rengjøring av speidelen

Hvordan rengjører dere speidelen innvending i bunn, vegger, varmeelementet og pumpa? Er det ok og bruke børsten i speidel vaskesettet  på innvending bunn og vegger? Eller bør jeg heller bruke en myk fille?
 
Jeg bruker kun børsten i vaskesettet, sammen med pulveret som fulgte med, pumpen rengjør jeg med fullt trykk på hageslangen, et par ganger i inn-og uttaket, og den er ren. Viktig å starte på rengjøringen så fort som mulig, før det får satt seg fast.
 
...og jeg har efterhvert lært at det ikke er tilstrekkelig å spyle gjennnom pumpe/rør. Demonteres nå hver gan for full vask.  Likeledes kranen, hvor det legger seg gørr efter noen runder...

Innvendig bruker jeg den blå kosten og flaskeørsten mellom/bak varmeelementringene. Bruk _ikke_ skurepadens grove side! Det riper noe så ...........
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
...og jeg har efterhvert lært at det ikke er tilstrekkelig å spyle gjennnom pumpe/rør. Demonteres nå hver gan for full vask.  Likeledes kranen, hvor det legger seg gørr efter noen runder...

Innvndig bruker jeg den blå kosten og flaskeørsten mellom/bak varmeelementringene. Bruk _ikke_ skurepadens grove side! Det riper noe så ...........
Bruker du den store kosten i vaskesettet i bunnen også eller bruker du den store kosten bare til varmeelementet og innsiden av veggene?
 
Jeg spyler gjennom pumpeinntak og utløp i begge retninger med varmt vann til det ikke er noen humlerester eller trub å se. Stort sett spyler jeg den bare og børster godt over elementene med en godt merket do-kost. I ny og ne lar jeg speidelen stå med kaustisk og varmt vann i noen timer og skyller den godt etterpå. Du kan jo åpne pumpekamrene etter en del omganger og se hvorvidt det er behov for å endre rutinene, men jeg personlig har aldri hatt noe problemer med tette pumper eller snerkete kraner.
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Bruker den store, blå kosten overalt innvendig, kun supplert av flaskebørsten i pumpehull og baksiden av elementene.
StoreMy skrev:
Bruker microfiberklut på varmeelementet.

Bruker dere bare varmtvann når dere vasker speidelen  ikke noe vaskemiddel?  PBW, kaustik?
 
Stort sett bare varmtvann og noen ganger litt kaustisk for å løsne opp dersom det begynner å bli gunky.
 
For å få bort fastbrent belegg bruker jeg stekeovnsrens på sprayflaske.  Mr. Muscle eller tilsvarende.    Stekeovnsrens består av kaustisk soda pluss stoffer som skummer bra, slik at det går greit å sprøyte på lokalt, uten å få det på messingdelene i pumpehusene.

Etter endt brygging tar jeg gjerne og fyller 60-70 liter vann på speidelen, og lar det stå til neste dag, slik at ikke ting størkner helt, til rengjøringsjobben begynner, neste dag.  Jeg bruker felleskjøpets klorbaserte vaskemiddel for melkeanlegg for rengjøringsjobben, eller krystallsoda.

OBS: vaskemiddelet til felleskjøpet spiser syrefast stål, messing og annet, og lager stort sett galvanisk tullball om det står på tanken lenger enn nødvendig.  Jeg ødela et corneliusfat på dette viset, for noen år siden.
 
Til rengjøringen av kjelen, maltrøret, kjølespiral osv. tar jeg børsten fra vaskesettet. Pumpeåpninger rengjøres med den passende børsten fra vaskesettet. Varmeelementene renses med en skursvamp. Jeg sjekker pumpene etter ca. hver 5. brygg. Har brukt Halapur (middelet som er i vaskesettet) en gang frem til nå (har brygget 45 ganger ila. to år).
 
Jeg har både PBW og stoutrens hjemme er det noe jeg kan vaske speidelen med? Noen som bruker det til rengjøring av speidelen?
 
janvad skrev:
Har best det vaskesettet fra speidel, er det halapur middelet egnet til og vaske speidelen med hver gang etter bruk?

Du kan det, men i mine øyne er det ikke nødvendig å bruke Halapur (eller PBW, Stoutrnes) hver gang.
 
Et dumt spørsmål kanskje..(?)
Men kan man bare bruke Zalo og en egnet myk oppvaskskost å vaske speidelen med? Skylle godt etterpå.
Samt selvfølgelig å demontere pumpe, og skylle gjennom rør inn/ut fra denne.
Eller må det absolutt være PBW/Stoutrens/Speidel vaskemiddel osv.?
 
Jeg bruker zalo etter endt brygging. Etter ti-femten brygg tar jeg frem PBW for å gi den en skikkelig rengjøring og fjerne belegg på varmeelementene.
 
Jeg bruker også Zalo til vanlig og Halapur eller PWB hver 5 gang. Fungerer fint. Bruker microfiberklut til å vaske varmeelementene. demonterer pumpene ca hver annen gang
 
Andreas Habel skrev:
janvad skrev:
Har best det vaskesettet fra speidel, er det halapur middelet egnet til og vaske speidelen med hver gang etter bruk?

Du kan det, men i mine øyne er det ikke nødvendig å bruke Halapur (eller PBW, Stoutrnes) hver gang.

Enig. Vi snakker tross alt om en beholder som det kokes i.
Jeg er mer opptatt av å få rent element, kran og pumpe.
Element fordi her fort blir fastsvidde rester og dette virker isolerende. De andre fordi det her ikke kokes og de er gode grosteder for det meste av spennende dyre og planteliv.
 
Tilbake
Topp