Rengjøring av flasker - nybegynnerspørsmål

Hei dere, jeg er snart klar for flasking av mitt første brygg.
Jeg vil bruke både nye og (selv)brukte flasker.

Jeg har lest litt rundt og skjønner at rengjøring kan være tidkrevende. Alle ønsker nok å bruke minst mulig tid til dette så jeg ber derfor om deres erfaringer og råd.

Sprsm #1: Nye flasker. Jeg regner med disse er rene nok? Jeg tenkte å skylle de med kaldt vann men ikke noe rens eller desinfisering. Er det godt nok? Har både glass og plast.

Sprsm #2: Flasker jeg har brukt selv og skylt etter bruk slik at de ser rene ut (ser ingen rester i bunnen).
Jeg har renset hver flaske ved å ha i en slant PBW blanding (varmt vann fra kranen), ristet godt og la de stå 5-10 minutt. Deretter skylt godt i kaldt vann. Flaskene ser helt rene ut innvendig.
Jeg har så satt de riktig vei (evnt rester renner ikke ut) og skal desinfisere med Star San vha flaskeskyller før flasking. Jeg har ikke noe flaskestativ for enkel avrenning.
Er dette godt nok eller vil dere si det er fare for infeksjon/dårlig resultat?

Takk for råd! :)
 
Du desinfisere før du flasker, ingen vei utenom, men ellers er nye flakser rene nok.
Om du leser på boksen til PBW står det at du skal blande ut med varmvann, la stå en halvtime og skylle med varmt igjen (ikke kaldt), men det er nok greit.
Kan tipse om å vaske med varmt zalo-vann og flaskekost på drill, men PBW funker også bra.
Kjøp deg en sånn: http://bryggeland.no/flaskeskyller-avvinatore.html, du vil ikke angre!
 
Du bør faktisk rense PBW og andre rense/saniterende midler med varmt vann. Min er faring er at kaldt vann kan ta en evighet. Er overflaten ren så er den så "tørr" at du kjenner friksjon idet du drar en finger over den, kjenner du ikke denne friksjonen etter å ha brukt PBW så har du fortsatt PBW der, da må du skylle mer. Varmt vann er veien å gå.
 
Jeg pleier å vaske alle flasker som det skal øl på i oppvaskkummen med glovarmt vann, flaskekost og oppvaskmaskinpulver. Skyller flaskene godt med så varmt vann som mulig etterpå.
Deretter setter jeg dem opp ned i oppvaskmaskinen (uten annen oppvask i maskinen) og kjører på kasserolleprogram. Når de er kjølt ned setter jeg dem i en ren plastpose, og bretter godt over så det ikke drysser noe oppi. Straks før flasking er det star san spyling og avrenning. Korker ligger i star san helt til bruk.
Et annet godt tips er å skylle godt ut av ølflasker etter bruk. Det er ikke noe hyggelig å få en klump med mugg i vaskekummen fra en dårlig skyllet flaske.. :)
 
Hvis jeg har mulighet til det skyller jeg og setter så mange flasker det er plass til i stekeovnen og lar den stå på 150+ grader en times tid. Jeg lar de så kjøle seg sakte ned med døren igjen til jeg er klar til å flaske. Disse flaskene bare fyller jeg direkte fra ovnen. Resten av flaskene bruker jeg flaskeskyller med star san på rett før jeg begynner. Foreløpig ingen bomber her :)
 
Forstår meg ikke på folk som desinfiserer korkene
Er det virkelig no poeng


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg gikk etter hvert over til "flasch`o matic", 3 plastkasser à 75 L(ikea), flasker i kasser med stroppet fast gitter over. Senkes i kasse 1 med PBW la ligge i bløt en stund, tøm og senk i kasse 2 med litt Starsanløsning for nøytralisering, tøm og senkes i starsan desinfeskjonsløsning. Når du først har rigget opp vasker du kjapt mange kasser i slengen. Mindre stress enn å vaske en og en flaske. Fant det på forumet her et sted, søk og du skal finne
 
Alltid saniter også korkene. Som SunbØL sier.. De ble ikke laget i en lufttett pose. Hvis lager/fabrikk-arbeideren i tillegg har klødd seg i ræva og tatt oppi der så har du noen herlige bakterier på korkene dine.
 
