Rehydrere tørrgjær - springvann vs flaskevann?

IM

 
Hei,

Instruksjoner for Nottingham: "Sprinkle the yeast on the surface of 10 times its weight of clean, sterilized (boiled) water at 30-35ºC."

Kan det ha noen fordeler ved å kjøpe flaskevann og bruke dette, istedenfor springvann? I flaskevann er det vel f.eks ikke klor, som det er i springvann (?).

Hvis man kjøper flaskevann, kan man da blande rett i flaskevannet uten å koke det først? Bare varme flasken til romtemperatur+, og så ha det i en steril bolle? For på denne måten å slippe unna koke opp og kjøle ned prosessen? Eller må man alltid koke vann så det er helt sterilt, før man rehydrerer? Uavhengig av om man bruker springvann eller flaskevann? (destillert vann / apotekvann, har jeg skjønt at man skal holde seg unna)

PS! Please ingen diskusjon rundt dette med rehydrering vs bare å pitche tørt :). Har pitchet tørt mange ganger. Har lyst til å rehydrere denne gangen.
 
Ok, springvann. Men dette med koking vs ikke? Står alle steder at man skal koke det opp og kjøle ned, for å sterilisere.

Kan man si at dette ikke gjelder for Norge - pga den gode vannkvaliteten her? Slik at jeg tapper fra krana. Lunker det opp til 30-35 grader og så rehydrerer?
 
Mange her har toppet opp batcher med vann fra springen. Med mindre du har en kran som er bebodd av bakterier eller utrolig dårlig vann trenger du ikke koke.
 
I know. Jeg brygger ekstrakt og partial og topper opp alle mine batcher med vann fra springen. Aldri hatt noe trøbbel med det.

Men har alltid bare pitchet tørrgjær rett i. Aldri rehydrert før. Tenkte jeg skulle prøve det nå.

Men spørsmålet var/er hvorvidt det kan være mer risky å pitche gjæren i direkte kontakt med ukokt vann rett fra springen. Er vel noe klor og greier i vannet vårt, er det ikke?

I gjæringsdunken er det jo tross alt en vørter man pitcher i - ikke bare vann. Var dette jeg mente :). Svaret er kanskje dog det samme?
 
Det er klor ja. Hvor mye varierer, og hvor mye som er skadelig for gjæren aner jeg ikke. Så hvis du vil være helt sikker så kok det. Dette er faktisk noe jeg ikke tenkte på da jeg sa du kan bruke springvann tidligere, klor. Men hadde overrasket meg veldig hvis du får en dårlig batch pga det.
 
Springvann.

Ukokt.

Romtemperatur.

Hvilke mineraler vannet inneholder i mikrogram er relativt lite interessant. :)

Om det er andre nybegynnere som leser denne tråden: Gå videre - ingenting å se her.... :)
 
Tilbake
Topp