Rengjøring av Speidel pumpe etter hver brygging

Finc1

 
Hei

Jeg lurer på om dere demonterer pumpe hver gang dere brygger på Speidel for rengjøring av pumpe eller holder det kun å skylle gjennomg pumperørene inne i bryggeapparatet og fylle med vann og kjøre pumpen et par ganger.

De gangene jeg har brygget har jeg skrudd av pumpe fra bryggeapparat for rengjøring.
 
Skyller igjennom, snur den opp ned, tar av pumpa for tørking og sjekker at hulla i impeller ikke er gått tett :)


Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg spyler gjennom og demonterer pumpa. Lar den ligge løs til neste bryggedag. Samme med krana. Pakker det inn i et lite håndkle eller lignende. Speidelen lagrer jeg opp ned. Dette sikrer at alt er tørt og luktfritt til neste gang :)
 
Grovskyller alt først, fyller PBW oppi speidelen, vasker alt med en kjøkkenkost dedikert for brygging (kan ikke ha noe riper i speidelen vøtt ;) ) vasker også rundt varmeelementet med en tannkost, kommer ikke til med kjøkkenkosten der. Mye rart kan legge seg på elementene.
Tømmer ut PBW, skyller med vann til jeg ikke ser verken humlepartikler e.l. i vannet. Passer på å skylle mot begge pumpehullene også, slik at det kommer vann ut i andre enden, for å "flushe" rørene med varmtvann. Bruker ofte å legge seg mye humle osv. i pumperøret.
Deretter setter jeg speidelen opp-ned, demonterer pumpa, går over impeller med en skyll, q-tips og annet for å få vekk alle humlerester og slikt som kan tette hullene. Tar vekk pakningen, gir den en kjapp skyll og går over pumpehuset med en tannkost og litt vann på sprayflaske om det trengs.
Monterer pumpa, setter speidelen rett vei og tørker av inni og utenpå for å unngå skjolder (jeg liker at speidelen skinner ;) )
Tar meg bryet med å vaske speidelen skikkelig, Brukte uansett nesten tre ganger så mye tid for å få vasket alt utstyret i gammelbryggeriet. Det å vaske speidel er egentlig bare kos!
 
Tilbake
Topp