Regulering, Caso pro 3500

Forvirret

Norbrygg-medlem

Vet det er flere som bruker en slik. Får problem med den jeg har på lav effekt med liten kjele med litt høyt nivå i den. Videoen viser 11 liters kjele med litt vann og er derfor ikke helt representativ, men den viser hvordan den regulerer nede på effekten "2".
Er dette slik det skal være?

@glennrlie eller andre. Plata fra Ikea, oppfører den seg noe tilsvarende?
 
Opplever du dette under brygging og? Med vørter som kanskje står høyere opp i kjelen?

Ser hva du mener nå, aldri sett det der når jeg har brygget. Ikke sett det med vann heller når jeg har trent på avkok.

Jeg vil faktisk tro at dette ikke er helt fjernt. Jo lavere styrke du koker på jo lengre er intervallene med 0 spenning i plata.

Spørsmålet er om den er slik får du faktisk brygger med det volumet du skal ha?
 
Nei, den går stort sett på maks ved brygging. Fungerer helt greit da på 30-40l i kjelen.

Effekten vises forholdsvis lite med vann. Da jeg kokte en 4 liters starter i samme kjele tidligere i dag
viste det mye mer.
 
Med så lite vann så har du jo stort varmetap fra kjelen.

Og, boblene er mye mer dratsiske i starten da det ofte er mer gasser i vørteren/vann i starten frem til de har blitt drevet ut.

Har satt på en 10L kjele nå med ca 7L vann for å teste.

Setter på full pupp til det koker, og så skrur ned til 2. Vil det bli riktig ifht det du opplever?
 
Nå har jeg testet. Akkurat det samme skjer hos meg og. Som sagt i den andre tråden så har jeg brukt den til kok av vørter i flere år med "riktig" volum, og jeg har aldri lagt merke til det før. Jeg vil si at du ikke bør tro det er noe feil med plata, eller at den er spes "annerledes" med den. Plata er ment for storkjøkken, og de bruker den.

Det du må tenke på er at avkok er ikke det samme som kokeintensitet. Du kan legge på lokket f.eks og få lavt avkok men høy kokeintensitet. Det er en veldig god plate, synes jeg iallefall. Bytter den ikke ut før den dauer, sammen med march'en.
 
Sist redigert:
Nei, normalt ikke. Dette ble første gang oppdaget da casoen måtte brukes på kjøkkenet
julafta i fjor. Men stappe til pinnekjøttet ble det da også, selv om det kokte kraftig over:)
 
Tilbake
Topp