Jeg har ikke vasket en flaske på ganske lenge nå. Jeg er nøye på å skylle de med en gang de er hellt over i et glass for konsum. Lar de stå en stund med varmt vann fra springen. Heller ut og oppbevarer de i en IKEA-boks med lokket løst på. Desinfiserer de på vanlig måte før tapping. Har funket for meg så langt. De som av en eller annen grunn ikke ser rene ut ved inspeksjon kaster jeg siden jeg ikke gidder å sette i gang vasking av 1-2 flasker.

På generelt grunnlag er ikke en flaske med ferdiggjæret øl det trivligste stedet for basselusker. Det er alkohol og det er et miljø med ganske lav pH. Det sagt så bør man ha stell på hygienen, men jeg har et inntrykk av at folket muligens bekymrer seg litt mer for det enn hva som er nødvendig. Særlig når mesteparten av ølet uansett drikkes opp relativt kort tid etter flasking.
 
Jeg gikk etter hvert over til "flasch`o matic", 3 plastkasser à 75 L(ikea), flasker i kasser med stroppet fast gitter over. Senkes i kasse 1 med PBW la ligge i bløt en stund, tøm og senk i kasse 2 med litt Starsanløsning for nøytralisering, tøm og senkes i starsan desinfeskjonsløsning. Når du først har rigget opp vasker du kjapt mange kasser i slengen. Mindre stress enn å vaske en og en flaske. Fant det på forumet her et sted, søk og du skal finne

På vegne av opphavsbryggeriet kan jeg meddele en liten forbedring: Vi har begynt å bare droppe krunglete stropper og hønsenetting og bruker nå bare bunnen av en avsagd kasse som lokk og holder den på plass når vi løfter.
 
Deretter setter jeg dem opp ned i oppvaskmaskinen (uten annen oppvask i maskinen) og kjører på kasserolleprogram.

Er du sikker på at dette har noen hensikt, all den tid den tynne flaskehalsen vil bli.. ja, en flaskehals? Jeg ser for meg at man omtrent ikke får noe vann/oppvaskmiddel opp i flasken, og i alle fall ikke i flaskebunnen der dritten gjerne sitter.
 
Enig med siste taler, begynner å lure på dette selv.

Jeg skyller alltid ALLE flasker jeg vil bruke igjen, med én gang. I varmt vann, så de er helt rene for bunnfall.
Før jeg skal flaske, lar jeg de også stå over natten i vann (+Starsan), for å få av eventuelle etiketter. De jeg har fjernet etiketter på, spyler jeg igjen under varmt vann for å få av de siste limrestene.
Så, kjører jeg alle flasker på kokeprogrammet i vaskemaskin.
Så er det flasking så og si rett ut fra vaskemaskinen.

Føler jeg kanskje er litt overkill på rengjøringen, og at det nok ikke blir noen krise om jeg dropper vaskemaskinen.
 
Jeg kjøpte en slik flaskeskyller som kobles til vannslangen.
Helt digg. Skikkelig kraft, og nå har jeg fått en fet teknikk.
Setter flasen på, trykker den ned, svinger den rundt og slipper.
Da står flasken å snurrer og blir spylt. Når snurringen slutter, slutter den å spyle, renner av seg, og rett på flasketreet.
Dette kombinert med en god podcast på øret, så er flaskevasking noe jeg ser frem til.
 
Jeg er primitiv når det kommer til flaskevask. Jeg har hørt mange ville historier om både baking, og 10-trinns paranoia-vasking og andre rare ting. Jeg la mine første flasker (pant kjøpt av Rema 1000, full i mugg, snus, sneip og faenskap) i en balje med varmt vann og en dæsj ballongrens jeg fant på Europris, skylte dem, og brukte kun flaskekosten på de flaskene som hadde de nevnte grusomhetene som var synlig. Satt dem opp-ned i ølkassen. Dagen etterpå ble det flasking, og da skylte jeg dem bare kjapt i en balje med StarSan, og vips, ferdig arbeid. Ingen infeksjon, ingen problem.

Nå til dags tar jeg flasken i springen og bruker flaskekost på de det er synlig dævelskap i, og resten rett i oppvaskemaskina på vanlig program. Når jeg skal flaske, så bruker jeg en StarSan pumpe (spyler?) spruter i flaskene og fyller på rappen. Flasketre og alt det der dilldallet med "du må vente 1 min" er etter min erfaring bare tull og tøys. Jeg har til nå flasket 1k flasker på denne måten, og har ikke hatt noe som helst problem.
 
Tilbake
Topp