Rengjøring

Hei

Jeg har vert så heldig vil jeg si og komt over et parti med gamle varmtvannsberedere på diverse størrelser, så nå blir det øking av mengden brygg her på gården regner jeg med.
Men uansett det var ikke det jeg vill si, det jeg lurer på er om noen har en god løsning på hvordan jeg kan rengjøre og desinfisere disse varmtvannsberederene? Til mesking og koking er det jo greit, for da har jeg kuttet av toppen, men jeg hadde tenkt å bruke noen andre til å lagre/modne det ferdige brygget på og det er ikke så lett å komme til inni når det bare er en liten ventil i toppen og en i bunnen. Noen som har noen gode forslag?

Jeg takker for all hjelp.
 
Gode rår har vi, prøv andre mer dedikerte tanker først, du får jo ikke ispisert disse VVB skikkelig.
Hvis du vil rense dem er fosfor/saltsyre nødvendigt, for å få dem blanke, ellers vil ølet smake metall, for ølet gjør dem også blanke og fine, det har vi prøvd så det vet vi, men jeg har ikke prøvd dem som lagringstank av nevnte grunner.
 
Tenkte da på Corneliusfat, tror nok det er greiest i lengden.

VVBene har som regel et ganske stort hull til elementet, har du da tilgang på inspeksjonskamera får du nok skjekket den innvendig.
Har du tilgang på sveisere kan du kappe den og rense, så sveise i sammen igjen.

Den siste berederen jeg slaktet var perfekt til lagring/karboneringsteank, det var ikke nødvendig med noen form for rensing, sel om at rørleggeren mente den måtte byttes. :)
 
Sag ut hull i toppen (muligens best på siden i toppen?) av akkurat samme slag som er i corneliusfat (stikksag m blad for metallet) og monter corneliuslokk. Da har du mulighet til å lyse inni tanken og se hvor drittent det er. Du får da også et ferdig system til kobling av co2 og tapping av øl :) Dette er det flere som har gjort allerede. Lokk m alt som hører med fåes kjøpt flere steder, bl.a vinogbar.no

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
JensWiken skrev:
Sag ut hull i toppen (muligens best på siden i toppen?) av akkurat samme slag som er i Corneliusfat (stikksag m blad for metallet) og monter corneliuslokk. Da har du mulighet til å lyse inni tanken og se hvor drittent det er. Du får da også et ferdig system til kobling av CO₂ og tapping av øl :) Dette er det flere som har gjort allerede. Lokk m alt som hører med fåes kjøpt flere steder, bl.a vinogbar.no

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Koblingene for Co2 og øl sitter ikke i lokket til corneliusfatene, og stigerøret for øl hadde nok uansett vært for kort, men selve lokket var en god ide ja :)
 
Jeg beklager og beklager! I det jeg skreiv innlegget, vaska jeg og skrudde løs deler på et Corneliusfat! Hvordan kunne jeg skrive noe så feil! Hehe! Inn og ut må seff loddes eller sveises på. Jeg har sett førstnevnte (lodda fast) i bruk på en 70L varmtvannsb (min bror her inne).

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Glemmer meg bort jeg og, jeg har saget et hull ala cornyfatene, i en annen delebereder har jeg saget et litt størrte hull som brukes til lokk, dette tres inn på tanken på samme måte som cornylokkene, med en stramme arnordning og pakning blir det tett, av og til ihvertfall :)
 
Tilbake
Topp