Regne ut volum i Speidel

Etter å ha målt høyde og radius i Speidel 50l har jeg prøvd å regne ut volum som best jeg kan.

Høyde 560mm
Radius 220mm

Når da Volum er lik V = pi x r2 x h skulle totalt volum for Speidel 50l være 3,14*22*22*56 = 85106,56 altså 85 liter. Jeg har tatt utgangspunkt i at speideln er på 85 liter er ikke sikkert dette stemmer, med varmeelementer etc i bunn.

For å finne antall liter vørter i Speideln måler jeg høyden fra kanten av Speideln til vørtern. Med for eskempel 15 cm som jeg har i dag, blir det:

3,14*22*22*15 =22796,4. Med 85000-22796 = 62203,6. Altså 62,2 liter.

Denne målingen er jo ikke 100 nøyaktig, men den er greit nok for meg. Noen millimeter avvik kan jeg leve med.

Har lagt dette inn i excel så er det fort gjort å regne ut vørtermengde når det trengs.

Tom
 
Det stemmer.

Det er forsåvidt bare pre-boil volum jeg er interessert i med tanke på pre-boil OG og utbytte.

Som regel er temperaturen 78 grader nå jeg gjør målingen, og da tenker jeg at evt volumøkning pga temperatur er neglisjerbar.

Tom
 
Dahlberg skrev:
Som regel er temperaturen 78 grader nå jeg gjør målingen, og da tenker jeg at evt volumøkning pga temperatur er neglisjerbar.

Volumøkningen til vann fra 4 °C til 78 °C er ca. 3%. Litt mye til å neglisjere synes jeg ;)

Edit: men hvis du mener volumøkningen fra 78 °C til 100 °C så kan det vel kanskje neglisjeres.
 
Bjarte H skrev:
Dahlberg skrev:
Som regel er temperaturen 78 grader nå jeg gjør målingen, og da tenker jeg at evt volumøkning pga temperatur er neglisjerbar.

Volumøkningen til vann fra 4 °C til 78 °C er ca. 3%. Litt mye til å neglisjere synes jeg ;)

Edit: men hvis du mener volumøkningen fra 78 °C til 100 °C så kan det vel kanskje neglisjeres.

Faktisk, for å være helt riktig så øker volumen med 1,5 prosent til fra 78 til 99 C
Total økning fra 4 til 100 grader er på Over 4 prosent (4,25 eller noe).
På 50 liter vann utgjør dette litt over 2 liter.
Du kan selv regne ut i excel arket ditt hvor mye cm dette er i kjelen din og da skal du se at dette er mer en noe mm som kan neglisjeres :).

Hvor viktig alt dette er i praksis kan man selv bestemme.
Viktigst at det blir godt øl :)
 
Utfordringen i den utregningen er at det meste skjer i høyden og at det som ikke skjer i den rettningen avhenger av utvidelsen til stålet i kjelens sider.
 
StoreMy skrev:
Utfordringen i den utregningen er at det meste skjer i høyden og at det som ikke skjer i den rettningen avhenger av utvidelsen til stålet i kjelens sider.
Pluss at du skal ha plass til maltrør, malt og alt det andre jeg ikke vet om speidel... ;)
 
Tilbake
Topp