Rengjøring av flasker er et slit

Bryggingen er bare kos, det er sånn delevis tappingen også, men rengjøringen av flaskene utfordrer interessen.

Jeg bruker tre kar, et med såpevann, et med rent vann og et med klorvann/starsan e.l. Først går flaskene i såpevannet hvor de ligger noen minutter før de får en omgang med børsten, så skylles de i det rene vannet og blir lagt i klor e.l noen minutter før de til slutt settes til tørk. Totalt bruker jeg nok 2 minutter pr. flaske, 30 flasker i timen. - Dette tar ofte en hel kveld, særlig da jeg som oftest setter to 23L batcher samtidig og det blir noen kasser som må vaskes.


Hvordan rengjøre flaskene så fort og smertefritt som mulig?
 
Flaskeskyller. Noe som spyler opp i flaskene med trykk. Tror jeg bruker ca 10-15 sec pr flaske og skyller to i slengen. Rett før flasking legger jeg de i et starsan bad, heller ut i starsan dunken og lar de renne av seg opp ned i ei ølkasse. 10-15 sekunder er hvis flasken er skylt etter bruk.
 
Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic
Se om du finner tips i den tråden. Har vel førti kasser i omløp og børste er ikke brukt til nå.
Kan være lurt å ha god tid til eventuell bløtlegging.
 
Jeg skyller flaskene i varm vann fra springen rett etter jeg har tømt dem. Settes i kjelleren til tappedagen. Bruker flaskespyler og spyler 6-8 ganger med starsan, henger dem i et flasketre, og flasker. Tapping og flaskeskylling av en typisk 20 liters batch, tar meg ca. 2 timer. Har hatt rundt 10 stk flasker med infeksjon i løpet av tre år med brygging (på dagen i dag).
 
Jeg har spurt meg selv endel om hva som er nok?
På min første batch ble flaskene lagt i varmt vann for å løse opp etiketter og skitt på innsiden for så å bli vasket på utsiden og sunket i et kar med kraftig klorvann. brukte altså ingen børste på innsiden, bare skylte flaskene.
Nå gjør jeg det på samme måten bare at jeg bruker en flaskebørste. Jeg skjønner ikke helt dette stresset med å skal tørke flaskene på innsiden før bruk. jeg klorer flaskene før bruk og skyller dem rett før tappingen, på denne måten får jeg også tatt en ekstra sjekk etter skitt i flaskebunnen.
Har sett andre som sliter med flaskebørste som ikke tar bunnen skikkelig som etter min mening er det mest kritiske området.
Hvordan flasker vasker du? Om du begynner med å bløtlegge og vaske utsiden før du legger dem i klorbad hvor de får en rask omgang med børste før de plasseres i kasse kan det vel ikke ta så lang tid. Sett bort fra tiden de bløtlegges tror jeg ikke jeg bruker mer en 40-50 minutter på 2-3 kasser.
Til tross for et langt innlegg må jeg bare tilføye at jeg synes det virker dumt å bruke Starsan til flasker når man får 4 liter klor hos Europris for 30kr. Eneste man sparer seg er å skylle flaskene før bruk.

(Studentbudsjett!)
 
Stort sett er det gjenbruk av egne flasker her i huset. Er bevist på å skylle flaskene grundig 2-3 ganger etter at de er tømt for innhold. De settes så bort inntil flaskedag, hvor de blir lagt i bløt i en varm starsanløsning. That's it. Samme prosedyre på straks 30 brygg, og ikke en eneste flaske med infeksjon her i gården.
 
De siste 6 kassene med flasker har jeg kjøpt på rema 1000 Heimdal i tr.heim. en av 6x24 flasker hadde dritt jeg ikke gadd å skylle ut i seg. Resten var fine.

Slik gjør jeg: har en dobbel oppvaskumm, kunne likesågodt vært to baljer. Varmt vann i begge, tvinger flaskene under vannet så de fylles i begge kummer / begge baljer, etter 1 min er etikettene løse på begge, dahls, tuborg, munkholm vørterøl flasker osv er kjempe enkle. Varmt vann er alt som skal til, og en tue til å få av limrester.

Så renser jeg en og en flaske for etikett og sjekker innsiden av flaskene, tar fort 3 kasser på 30min om mann ikke kommer over bare vanskelige flasker. Lar noen dråper vann være igjen i alle flasker, sett alu folie tett over tuten og legg i ovnen på 160 grader varmluft i en time, bruksklare flasker til du fjerner alu folie. Flott og enkelt system.
 
Sist redigert:
Stort sett er det gjenbruk av egne flasker her i huset. Er bevist på å skylle flaskene grundig 2-3 ganger etter at de er tømt for innhold. De settes så bort inntil flaskedag, hvor de blir lagt i bløt i en varm starsanløsning. That's it. Samme prosedyre på straks 30 brygg, og ikke en eneste flaske med infeksjon her i gården.
+1 på denne. Temperatur på starsan-blandingen bryr jeg meg heller ikke om. Flaskene får en grundig skylling straks de er tømt (det er her man virkelig investerer i fremtidig tidsbruk), og så en dypp i starsan-badet neste flaskedag, enkelt, greit og infeksjonsfritt så langt. Kun flasker med "ukjent" opphav eller historie får besøk i pbw-badet.
 
Legger flaskene i et kar med varmt klorvann. Lar det ligge i alt fra 1 time til et døgn. Skyller med vann og legges opp ned i en kasse. Ikke så mye styr, noe jeg gjør mellom andre oppgaver, eller hvis jeg trenger en pause fra familien...
 
