Rehydrering av tørrgjær

Når jeg brygger pale ales og ipaèr synes jeg det er veldig enkelt og greit å benytte tørrgjær. Som regel Safale US-05.

Jeg rehydrerer stort sett også.

Ser de fleste anbefaler å rehydrere i ca 15 minutter. Er det bare min erfaring at dette er altfor lite tid? Sist benyttet jeg et stort glass, med ca 2 desiliter vann, til tre pakker US-05. Etter 15 minutter er dette bare en stor klump, der det fortsatt ligger mye tørr gjær omkring. Måtte benytte en rørepinne og "piske" løsningen i 5-6 minutter.

benytter jeg for lite vann? Er glass kanskje ikke en ideell beholder?

Hvordan gjør dere det?
 
bør ha en dl. vann pr pakke tørrgjær på 11.5 gram. Jeg tar et passende rent glass med 2.2 dl. vann og setter i mikroovn til det fosskoker noen minutter. Venter litt og avkjøler i vannbad i vasken til 35 grader. Heller oppi 2 poser tørrgjær (her er jeg usikker på om jeg burde riste inn oksygen i vannet først,velger å la være). Ruller litt på glasset slik at mest mulig gjær får kontakt med vann. Venter 15 minutter og tar et desinfisert termometer og rører rundt, det er nå vanligvis begynt å skumme litt. Venter 15 minutter til, nå er det ofte en god del skum. Rører rundt med termometeret og sørger for at det ikke er mer enn 5 grader avvik på gjær og vørter, heller oppi. Begynner ofte å ploppe i gjærlås etter noen timer avhengig av gjærtype. Skikkelig stormgjæring etter 12-24 timer.
 
Med forbehold om feil-husking så mener jeg å ha lest man bruker 1 dl vann per 10 gram tørrgjær så 3 pakker* 11,5 gram= 34,5 gram= 3,45 dl.

Så det kan være 2 dl blir litt lite ja. Selv har jeg hatt best utblanding når jeg lar gjæren bare ligge på toppen av vannet en stund før jeg vender forsiktig på det for å få blandet det ut. Brukte selv 30 min forrige gang, vet ikke om det blir feil?
 
Jeg bruker alltid 1dl vann pr pakke tørrgjær, uavhengig av om det er Nottingham eller US-05.
Koker opp eksempelvis 2dl i en liten kjele, og setter den i vannbad når den har kokt i noen minutter. Venter til den er omlag 30 grader før jeg har i gjær. Så dypper jeg en gaffel i starsan og rører rundt til så mye som mulig av gjæren har blanda seg.
Jeg gjør alltid dette når vørteren står til kjøling. Etter kjøling kjører jeg en whirlpool og lar den stå en halvtime ekstra. Så gjæren får rehydrert seg i 45 min ca.

Har alltid funka helmax for meg.
 
Er dog litt usikker på hvor viktig det er med temperaturen på vannet før rehydrering så lenge det er innenfor 20-30 grader? Det vil jo ganske fort bli helt likt romtemperatur i så små mengder vann uansett?
 
Tja, vet ikke. Men jeg har aldri hatt sansen for å hoppe rett uti kaldt vann fra badstu edru, og tenker at det er mulig gjæren føler det samme. Tenker da på pitch. Ved rehydrering start er det nok gunstig med 30-35 grader for at gjærcellene skal få optimale forhold. Følg den enkeltes gjærstamme anbefalinger fra levarandør er nok et trygt råd. Vi snakker nå optimalisering, mange har vel laget godt øl ved å strø tørrgjær rett i tanken uten rehydrering.
 
Tja, vet ikke. Men jeg har aldri hatt sansen for å hoppe rett uti kaldt vann fra badstu edru, og tenker at det er mulig gjæren føler det samme. Tenker da på pitch. Ved rehydrering start er det nok gunstig med 30-35 grader for at gjærcellene skal få optimale forhold. Følg den enkeltes gjærstamme anbefalinger fra levarandør er nok et trygt råd. Vi snakker nå optimalisering, mange har vel laget godt øl ved å strø tørrgjær rett i tanken uten rehydrering.

Ja vi gjør jo det. Blir litt personlig preferanse hvor langt man vil "dra det" i søk på perfeksjon ;)
 
Søk så vil du finne. Overlevelsegrad ved rehydrering av tørrgjær ved ulike temperaturer er diskutert tidligere.
Kanskje noen husker hva tråd(ene) heter.
 
Søk så vil du finne. Overlevelsegrad ved rehydrering av tørrgjær ved ulike temperaturer er diskutert tidligere.
Kanskje noen husker hva tråd(ene) heter.
Har sjekket med dokumentasjon hos Fermentis, et strålende lite dokument http://www.fermentis.com/author/sophie/
Korrigert rehydrerings prosedyren min med litt lavere temp. og ser at jeg kan stresse ned og la den rehydrerte gjæren stå mye lenger før pitching.
 
Liten ting jeg lurer på her la oss si vi har 50 l øl 2 x 25 l sett,en pose gjær pr 25 l sett.
Hvordan fordeles da dette i 2 dunker a 25 liter.?? Halve i vær feks???
 
Tilbake
Topp