Regulator fra Biltema - brukbar?

Biltema selger noe de kaller reduksjonsventil, artikkel nr. 17-4578 (side 222 i katalogen). Beskrivelsen lyder:

Reduksjonsventiler
For regulering av strømming av beskyttelsesgass for TIG- og MIG/MAG-sveiser. Gir en stabil og jevn gasstrøm. For argon og blandgass. Maks. arbeidstrykk inn: 200 bar, ut: 4 bar. Innstilling sikkerhetsventil: 8 bar. Maks. gjennomstrømning: 12 l/min.

Er det  noen som kan si om denne er brukbar som CO2-regulator i et fatølanlegg? Prisen virker i hvert fall ganske hyggelig (kr. 399).

Regulatoren er brukbar, men den kan være oppgitt i flow og ikke i trykk som vi er interedert i, men det er uansett en trykkregulator ( flow kommer av at det er et vist trykk)  De jeg har sett av disse er at det er oppgitt et makstrykk på "flowmeteret", er det fx. 6 Kgcm2 så vil det midt på skalaen være 3 kg. osv.

Begge klokkene (for ikke å bruke uttrykket manometer, det impliserer vel trykkmåler) har i hvert fall skala som viser bar. Den ene fra 0-40, den andre fra 0-315 bar ser det ut til. Og da er den vel bruk-bar, forsåvidt :)

Manometer viser trykk ja, så da er det manometer vi snakker om.  :)
Et 0-40 bar manometer er nok til oksygen og ikke brykbart til vårt formål, men det er stort sett ingen manometer som står på regulatorene, selv bruker jeg et 0-2 bars manometer på Co2 linja.

Hofteskudd(i blinde):
Kan man da ikke, i teorien, hvis man vil, bytte manometer på denne regulatoren til. f.eks en typisk "trykkluftsmanometer" fra Biltema som koster ca 70 spenn. 0-16 bar.. eller et "sveisegassmanometer" 0-6L/min (ca 0-4,5 bar eller noe), det er vel 1/4"-rørgjenger på alle sammen eller? Vet at dette er helt på trynet når man snakker om presisjon i forbindelse med å karbonere øl eller hvis det skal brukes til regulering ved tapping av fat av forskjellig karbonert øl. Men det er jo bare å prøve seg fram..eller? Jeg har selv fancy manometer på flaskene mi, men ser jo(nesten) aldri på dem, jeg vet hvor skruen skal stå..

Karbonering: enten 1 bar i ei uke, eller 3 til 3,5 bar med risting i 0-12 min..(kommer an på øltype seff)

Reklame for Biltema om 5 år: Nå også med biltilbehør!

(Tenker jeg skal (dobbel)parkere glasset og ta kvelden nå.)

Når du gjør det på din måte kan du det, som du sier, du vet hvor skruen skal stå, men det er ikke så enkelt når du er nybegynner, da er det enklere hvis du får nøyaktige og korekte manometer med en gang, så kan du hoppe over prøving og feiling.  :)

Hvis man er ute etter regulator/manometer, prøv så å stikke en tur innom Bevtec på Økern (Oslo). De har mange sånne, og jeg vet om en som dro derfra med regulator/manometer for en billig penge, og da snakker vi et oppsett slik man bruker til øltapping til vanlig.

Jaja, hadde ikke tid til å bestille ting og tang fra nett. Kjøpte to Corneliusfat på nm, og måtte ha regulator NÅ...

Vi kjøpte en modell de har på Biltema, 399,-
Men manometeret på ut-siden var veldig ræv, så vi stakk innom TESS og hentet et nytt der som var litt mer oversiktlig. Planen er å hente CO2 via paintballutstyr,noe vi har endel av.

Noen erfaringer jeg skal ta i betraktning? om noen her har gjort det samme, så vil jeg gjerne høste noen erfaringer...

må kjøpe noen overganger for å fåregulatoren på CO2 flaskene før vi får testet detta.

EDIT: Emnet er slått sammen med et annet emne som omhandler samme regulator. Mvh Webmaster

Mener å ha lest at de IKKE passer på standard co2 flasker, Men det er en stund sia.

En måte du kan gjøre det på er å få en brukt slange fra et Co2 apparat. Det burde du få gratis hos alle service steder for brannslukningsapparat. Mutteren fra den slangen kan du ta og bytte med den som er fra regulatoren fra Biltema :yes:

Tilbake
Topp