Som Stig her sier må man rett og slett gjøre vaskingen til et kosearbeid.
I går kveld tok jeg meg selv i å plystre enormt mye mens jeg vasker flasker.
 
Er det ingen som drikker øl mens de vasker...? Ett annet tips er å vaske flasker når kona er borte ett ærend, så slipper du mas om vasking av alt mulig annet etterpå... Hvordan du vasker er faktisk mindre viktig enn disse 2 punktene :)
 
Da begynner en plan å ta form, inspirert av flasch-o-matic og måten dere andre gjør det på:


-En innretning som festes på kassa sånn at hele kassa med flaskene i kan senkes i ei passende stor balje
*Evt gi flaskene en omgang med kosten mens de står under vann
-Løfte ut kassa og tømme den
*Evt ha litt vann på flaskene for å skylle

Klart til tapping


Innretningen(e): Hønsenetting og bagasjestropper fungerer sikkert bra, slik Kristianiastudentene har gjort det. Men vil heller måle opp og borre ut 24 hull som kommer passe langt ned på flaskehalsene, på ei tilpasset plate i tykk plast - sette på et festebeslag i hvert hjørne med syrefaste M6 skruer og muttere, og finne passende kapellstrammere e.l. som holder det hele godt på plass samtidig som det er raskt å ta av/på og holder ei stund.


Vil tro 10-15 min pr. kasse er helt overkommelig om dette fungerer. Det blir ca 14,5 kilo å løfte når kassa skal tømmes, men det er grei skuring om man ikke har ryggproblemer e.l.
 
Dersom du ikke er i full gang, fungerer det helt fint med flaskene stående rett vei i kassa, og en tom kasse over. Har vasket ca 10 kasser 8 ganger nå, gjort på et par timer:) fortsatt ingen infeksjoner:D
 
Ja, men jeg har også kappet bort vel halve høyden av denne kassen. Samt laget store nok hull for alle flaskene.
Hullene for hjørneflaskene kan være litt små.
 
De siste 6 kassene med flasker har jeg kjøpt på rema 1000 Heimdal i tr.heim. en av 6x24 flasker hadde dritt jeg ikke gadd å skylle ut i seg. Resten var fine.

Skik gjør jeg: har en dobbel ppvaskumm, kunne likesågodt vært to baljer. Varmt vann i begge, tvinger flasker under i begge kummer / begge baljer, etter 1 min er etikettene løse på begge, dahls, tuborg, munkholm vørterøl flasker osv er kjempe enkle. Varmt vann er alt som skal til, og en tue til å få av limrester.

Så renser en og en flaske for etikett og sjekker innsider, tar fort 3 kasser på 30min om mann ikke kommer over bare vanskelige flasker. Lar noen dråper vann være igjen i alle flasker, sert alu folie tett over tuten og legg i ovnen på 160 grader varmluft i en time, bruksklare flasker til du fjerner alu folie. Flott og enkelt system.
Bryggingen er bare kos, det er sånn delevis tappingen også, men rengjøringen av flaskene utfordrer interessen.

Jeg bruker tre kar, et med såpevann, et med rent vann og et med klorvann/starsan e.l. Først går flaskene i såpevannet hvor de ligger noen minutter før de får en omgang med børsten, så skylles de i det rene vannet og blir lagt i klor e.l noen minutter før de til slutt settes til tørk. Totalt bruker jeg nok 2 minutter pr. flaske, 30 flasker i timen. - Dette tar ofte en hel kveld, særlig da jeg som oftest setter to 23L batcher samtidig og det blir noen kasser som må vaskes.


Hvordan rengjøre flaskene så fort og smertefritt som mulig?
Er det noen som har erfaring med sterilisering av flasker i mikrobølgeovn? Vanlig metode for tåteflasker :)
 
Jeg har et stort ultralyd kar. Til og med etikettene gir tapt. Dette er kanskje litt corny, men fikk overta den på jobben da vi kjøpte ny :) Bruker bare dette første gangen.

Etter jeg har sprettet en øl, så skyller jeg den sporenstreks. Så i oppvaskmaskin. På brygge dag får de seg en temperatur grilling i ovnen. Har ikke hatt infeksjon enda. Har også en avvinatore, som er genial.
 
Jeg sørger for å skylle flaskene godt rett etter at de er tømt (dette blir vanskelig i veldig festlige lag...)

En eller annen gang før jeg skal tappe, minst dagen før men gjerne tidligere, skyller jeg flaskene lett med vann fra springen, "tetter" flaskene med folie og setter dem i stekeovnen. Der får de stå 1-2 timer på 80-90 grader. Når de er kalde setter jeg dem kasser hvor de holder seg rene til de skal brukes.

Husk at flaskene bør ha litt fuktighet i seg før de tettes med folie for å gjøre rensingen i stekeovn så effektiv som mulig. Folien lar jeg være på flasken helt til rett før den blir fylt med øl.
 
Skjenker øl i glasset, og skyller flaska godt med varmt vann. Setter bort, skyller med Starsan på flaskedagen og henger på flasketre. Én flaske med infeksjon etter snart 70 brygg, og det var i en flaske hvor det satt gorbas på siden som jeg ikke hadde sett (gjenbrukt kinn-flaske jeg fikk av en kompis).

Når det blir for trivelig til at jeg rekker å skylle alt passer jeg på at det er en god slump i hver flaske, så det ikke tørker ut og limer seg til flaska over natta, så skyller jeg den bare dagen etter.
 
Tilbake
Topp