger seg helt nedpå "plata". Da er ofte "streken" man ser mer diffus enn vanlig.

Ellers synes jeg at temperatur en del å si, selv om det kun er en liten varm dråpe på ett kaldt instrument. Litt skeptisk, uten annen grunn enn magefølelsen, til at disse 25$ instrumentene gjør en bra temperaturkorrigering.

Burde dra det frem en kveld og prøve/teste med vann i forskjellige temperaturer, evnt sukkervann. Da kan man kontrollere SG og temperatur bra og samtidig måle uten partikler. Funker det bra da, er det graps som ødelegger på bryggedagen.
 
Det miguel sier, ikke dypp eller la mengder med varm vørter renne på refraktometeret. Det gjør at du kan få 2-5 oechslers feil lesning.

Varme utvider, kulde krymper, alkohol tynner. :) greie forbehold å ta om måling med refeaktometer.

Har selv ebay refraktometer til 180,- funker knall, likt med det på bryggebutikken, litt tøv om du lar det stå i forskjellig temp. Men alltid rett ifh sammenligning mes både annet refraktometer og hydrometer.
 
På mine siste brygg tok jeg ut en liten slant på en ren skål først, lot den stå et minutt eller to, og da er allerede temp nede i romtemperatur (ca.). Så brukte jeg en liten pipette og la på et par dråper på plata på refraktometeret. Men jeg sjekker og nullstiller også alltid med batterivann først. Hvorvidt det har noe å si i forhold til test med vann fra springen vet jeg ikke.
 
Venter dere en stund før dere måler av slik at temperaturen jevner seg ut?
Jeg kjøpe en pose med 100 stk små (2-3 ml) engangspipetter på Aliexpress til 30 kroner eller så. Jeg tar opp en prøve i en slik og lar den ligge ett minutt eller to på benken før jeg måler. Har man det travelt kan man snu den og dyppe den i ett glass kaldt vann.
 
Jeg kjøpe en pose med 100 stk små (2-3 ml) engangspipetter på Aliexpress til 30 kroner eller så. Jeg tar opp en prøve i en slik og lar den ligge ett minutt eller to på benken før jeg måler. Har man det travelt kan man snu den og dyppe den i ett glass kaldt vann.
Det var smart. ;)
 
Jeg har også hatt litt rare målinger. Jeg tror det har vært relatert til urenheter, f eks kornskall, som gjør at "plastlokket" ikke legger seg helt nedpå "plata". Da er ofte "streken" man ser mer diffus enn vanlig.

Ellers synes jeg at temperatur en del å si, selv om det kun er en liten varm dråpe på ett kaldt instrument. Litt skeptisk, uten annen grunn enn magefølelsen, til at disse 25$ instrumentene gjør en bra temperaturkorrigering.

Burde dra det frem en kveld og prøve/teste med vann i forskjellige temperaturer, evnt sukkervann. Da kan man kontrollere SG og temperatur bra og samtidig måle uten partikler. Funker det bra da, er det graps som ødelegger på bryggedagen.

Ja det hadde vert lurt og gjøre det og prøve og sjekke om det holder seg..en må vel passe på og blande det godt ut..Sukkeret legger seg vel på bunnen,og da er det vel muligheter for og få like rare målinger på det ..
 
Det miguel sier, ikke dypp eller la mengder med varm vørter renne på refraktometeret. Det gjør at du kan få 2-5 oechslers feil lesning.

Varme utvider, kulde krymper, alkohol tynner. :) greie forbehold å ta om måling med refeaktometer.

Har selv ebay refraktometer til 180,- funker knall, likt med det på bryggebutikken, litt tøv om du lar det stå i forskjellig temp. Men alltid rett ifh sammenligning mes både annet refraktometer og hydrometer.

Det er sansynligvis det samme refraktometeret jeg har..Det ligger på samme område hele tiden..Men skulle tro at temperatur ikke hadde så mye og si.Det er jo bare eit par dråper som kommer på,og de blir kjølt ned fort når de kommer på refraktometeret.Men det ligger på samme rom som jeg brygger.Så det kan ver at temperaturen i rommet skifter litt og da får ein forskjellige målinger.
 
Har selv opplevd at SG kan variere litt.
Jeg tror det beror på ujevn fordeling av sukker i laken.
Rører derfor forsiktig (husk starsan) i vørter for jevn fordeling av sukker før test tas.
Tror derfor refraktometer ikke er feilkilden for dine variasjoner.
 
Blir det ujevne målinger til tross for at den blir kalibrert (med vann) før hver gang dere måler?
Jeg mener å ha lest et sted at man ikke kan måle sukkermengde i vørter med refraktometer etter at gjæren har blitt tilsatt. Da må man bruke hydrometer?
Eller kan man det men må bruke en omregner?
 
Tror du kun kan bruke refraktometer før gjæring..Etter gjæring må ein bruke hydrometer.Men når eg måler så koker vøreteren..Og då blir vel sukkeret fordelt jevnt ut rundt om i karet??Ha starsan i vørteren under koking??Eg renser alt utstyret i starsan før eg setter til gjæring.
 
Tilbake
Topp